• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktdjungel igen??

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Jag skall ev. köpa återigen en husbil efter att jag har sålt min idag.
Är ev. intresserad av en Hobby t600FC -08, men då är det ju det här med vikten.
Har läst en massa i olika inlägg om tjänstevikt och totalvikt, vad som ingår och inte.
Antingen så är min hjärna ej mottaglig för den informationen eller?
Följande står i fordonsuppgifterna på bilen:Skattevikt, kg: 3500Tjänstevikt, kg: 3250Totalvikt, kg: 3500Sänkt totaltvikt, kg: Max släpvagnsvikt, kg: 1000Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4500Max lastvikt, kg: 250

Vad jag då fattar är att den endast får lasta in 250 kg inkl. frun, och då skall även
markis och annan utrustning räknas in i 250 kg, då gäller det att ha en liten och nätt fru eller?
Vad stämmer om vikt (ej min fru)

Jag har sett att exakt samma bil har i fordonsuppgiften endast 2790 kg i tjänstevikt och totalvikt 3500 kg.
Kan någon svara på hur det kan vara sådan skillnad på lika bil?

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Viktdjungel igen??

Hur du än gör så får inte frun väga mer än 250 kg men då får du lämna köksattiraljer mat och annat hemma. Vore jag som du så sökte jag efter en husbil med bättre lastvikt. För 250 kg är i stort sett ingenting. Men du kan alltid väga bilen så ser du hur mycket du får lasta. Men kolla också max viktbelastning på fram och bakaxeln.
Ha det

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med Peter. Väg bilen. Gör en sen en egen bedömning om du klara dig på den lastvikt som återstår. Det som gäller är att bilen inte får väga över 3500 kg. Precis som du är inne på kan exrautrustning ochh annat redan ha nallat en del på de 250 kg. Jag har själv en LMC som på pappereret får lasta 400 kg. Vi tänker oss alltid noga för när vi lastar och brukar klara oss, men det är på håret! :) Vi är också två och reser ganska lätt. Vi valde att inte skaffa tyngre bil, eller väga upp, eftersom förhållandena i övriga Europa inte är precis glasklara med en bil över 3500 kg.

F

F.d. 5110

Guest

Rent teoretiskt ska man sträva efter en så låg tjänstevikt som möjligt i förhållande till totalvikten.

Skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt är samma som max lastvikt.

Överlast beräknas på max lastvikt och om den är låg blir överlasten hög.

Ex1: Totalvikt 3500kg, tjänstevikt 3250kg = 250kg lastvikt
Dagsböter och risk för körkortsåterkallelse vid 51% överlast = överskridande ca 375kg

Ex2: Totalvikt 3500kg, tjänstevikt 3000kg = 500kg lastvikt
Dagsböter och risk för körkortsåterkallelse vid 51% överlast = överskridande ca 750kg

Alltså: Sträva efter så låg tjänstevikt som möjligt - då har ni "mer tillgodo" innan ni överskrider gränsen för stora böter. Hellre en jättelåg tjänstevikt utan markis, dubbla gasoltuber, reservhjul etc. än en "riktig" med alla faciliteter. Bara ni har koll på hur mycket ni väger - alltså "allt inräknat"...

Mvh Lasse

F

F.d. 16416

Guest

Delar Lasse F synpunkter.
Vi upptäckte, när vi köpte vår nya bil och kontrollvägde den att generalagenten satte ett högra värde på tjänstevikten än den verkliga . Man lade på vikt för att täcka upp för extrautrustning, som vi ej hade och ha en tjänstevikt på alla fordon av samma typ utan hänsyn till levererad utrustning.
Bra för oss ur lastsynpunkt, men skulle det bli övervikt....inte så bra.
Gäller att ha koll på den "faktiska" lastvikten, så inte totalvikten överskrids.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har samma erfarenhet som Roadglider. Vår husbil kan lasta ca 600 kg i verkligheten men bara drygt 300 kg enligt registreringsbeviset.

F

F.d. 7282

Guest

Vem kan kolla lastvikten vid en kontroll ?

Det måste väl ändå vara totalvikten som är viktig att inte överskrida?

// Pär

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Kontrollen gäller totalvikt samt fördelning mellan fram- och bakaxel. Bötesbeloppet vid överlast räknas fram med högsta tillåtna lastvikt som grund. Man räknar fram förhållande mellan överlasten (antal kilo över tillåten totalvikt) och den tillåtna lastvikten. Därför är det bra att ha så stor tillåten lastvikt som möjligt i registreringbeviset.
Andra har skrivit om detta, som t.ex. Lasse i ett inlägg här ovan, men det kan nog upprepas ännu en gång.
EssoJ

Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest

Vem kan kolla lastvikten vid en kontroll ?

Det måste väl ändå vara totalvikten som är viktig att inte överskrida?

// Pär

Skitenkelt......

Ex.
Totalvikt enl. regbevis= 3500 kg
Bruttovikt (vad bilen väger just när du blir tagen)= 3800 kg
Överlast alltså= 300 kg !!

Om din bil då har en tjänstevikt enl. regbeviset på 2900 kg har du en lastvikt på 600 kg. Du klarar dig med en hårsmån eftersom du "bara" har 50% överlast och får böta 4000:- surt förvärvade....

Men om din bil har en tjänstevikt på 3000 kg har du bara 500 kg lastvikt och
har därmed överskridit 51% med råge och det blir dagsböter och ev. återkallelse av körkort.....

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

OBS att det blir körförbud vid 20% last över maxlasten. Ex. att om husbilens maxlast är 250 kr så blir det körförbud och husbilens totalvikt överstiger 51 kg. Så är det i hela Europa.

Mvh/ Jan I

F

F.d. 29925

Guest

Problemet med lastvikt på husbilar och även husvagnar ställer till väldigt mycket bekymmer för ägarna. Detta har tagits upp av Caravan Clubb med berörda myndigheter där man bl annat hänvisade till det orimliga i alla vikter och påföljder vid överlast.

Man hade bl. a. en vägningskampanj i samarbete med bilprovningen förra året och man fortsätter att bearbeta myndigheterna. Man kan ju hoppas att det ger resultat.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Hur gör man då om bilen är reggad för 3250 kg i tjänstevikt och totalvikt 3500 kg?

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hur gör man då om bilen är reggad för 3250 kg i tjänstevikt och totalvikt 3500 kg?

Hej!

Låter lite tillåten vikt, kontrollväg och titta sedan hur ni ligger till, nästa åtgärd om nödvändigt se om det går att registrera upp vikten. Det går i vissa fall att väga upp bilen...

Kjelle

F

F.d. 921

Guest

Är novis på detta, men hur blir det med skatten om man ökar
totalvikten? Tycker den är hög nog.

F

F.d. 2911

Guest

Vi blev stoppade o vägda i mars. Bilen vägde 54% för mycket fick 4000kr i böter.
Väntar nu på papper från Hymercenter för uppvägning.

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

Hej du glade Hudik bo från en granne

Klarade du körkortet?

F

F.d. 2911

Guest

Hej du glade Hudik bo från en granne
Klarade du körkortet?[/quot]

Jag fick behålla kortet varken jag eller polisen trodde att bilen bara fick väga 3200.
Vi tog för givet att den fick väga 3500.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen