• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vignette i Schweiz

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vignette i Schweitz

I Schweitz måste man betala i Tullen när man kör in så det slipper man inte undan oavsett var man kör.

F

F.d. 4754

Guest

Hej håkan.

Kan du berätta mer i detalj om vad man ska betala?
Är inte vanliga vägar avgiftsfria?

Nedan klippt och klistar från "Europatrafikken".

Schweiz
image.asp

Motorvejsvignet er obligatorisk for kørsel på alle motor- og motortrafikveje.
En vignet, som er gyldig for kørsel frem til den 31. januar det følgende år, koster 40 CHF (ca. 200 kr.). Den kan købes hos FDM, på grænsen til Schweiz samt på posthuse og tankstationer i Schweiz.
Vignetten skal anbringes på indersiden af bilens forrude.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag har inte lyckats passera utan att tvingas betala men jag har nog vid närmare eftertanke alltid kommit via motorväg så din iaktagelse är nog rätt.

F

F.d. 3581

Guest

Väger man max 3500 kg så behövs en vignette (klisterlapp) att fästas på vindrutan om man avser att köra på motorvägar.
Denna köps med fördel innan man passerar gränsen - tex på gränsnära mackar.

Väger man över 3500 kg - tex PB2 - så betalar man i tullen för den tid i dagar, veckor eller år som man avser att stanna i landet.
Ett A4 dokument i flera olikafärgade kopior med tjusiga stämplar.
Dokumentet gäller även om du tillfälligt lämnar landet och återkommer under den "köpta" perioden.
Erfordras även på icke motorvägar. Två veckor kostar ca 350 SEK

Mvh

DS
ps
Det är således inte så illa som i Österrike där man får betala kilometerskatt på fordon över 3500 kg
ds

Senast redigerad av en moderator:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2025

Vi passerade gränsen mitt inne i staden Konstanz på vår resa till Italien i somras och blev "inbjuden" i Tullhuset att lösa en Vignett, känns inte som om jag skulle kunnat komma undan detta på något sätt

vill minnas att Hundvakten kan det här på sina fem fingrar, hoppas han läser den här tråden och kan bidra med sina kunskaper om hur det ligger till

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4

Har kört genom Schweitz några ggr. med Vignett.
Sista gången mötte jag en norrman på en ställplats, han hade INTE någon Vignett. Han berättade att han kört genom Schweitz flera gånger och att han aldrig körde på motorvägar.

Bigge

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Bigge.
Jomenvisst, det behövs ingen vignette om man undviker motorvägar o väger max 3500kg
ds

F

F.d. 3778

Guest

Vi passerade gränsen mitt inne i staden Konstanz på vår resa till Italien i somras och blev "inbjuden" i Tullhuset att lösa en Vignett, känns inte som om jag skulle kunnat komma undan detta på något sätt

vill minnas att Hundvakten kan det här på sina fem fingrar, hoppas han läser den här tråden och kan bidra med sina kunskaper om hur det ligger till

Hej!
vad har ni för vikt på Eran bil? Vi har tänkt att passera genom Konstanz i sommar.
Vår bil väger under 3500.
Hälsningar
Inger o Anders;)

Tack Hundvakten, såg att du svarade på det vi undrade över.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Inger o Anders.
Om du menar vår bil så är totalvikten 3850 kg.
Det är en Adria Vision - dvs Adrias "flaggskepp".

Det finns mycket intressant att informera kring den modellen. Återkommer framgent om detta.

DS

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024

Konklusionen av min fråga är alltså Nej. Man behöver ingen vignette om man inte kör på motorväg.
Stort tack till alla som har Er som har hjälpt mig och lotsat mig på rätt väg
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)

F

F.d. 839

Guest

Delteff,

Fullständigt rätt. Det kostar fläsk att köra kontinentala motorvägar och behöver inte alltid betyda att man kommer fram fortare (på sommaren), undvik motorvägar i Frankrike, Schweiz och Österrike i den mån det går :)

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Belgien 1. Visst kostar det, men är det en längre distans som ska avverkas - och semestertiden är normalt kort/lång - så föredrar i alla fall jag att använda mig av motorvägnäten för att tjäna tid - som jag i stället kan använda vid exempelvis en badstrand eller liknande anrättning. Och är det någon gång du tjänar tid genom att använda motorvägar så är det i Frankrike. Fantastiskt bra motorvägar och minimal trafik.

F

F.d. 17078

Guest

Vignetten gäller ett år, förr eller senare hamnar ni på en motorväg, det värt pengarna. Egen erfarenhet.

F

F.d. 839

Guest

Hymer,

... som jag skrev är det inte alltid man tjänar på att tag motorvägen, ibland ligger motorvägen parallel med den så kallade RN (Route National) vägar. Håller med dig att dom Franska rondeller är tråkiga och tidsödande, men vem har bråttom inte jag i allafall.

Motorvägen för vår bil från Lille till Spanska gränser (via Bordeaux) kostar ungefär € 130 * 2 (tur och retur) = € 260 = SEK 2345. Jag är inte villig att slänga bort nästan två och ett halv tusen på någonting som jag kan vara utan, sorry that's my opinion :rolleyes:. Klart för eran del bli det kanske endast engång om året för min del är det minst 2 gånger i månaden vi befinner oss i Frankrike.

F

F.d. 25058

Guest

Hej,
På motormännens hemsida finns en hel del bra information om aktuellt ämne samt även de nya Tyska kraven på klassningen av fordon

I städer som infört miljözoner, Umweltzonen, krävs en dekal, Feinstaubplakette, på vindrutan. Dekalen visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar, men inte motorcyklar.

Hälsningar från Gävle /Brynasfan

Toppen