• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron SmartSolar MPPT 75/15

F

F.d. 64253

Guest
Blev riktigt imponerad av denna. Bytte från Schaudt LR 1218 till Victron, laddar nu strax över 8 amp mot tidigare 5-6 amp, och stor skillnad vid mulet väder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Victron sticker inte ut i prestanda, däremot har de bra möjligheter att fingra på inställningar via app.

På mina LTC 3x120W har en tidigare Votronic 350 presterat bäst, men min Renogy som jag har idag ligger bara 0,5A efter, den ger som bäst med dessa paneler 21A som jag sett.
Mina paneler har alltid varit parallellkopplade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.884
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det beror väl mest på vilka solceller och och hur många Watt dom ger, hur många Ampere man får ut.
Regulatorns effektivitet spelar stor roll hur mycket ström du kan få ut av solcellerna. Jag har 180 W solceller och regulatorn ger ofta upp mot 15 A. Det är bra! Regulatorn ger också hyggliga värden vid mulet väder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Regulatorns effektivitet spelar stor roll hur mycket ström du kan få ut av solcellerna. Jag har 180 W solceller och regulatorn ger ofta upp mot 15 A. Det är bra! Regulatorn ger också hyggliga värden vid mulet väder.
Det är imponerande att du får ut 15A ur en 180W panel,det borde inte gå!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Regulatorns effektivitet spelar stor roll hur mycket ström du kan få ut av solcellerna. Jag har 180 W solceller och regulatorn ger ofta upp mot 15 A. Det är bra! Regulatorn ger också hyggliga värden vid mulet väder.

Hyggliga värden i jämförelse med vad? Men även där är det snarare cellernas effektivitet att samla in energin i solinstrålningen som är avgörande än regulatorn, möjligen undantaget om man har en pwm-regulator och jämför med en mppt, men även där är de verkliga skillnaderna ganska små i förhållande till vad tillverkarna vill få oss att tro.
 
F

F.d. 64253

Guest
Hyggliga värden i jämförelse med vad? Men även där är det snarare cellernas effektivitet att samla in energin i solinstrålningen som är avgörande än regulatorn, möjligen undantaget om man har en pwm-regulator och jämför med en mppt, men även där är de verkliga skillnaderna ganska små i förhållande till vad tillverkarna vill få oss att tro.
Tror faktiskt min cell är från 2006, har inte en aning om vad som sitter på taket, men vet att det sitter en panel där
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så kan jag också säga, mina före dessa solpaneler var 2st Solara (svindyra) 55W med en Schaudt LR1218, allt från 2004, detta paket presterade som bäst 5A laddning. Så utvecklingen går framåt hela tiden, nu forskas det på paneler som även klarar att producera el på natten.
 
Toppen