• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikbara solceller

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har siden 2019 haft2 af disse monteret på min husbil.

Jeg har kun et klagemål, nemlig at folien der skal beskytte cellerne er gået af i 2024. Da cellerne ikke bliver afkølet fra neden, så har de sandsynligvis fået det for varmt til at limen på folien kan holde. Jeg v ed ikke hvor længe de kan holde uden denne folie.

Jeg har ikke målt på hvilken effekt de giver, da mit LiFePo4 batteri er fuldladet sidst på formiddagen, og det er jeg tilfreds med. Jeg står aldrig på landstrøm. Det der sluger mest strøm er opladning af 2 batterier til vore el-cykler.

Hvis jeg i dag skulle montere solceller ville jeg ikke vælge en fleksibel type, men en af de faste modeller der sidder på skinner, så de får lucft fra neden.

Jeg er dog vidende om at nogle først limer de fleksible på dobbelte plasttagplader, der så limes på taget. På den måde får de lidt luft gennem kanalerne i plasten.

Uden titel.jpg

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej vi har en burstner t720 och det finns inte så mycket plats på taket för nån solcell då min fråga är de vikbara nått att ha ..

Har inga själv, men de vikbara är självklart ett alternativ, leta efter tester så man inte köper kinaskräp, som det tyvärr vimlar av.
De "vikbara" är betydligt dyrare än de ordinära med samma watt-antal, däremot kommer du att få mer ström (A) från de vikbara, då du kan rikta dem i rätt vinkel mot solen.

Ett alternativ är att bygga en portabel av flex-paneler som kan förvaras t.ex i taket på garaget.

Utifrån er dygnsförbrukning av 12V så får man välja/bygga storlek på en portabel solpanel, beroende på vad man vill åstadkomma. 100W kan man klassa som underhållsladdning ca.5A som bäst.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej vi har en burstner t720 och det finns inte så mycket plats på taket för nån solcell då min fråga är de vikbara nått att ha ..
Såg en husbil som hade flera lager av solceller , dvs när vi stod på campingen drog han ut dom undre och fick därmed dubbelt så mycket panel. Det gäller att komma ihåg att skuta in när man åker

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej ja det kan vara ett bra alternativ... Men de man köper kompletta med laddare och allt, som kan kopplas in med några klämmor direkt på batteriet/batterierna skall man kanske undvika. Laddaren som sitter i de enheterna är oftast av billigaste sort och antingen den skall samverka med en redan befintlig solpanel på taket med en egen regulator, eller vara helt ensam med sin egna regulator så bör man se till att ha en bra regulator.
Om den skall samverka med redan bef. panel och regulator så är det bättre om den regulatorn är så kraftig så man med en extra inkopplad skarvsladd kopplar in även den lösa panelen på bef. regulator så två st. regulatorer inte lurar varandra.
Om man kopplar in den som ensam panel så kan det också vara bra med en bra regulator och se till att den är inkopplad så laddningen kommer med i bilpanelens beräkning på laddning till batterierna. Brukar finnas ingång i elblocket för extra laddkälla.
Fördelen är då också att allt är kopplat ok. inne i bilen och du behöver bara ansluta själva panelen till en sladd/ kontakt i bilen, samt enkelt att skarva i med en panel till om man vill, bara man köpt en lite kraftig regulator från början som räcker till ytterligare en panel..... eller två.

M.v.h. JANKRO.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har en plåtis med 2 x 100W solcellspaneler på taket varav den ena är vridbar i alla riktningar. Jag monterade 2 takräcken som ram för den vridbara (barstol i botten) och som kan vippas kring sin egen bärande axel (NOA från båtbutik). Kostnad, några hundralappar och ingen krångel med varken vikt eller elektronik. Mycket nöjda!

Eftersom solcellen är manuell, dvs jag ställer in den i rätt vinkel mot solen genom takluckan, detta görs endast när vi fricampar (väldigt sällan numera) annars när vi står längre tid på en ställplats eller camping. Visst har vi el på campingar, men den är dyr i Spanien. Vi betalar väldigt lite för el tack vare våra solceller.

1736207112316.jpeg
Bilden är från en veckas fricamping i Norska fjällen…

Toppen