• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vid vilket varvtal växlar ni ned från 6an till 5an och 5an till 4an?

knauande

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2024
Hej,
”Segdrar” ni eller ser till att ligga över 2000rpm?
Gäller Fiat 2.3L 130hk.

Ha en bra sommar,
/Uffe

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej,
Gäller Fiat 2.3L 130hk.

Ha en bra sommar,
/Uffe
Helt beroende på belastning. Växlar gärna ner vid omkörning, i uppförsbackar, även vid jämn körning i lägre hastigheter. Lyssnar på motorn. Den ska aldrig låta plågad. Drar gärna lite extra på växlarna vid acceleration ibland. Men "segar" aldrig för att spara några droppar.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det där med motoröra verkar svårt för en del, sen beror det på om man är rädd om motorn eller struntar totalt i den och bara blir irriterad för att få växla ned.
Jag känner direkt om jag är fel ute med växlingen, tar ett par mil innan man lyssnat in.
Idag är de flesta personbilar så starka och elektroniken så bra att man inte behöver tänka på motorn.
Men en äldre husbil som ofta är tungt lastad får man tänka mer som en lastbilschaufför om bilen ska hålla länge.
Det går inte att som vissa ange exakta varvtal och hastighet som man ska gå efter det handlar ju om belastningen på motor och växellåda sunt förnuft och motoröra.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
En fråga i samma härad (som det heter), men tvärt om: vilket motorvarv kan man tillåta utan att bromsa vid motorbroms nedför? Känns inte bra när det går över 5,000 varv.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Regeln är ju samma växel ner som upp. 5000 varv är väldigt mycket mellan 3-4000varv tycker jag. varvar det mer ska man bromsa. Jag brukar bromsa ner ordentligt i korta etapper så att man inte bränner bromsarna, det gäller att komma ner till låg hastighet fort. Vi svenskar är inte vana vid att nedförsbacken är flera kilometer lång och brant.
När man ser en varningskylt för brant backe så gäller det att komma in i en låg ingångs fart och försöka hålla den. Stabiliteten i bilen förändras i en brant backe en husbil kan kännas vinglig eftersom den största vikten ligger bak och skjuter på samtidigt som framhjulen som normalt ska stabilisera bilen genom att dra den framåt istället bromsar.
Sen vet man ju inte vad som finns framför i en lång utförsbacke. Skyltarna finns där av en orsak. Lastbilarna har ofta problem och husvagnarna är ju livsfarliga om de inte följer den extra hastighetsbegränsningen nedför.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej,
Gäller Fiat 2.3L 130hk.

Ha en bra sommar,
/Uffe
Jag tänker bara svara på frågan.
I mitt fall skall varvet inte hamna under 1800 rpm efter nedväxling. Vridmomentet avgör.

Toppen