• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktbegränsning våningssäng

F

F.d. 25374

Guest
Har försökt utreda om det normalt sett finns någon viktbegränsning för våningssängarna i de bilar som har detta? Menar alltså om det kan bli problem för en vuxen som väger runt 80-90 kg och att våningssängarna är avsedda för barn?

Hur ser det ut för er som har våningssängar i era bilar? Vore tacksam för svar innehållande vilken bilmodell det är och om det finns begränsning och i sådana fall hur mycket.

F

F.d. 58939

Guest
Sv: Viktbegränsning våningssäng

Vi har våningsängar till barnen och taksäng till oss. Taksängen finns det viktbegränsning för men inte våningssängarna. I vår bil vill säga.

F

F.d. 25374

Guest

Vi har våningsängar till barnen och taksäng till oss. Taksängen finns det viktbegränsning för men inte våningssängarna. I vår bil vill säga.

Och vad är det för bil?

EDIT: Såg nu att ni har en CI :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du kan inte få något generellt svar på den frågan, sådant varierar från tillverkare till tillverkare. Och mellan olika modeller!

F

F.d. 58939

Guest

Och vad är det för bil?

EDIT: Såg nu att ni har en CI :)

Japp. Våningssängarna längst bak är utmärkta för barnen då de har som varsitt eget "rum" där de kan förvara sina egna prylar. De är rätt breda, mellan 1 och 1,10 meter, så vi har vid flera tillfällen sovit två vuxna i en våningssäng. Utan att den rasat :D

x-til-GT-S_-panoramica.jpg

gt_pianta.jpg

F

F.d. 25374

Guest

Du kan inte få något generellt svar på den frågan, sådant varierar från tillverkare till tillverkare. Och mellan olika modeller!

Nej, så är det förstås men jag tänkte ändå om det fanns nån sorts branschstandard på en viss vikt.

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027

Nej, så är det förstås men jag tänkte ändå om det fanns nån sorts branschstandard på en viss vikt.

i våran Adria är det 70kg max vikt, har dock varit där och bäddat (dvs krupit omkring) och jag väger mer än 70, det har inte rasat ännu. Men jag skulle inte chansa :D
i nedre sängen finns ingen viktbegränsning och där har vi sovit både två och tre personer :D

/Micke

Toppen