• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron smart solar

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
278
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Behöver råd hur koppla bort solcell från att underhållsladda mitt lithium batteri.
I min victron smart solar finns möjlighet att använda läget maintenance, men rekommenderas inte långsiktigt (tror jag)
Så vad rekommenderar ni. Ska jag koppla bort solcellen från victron smart solar eller utgången till batteriet. Hur har ni gjort.
Glädjen
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Varför vill du inte underhållsladda via solcell, har det med batteritypen att göra? Vi för just nu dialog med handlade om att byta ordinarie (bodels-)AGM till litium så man vill helst förstå vad det innebär.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
278
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Varför vill du inte underhållsladda via solcell, har det med batteritypen att göra? Vi för just nu dialog med handlade om att byta ordinarie (bodels-)AGM till litium så man vill helst förstå vad det innebär.
Det är ok att ladda via solcell. Men lithium batterier mår inte bra av konstant underhållsladdning över tid. Så när jag inte använder bilen vill jag koppla bort laddningen.
Över vintern monterar jag ut batteriet och förvarar det med ca 60% kvar av batteriets kapacitet. Kollar batteriet via min app då och då över vintern.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.855
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om det är någon förbrukning när bilen står still så kan man dessutom minska stressen av cellerna genom att minska absorptionsspänningen till 14.0V. Man förlorar några % i kapacitet men det spelar kanske inte så stor roll när bilen står still. Victron brukar sätta 14,2V som standard och det kan man ha på DCDC så celler är nästan fulla när man kört en bit.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Behöver råd hur koppla bort solcell från att underhållsladda mitt lithium batteri.
I min victron smart solar finns möjlighet att använda läget maintenance, men rekommenderas inte långsiktigt (tror jag)
Så vad rekommenderar ni. Ska jag koppla bort solcellen från victron smart solar eller utgången till batteriet. Hur har ni gjort.
Glädjen
Du borde ha något som kopplar bort laddningen när batterierna är fulladdade. Finns inte den inställningen i den BMS som rimligtvis finns i batterierna eller utanför? Har ett svagt minne av att Victron säljer någon slags extra-grunka för detta också, men mitt minne kan vara helt fel.

Min solcellsregulator (inte Victron) har ett litium-läge där den själv bryter laddningen.

MVH
Hans
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
278
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Om det är någon förbrukning när bilen står still så kan man dessutom minska stressen av cellerna genom att minska absorptionsspänningen till 14.0V. Man förlorar några % i kapacitet men det spelar kanske inte så stor roll när bilen står still. Victron brukar sätta 14,2V som standard och det kan man ha på DCDC så celler är nästan fulla när man kört en bit.
I appen till regulatorn finns en knapp där man kan stänga av regulatorn. I manualen står det att den är till för underhåll.(maintenace).
Skulle gärna använda den för att stänga av eller på laddningen. Men vet ej hur om det rekommenderas som en längre lösning?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.855
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
BMS bör inte användas till annat än för att skydda batteri mot förstörelse. Victron har inte möjlighet att stänga av UH laddning för LI men om man gör som jag skrev ovan så blir det samma effekt och har man förbrukning så cyklar man inte i onödan. Vill man bara stänga av laddning från solceller så gör man det i appen, att sätta in en brytare på solcellsidan som kan brytas eller slås till när paneler har fullt solsken är inte så lyckat.
Det är inget problem att slå ifrån på knappan i appen även för längre tid.
Vill du lära dig mer om detta så rekommenderar jag lite läsning på DIY Solar Power Forum som är den site som drivs av Will Prowse.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.798
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Behöver råd hur koppla bort solcell från att underhållsladda mitt lithium batteri.
I min victron smart solar finns möjlighet att använda läget maintenance, men rekommenderas inte långsiktigt (tror jag)
Så vad rekommenderar ni. Ska jag koppla bort solcellen från victron smart solar eller utgången till batteriet. Hur har ni gjort.
Glädjen

Jeg har min Victron solcellelader koblet ind hele tiden. Indstillingen for ladninger er sådan, at du kan stille et maksimum for Volt på dit LiFePo4. Når dette nås, så stopper ladning af batteriet, og det vil derfor ikke tage skade. Du kan også sætte en temperaturgrænse, så Solcelle lader stopper når du kommer under for eks. +5C. Kun hvis spændingen igen kommer under det fastsatte og temperaturen er over +5C vil ladning begynde til det er fuldt opladet.

Jeg har lavet 2 profiler i min solcelle lader. En på 100% (14,4V) som jeg bruger om sommeren. Om vinteren skifter jeg til en anden profil som kun lader til 70%

Du kan i denne tråd se hvordan jeg har koblet mit elsystem.


Edit: jeg glemte at nævne at jeg har samme værdier i Bulk og Float ladning, da LiFePo4 kan indlade fuldt helt til det er fyldt op. Jeg har derfor i princippet ingen Float ladning af mit LiFePo4
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Victron ställer du på Lithium och då blir det 14,2v (när solen skiner) och 13,5v vid float. Finns ingen anledning att koppla bort laddningen. Det finns ju alltid något som drar på batteriet. Kopplar man bort batteriet helt, så är det bäst vid 50% laddat och då håller spänningen över hela vintern.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om det är någon förbrukning när bilen står still så kan man dessutom minska stressen av cellerna genom att minska absorptionsspänningen till 14.0V. Man förlorar några % i kapacitet men det spelar kanske inte så stor roll när bilen står still. Victron brukar sätta 14,2V som standard och det kan man ha på DCDC så celler är nästan fulla när man kört en bit.
Exakt så har jag uppsatt.
230 laddaren och solcellsregulatorn står nerställda för att undvika konstant toppladdning när man står på stolpe eller solen skiner hela dagarna. Batteriet tillåts även tömmas mer innan laddcykeln startar igen men det är sällan något problem.
DCDC laddaren däremot står inställd att ladda fullt så jag vet att så fort jag kör så har jag alltid ett helt fulladdat batteri när jag stannar. Man kör ju sällan dygnet runt så det sliter inte på batteriet.
Allt är Victron så det går ju att ställa in precis som man vill ha det.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Exakt så har jag uppsatt.
230 laddaren och solcellsregulatorn står nerställda för att undvika konstant toppladdning när man står på stolpe eller solen skiner hela dagarna. Batteriet tillåts även tömmas mer innan laddcykeln startar igen men det är sällan något problem.
DCDC laddaren däremot står inställd att ladda fullt så jag vet att så fort jag kör så har jag alltid ett helt fulladdat batteri när jag stannar. Man kör ju sällan dygnet runt så det sliter inte på batteriet.
Allt är Victron så det går ju att ställa in precis som man vill ha det.
Vilken DCDC Victron har du? Funderar på att byta min Voitronic 30 till någon 50A
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.020
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om du monterar en batterifrånskiljare kan du koppla bort batteriet helt och hållet både från laddare och förbrukare. Alla solcellsregulatorer tål inte att ha öppen utgång men jag tror Victrons gör det.
 
Toppen