• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Videofotografering för amatörer

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ni som videofotograferar, vilken utrustning använder ni och vilket redigeringsprogram eller -app använder ni?

Jag själv använder kamerans eller mobilens videomöjlighet med skiftande resultat men jag vet att det idag finns små billiga videokameror som kan filma i HD-läge med gott resultat.

Det skulle vara intressant att veta vad ni har för synpunkter på detta.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Videofotografering för amatörer

Redigerar i Final Cut Pro X, suveränt program, fast då fodras en Mac dator, annars är väl Adobe Premier Elements ett videoprogram riktat till konsumenter med realtivt lätthanterliga verktyg.
IMovie kan man också redigera i, ingår när man köper Mac.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Ni som videofotograferar, vilken utrustning använder ni och vilket redigeringsprogram eller -app använder ni?

Jag själv använder kamerans eller mobilens videomöjlighet med skiftande resultat men jag vet att det idag finns små billiga videokameror som kan filma i HD-läge med gott resultat.

Det skulle vara intressant att veta vad ni har för synpunkter på detta.

Hej, menar du för att "plocka" bilder ur, eller för att redigera film?

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Utan att använt det själv har jag förstått att Sony Vegas är ett riktigt kraftfullt och användarvänligt program.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Mitt val är Avid, det har jag använt i många år. Flera bild- och ljudspår gör att man nästan kan trolla. Därtill har jag ett diskotek med Sonicfire-musik som kan anpassas till scenlängden och rörelser i scenen resp klippet.
Avid finns för både PC och MAC. Men enligt min mening renderar det snabbare på en kraftfull PC (för programmet finns det även speciella datorer som används vid TV- och filmproduktion).
Ett bra program, inte så himla billigt, tar tid att lära sig och är tänkt för professionellt bruk. Det ger obegränsade möjligheter när man väl kan det.

Toppen