• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikt och last

F

F.d. 7621

Guest
Reflektion över våra laster.

Innan vi ställde av bilen så tömde jag den på allt utom innehållet i kökslådorna. Campingbordet och de nödvändiga verktygen samt pallningsvirke fick också vara kvar. Åkte till vågen vid polisens kontrollstation i Norrköping. Fram vägde den 1560 och bak 1680 kg. Totalt 3240 kg. Kvar upp till 3500 kg är bara 260 kg. Fyller jag då på med hustru, vatten, mat, dryck, ja ni vet allt man släpar med sej, så är man raskt uppe i full vikt.
Det enda som ger en rejäl viktbesparing är att minska på vattenmängden i tanken eftersom det finns vatten på varenda mack och campingplats. Har köpte en helt ny "uppfinning", en vattenkokare som befriar vattnet från allt som är ohälsosamt, vilket innebär att vi bara använder tankvattnet till disk och annat. Då räcker det med 50 liter i tanken från start.
När man är på väg hem från ex.vis Tyskland så har det säkert tillkommit rätt många kilo "tunga droger". Vore intressant at få andras idéer om våra laster.

Rolf S

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Vikt och last

Jag gjorde samma koll av vår husbil och konstaterade att nästan vad man lastar in så blir det överlast. Kollade ex på hemvägen från Ragges och vägde då 3720 kg. Och då var ändå ölen slut. Det blev så att jag fick regga om den till pg2 och totalvikt 3850kg. Nu bör jag klara mig ett tag. Men det är konstigt att tillverkarna får sätta så låga lastvikter på bilarna så det inte finns någon möjlighet att klara gränserna. Återförsäljarna påtalar aldrig att utrustningspaketen som ofta det lockas med, läggs på lastvikten och kvar blir det knappt vikt för passagerare och än mindre för vatten, gasol,mat ,kläder och öl. Framför bättre redovisning vad bilen väger vid köp.
Är det någon som vägt sin packning vid ex resa söderut?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Jag har upplevt samma problem.

Vår lilla Hymer är dessutom "sänkt" till totalvikten 3000 kg enligt registreringsbeviset. Det betyder att när jag har vanlig enkel semesterpackning för ett par veckor väger bilen, enligt ett par olika kontrollstationer 3100 kg.
Har försökt att hos vägverket få reda på om det går att höja vikten till de 3200 kg som står på bilens typskylt, men inte fått något klart svar, endast vilka paragrafer som gäller för vikthöjning och de verkar kräv att någon faktisk förändring har gjorts på chassiet samt därtill hörande intyg från tillverkare eller importör.

Vad det innebär att den står som "sänkt" i registreringspapperen, och om det gav någon möjlighet till höjning utan chassieändringar efter denna sänkning, fick jag inte svar på.
Kanske någon i forumet som vet hur man skall få reda på det?

EssoJ

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Vi har samma problem. Två vuxna och en 32 kg hund, 2 cyklar, full diesel, halv vattentank och packning för 14 dagar (inga matvaror) = 3580 kg. Enl. reg beviset skulle vi kunna lasta 430 kg.

Vi ska reg. om till pb2 och väga upp till 3850 kg på måndag. Känns skönt att kunna köra lagligt. / Jeanette

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Esso J.

Har du provat att ringa och tala med en besiktnings ingenjör på Bilprovningen? /Jeanette

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Tack för det tipset, jag har bara skickat en fråga på Vägverkets hemsida.
EssoJ

Tomten 560

FD HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023

Jeanette! Se till att bilen besiktigas vid samma tillfälle. Annars blir det som för mig, att när de nya instrumentet kom, fanns det meddelande med, att bilen hade körförbud! I samband med omreg till pg2 blir det andra besiktningsintervaller och det kan göra att det blir körförbud så fort att pappren är färdiga. Så det var bara att beställa ny tid och in igen, 2 dagar senare.

F

F.d. 7621

Guest

Hej ni som svarat. Det var som att peta i en myrstack. Vi tycks ha samma problem de flesta av oss. Tror att många inte vet att man lätt åker olagligt. Fråga till Staffan & Janette: Vad vidtog ni för åtgärder innan ni besiktigar om bilen? Vår Detleffs RT6844 -06 är redan PB2 men regad för 3500 kg. För att få upp den till 3850 kg så måste jag infordra intyg från Detleffs om att den klarar den högre vikten. Har någon samma chassie som jag?
Kostnaden lär bli 890.- och den årliga 750.- för tungt fordon. Gör jag ingenting så blir den årliga 480.- från nästa gång.

F

F.d. 6424

Guest

Hur går en kontrollvägning till vid en polis kontroll?

Vägs bilen med passagerare i eller görs en beräkning på att passagerarna vad passagerana bör väga?

Man kanske skall se til att frugan och barnen bantar innan??

Rickard

Kanske jag också borde banta??

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Vi har ett Al-ko chassi så jag har beställt ett nytt bromsintyg samt ny typskylt från dom. Om vi velat kunde vi uppgraderat till 4000 kg, men då hade vi varit tvugna att byta ut fjäderstavarna i bakaxlen till en kraftigare variant. Här hittade jag lite läsvärt. Bürstner Husbils Club - Att registrera sin husbil för högre totalvikt i ämnet.

Beträffande kontrollbesiktning så ska vi inte behöva det nu enligt den jag pratade med på Bilprovningen, men tack i alla fall Tomten 560. /Jeanette

Berrac

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024

Vi bytte vår Kabe - 04 för en månad sedan, till en ny.
På väg till bytet, vägde vi bilen på en vågstation vid Hjulstakorset
allt var ju tömt, lite diesel, en tom gastub, endast jag o "lilla hjärtat"
ok att jag borde banta, men vi hade endast 120 kg upp till bruttovikten
Tur man inte blivit kollad
Hade bra alla
Berra o Anita

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej Neber. Jo vägningen sker med passagerare och går till så att man får köra upp på fyra vågar där vikten sedan sammanräknas, med förare o passagerare i fordonet. Sedan talar Polisen om att man har överlast.:twitcy: Nåja inte säkert men mycket troligt råkade själva ut för detta med omreggning till personbil klass 2 som följd annars hade vi knappt kunnat följa med bilen ut resor.

Mvh Sanddammaren

F

F.d. 209

Guest

Har också Dethleffs Esprit RT6844 -07. Får lasta 390 kg, men markis, cykelställ, kläder i garderoben, larm, husgeråd mm väger en hel del. Har kollat om det går att omregistrera till 3850 kg med vägverket och via återförsäljaren. För detta behövs förstärkning av fjädringen bak + intyg. Förstärkningen av fjädringen skulle utföras av ett företag i Göteborg. Totala kostnaden som jag fick uppgift om var ca 10 000 kr. Vi avstår omregistrering. Man kan inte ha så mycket med sig. Har man halv tank med vatten, ser till att avloppstanken som regel är ganska tom och halv bränsletank, så går det ganska bra. Däremot är det tveksamt om cyklarna kan följa med.
AEJ 432

F

F.d. 8036

Guest

Vi har ju vägt upp våran Kabe till 4000 kg för att inte alltid behöva spara och avstå från att ta det ena och det andra med.

Efter att ha kollat vikten vid diverse tillfällen och kunnat konstatera att det varierade mellan 3600 och 3800 kg beroende på hur många och vad vi hade i bilen var jag rätt övertygad om att den uppgivna tjänstevikten 3270 (=230 kg Last) inte var riktig men när jag lastade ur ALLTING ur bilen innan kontrollvägningen innför registreringsbesiktningen visade det sig att det var riktigt. Jag fick en ny tjänstevikt på 3310 kg men då satt ju markisen på och den väger väl ca 30 kg.

Vägde sedan allt vi hade som standard med oss och det blev till 230 kg, sedan plus oss själva, våra 2 hundar (3 x 10kg) samt mat och kläder och lite vatten och fick det hela till ca 3820 kg, körde upp på vikten vid Krängsberg i förra veckan och den visade otroligt nog 382 (visar inte entalsiffror).

Jag tycker i alla fall det är ett större nöje att köra runt och veta att man inte behöver vara orolig för att bli tagen för överlast.

GertP

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1871
Medlemskap
2025

Hej alla glada:) , jag har läst mycket bra här på Husbilsklubbens hemsida och är inne å läser 4-5 ggr i veckan. Det här med vikt är ganska intressant, men jag har en liten fråga, var kan man väga sitt fordon? Kostar det något?
Gert

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vågstationer finns listade under HBK-forum som endast är tillgängliga för medlemmar. Du är hjärtligt välkommen att gå med i HBK "på riktigt". Då kommer du att hitta en hel del annan information, inte bara vågstationer.

F

F.d. 3581

Guest

Om jag minns rätt så fanns en tråd ang. vad en husbilstest bör innehålla.
Husvagn och Campings tester innebär inte att bilarna kontrollvägs vad jag känner till.

Det borde de göra......eftersom det alltmer visar sig att tillverkarna bluffar om vikterna.

ds

F

F.d. 7621

Guest

Tack alla ni som bidragit med synpunkter och goda råd

Vi har beslutat att inte rega om bilen av bl.a. följande skäl:
Kostnaden för förstärkning av bakfjädrar c:a 10.000.-
Försäkringen blir 2.000.- dyrare per år
Besiktningskostnaden blir troligen 300.- dyrare
Hustru Elsy får inte köra bilen på B-kort

Vi väljer en "bantningskur" genom att tänka efter före så vi bl.a. får med oss det vi handlar ex.vis i Tyskland. Onödig vikt är ju även onödig bränsleförbrukning.
50 liter vatten kan ju bytas mot ganska många vinboxar.

Rolf & Elsy

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej Rolf o Elsy! Märkligt med försäkringen den ändrades inte för oss. Är försäkrad genom CC o WL insuranceAB.
Kolla en gång till försäkringar kan variera väldigt mycket.

Mvh Sanddammaren

Toppen