• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt.

birger larsson

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2024
Det skrivs mycket om vikt under eller över 3,5 ton.
Jag har en bil med totalvikt på 3850kg, men klarar utan större problem att hålla mig under 3500kg.

Min fråga: Vad gäller för betalvägar i övriga Europa? - Bruttovikt eller totalvikt?

Birger.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vikt.

Totalvikt och i vissa fall antal axlar.

I Österrike krävs att du har GoBox med bil över 3,5 ton.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vikt.

Totalvikt 3850 kg = max tillåtna vikt
Tjänstevikt 3140 kg = körklart fordon
Lastvikt 710 kg = differens mellan Totalvikt och Tjänstevikt
Max släpvagnsvikt 1650 kg = Kräver *E körkort i detta exemplet
Max släpvagnsvikt, obromsat 750 kg = B körkort
Sammanlagd totalvikter 5500 kg = fordon + släp, fulllastade

Bruttovikt = vad ett lastat fordonet väger vid ett tillfälle, kan vara både över och under Totalvikt

I lastviken kan all extra utrustning ingå, såsom Alde, Truma, stor taklucka, markis, TV, alla antenner, solpanel, cykelställ, klimatanläggning mm. Det innebär att ett fordon med Totalvikt 3500, Tjänstevikt 3140 och extrautrustning 360 kg inte har utrymme för varken passagerare eller lös last.

Har man körkort för personbil (behörighet B) får man dra ett släp som räknas som lätt. Ett och samma släp kan beroende på vilken dragbil man använder räknas som lätt och tungt i olika situationer. Följande gäller för bromsade släp med personbil eller lätt lastbil som dragfordon:
  • Släpet räknas alltid som lätt (oavsett dragfordon) om dess totalvikt högst är 750 kg.
  • Om släpet har en högre totalvikt än 750 kg kan det ändå räknas som lätt under förutsättning att: (1) Släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt. (2) Släpets och bilens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3500 kg.
Det diskuteras i Sverige att höja den största tillåtna totalvikten för en kombination av bil och släp till 4250 kg, då ett EU-direktivet finns som ska vara infört senast 19/1-2013. För att köra bil med släp med en totalvikt mellan 3500 och 4250 kg så kommer det att endast krävas ett körprov, alltså inget komplett teoriprov och uppkörning. Den som klarar det nya körprovet kommer att ha ett B-körkort med en kod som visar att man får köra bil + släp upp till 4250 kg.
 
Toppen