• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Videokonverteringshjälp önskas

J

Jarn

Guest
Jag undrar om någon som är kunnig på videofilmer och format kan hjälpa mig.

Jag har varit duktig för ett antal år sedan att bränna ner alla mina gamla videofilmer från 80-talet och framåt på DVD skivor med hjälp av programmet Pinnacle Studio 9. Totalt 15 -20 st med blandat innehåll.

Nu när jag vill dela med mig av dessa filmer till barn o barnbarn så visar det sig att DVD använder man inte längre...... Dessutom har jag läst att de kan åldras och bli oläsbara.

Så nu försöker jag att lägga över dem på USB så kan de själva sedan välja hur de skall lagras.
Problemet är att programmet Movie Maker inte kan läsa de filerna jag har på DVD som heter t.ex Video_TS.WOB.
Jag provar då att konvertera med hjälp av gratisprogrammet VLC. Jag väljer då kodning Video H.264+MP3 (MP4) men då kommer där inget ljud när jag spelar upp det??
Har också provat ett gratisprogram som heter DVDFab9 och där funkar det om jag gör om dem först till .AVI filer och sedan gör filmen klar i Movie Maker, MEN där är en reklamlogga som läggs på filmen när man kör gratis versionen och det är ju ingen höjdare.
Jag har också tillgång till en dator med Adobe Premier Elements 10 men lyckas inte där häller göra om dem till annat format.

Alltså två huvudfrågor: Varför får jag inte ljudet med när jag konverterar med VLC. Fråga två, finns något annat enkelt sätt att göra om dem till .AVI filer?
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Videokonverteringshjälp önskas

Handbrake.
Fixar allt nästan. Men jag använder även Magix och Adobe Premiere.
Men för att konvertera till ex MKV eller mp4 är Handbrake överläget och snabbast

https://handbrake.fr/
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Videokonverteringshjälp önskas

Enligt min erfarenhet - Nero knäcker det mesta!
Jag har lyckats ta fram och konvertera videos från anno dazumal, såsom t ex 1991.
Har dock en saftig prislapp.
Som de rear med jämna mellanrum.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Videokonverteringshjälp önskas

Du borde kunna öppna dessa filer i premiere elements, sedan har du en knapp längst upp till höger som heter publicera o dela, där kan du sedan välja att spara om filmen i AVCHD format, som gör att det går att spela upp dom på en dator, sedan kan du spara ner filmerna på en extern hårddisk och enkelt föra över informationen till barnen.
AVCHD funkar på nya tv, om man vill tanka över en film på ett usb minne för att sedan köra direkt i din TV.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Videokonverteringshjälp önskas

Ett stort tack till er som svarat mig och gett olika förslag!
Jag har nu testat alla och det är med glädje som jag nu sitter o konverterar DVD till filmer i MovieMaker för glatta livet.

Jag provade Movavi och det funkade bra och var ett mycket snyggt gränssnitt, tyvärr kostade en slant och körde man med 7 dagars gratis prov lade den ut en logga ibland på filmen.
Nero har jag kört sen tidigare o vet att det funkar bra men även det kostar ju en slant och detta är ju förhoppningsvis en engångsgrej.
I Adobe Premier Elements så hänger sig datorn ibland och kräver omstart.Tror det beror på att v.10 som det är, det är installerat på en Windows 10 dator o jag vet inte om det lirar ihop.
Sist men inte minst laddade jag ner Handbrake också, med ett enkelt gränssnitt men också bara att trycka på konvertering, så vips funkade det.
Kanon. Tack Viggoboy!
Nu är det bara att köpa 3 st SanDisk Ultra 64GB (USB 3,0) och sedan dela ut det till barnen. Såg att Mediamarkt tar 349:- för dem per styck.
Tur man ska till Hamburg nästa vecka, där tar Saturn drygt 155 SEK för dem...
 
Toppen