• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron produkter från grunden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Hej igen alla grymma husbilsägare.
Detta blir antagligen ett långt och svamligt inlägg, men kanske intressant för någon annan ny ägare ändå.
Jag är intresserad av era åsikter så väl som erfarenheter.

I mitt huvud processar jag nu ännu mer kring vad "man ska ha" för energiförsörjning i sitt rullande hem.
Jag har beslutat (efter alla förklaringar i min blåtandstråd) att köra rakt igenom victron för att samla allt i en app. (är en gammal man och pallar inte hålla på med flera olika...)
Dvs allt nedan som nämns är Victron produkter.
Inte nödvändigtvis för att det är bäst utan just för att det ska kunna samlas.
Jag vill såklart komma undan med några pengar kvar i plånboken men det är inte det alltigenom viktigaste villkoret.

Till att börja med så betyder det då för mig:
  1. En solcell och regulator. Så det har beställts, 190w panel och Bluesolar 75/15, sätter sedan en 15A säkring på utgången från regulatorn.... (som jag fått för mig att man behöver...)
  2. Byter inte batteri just nu utan det får komma senare när det tar slut, så jag har ett agm 110ah. Till det så sitter det en NE 237 från början som ebl. (men tror inte att den skall blandas in i leken utan jag tar bort laddning via det allteftersom)
  3. Sen verkar det bra att kunna mäta/styra batteritillståndet. Innebär en en smartshunt, väl? Men behöver/bör jag skaffa ytterligare skydd? En battery protect, battery sense, cerbo?
  4. Efter det en DC-DC regulator för att ladda under färd. (Har euro 5 generator så behöver det misstänker jag.) En Orion-Tr Smart 12/12V 18A? Eller ska man köra högre ström, 30A?
  5. Och till sist en 230v laddare. Blue Smart IP22 batteriladdare 12V. 15/20/30A, vad är "rimligt" man står ju ofta rätt länge på el när man väl gör det?
Så mycket produkter. Vad är lull-lull och vad är viktigt. Vad är "nyast/hetast" och vad är bra kombinationer?

Bör man tänka i "förväg" på att det om några år blir nytt batteri och vad det nu skulle kunna vara, Litium eller så.

/Nordis
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Är ju ingen expert men har ändå lite synpunkter.
Tycker att din sista fråga är den viktigaste. Storleken på batteribanken är dimensionerande för övriga produkter. Så bestäm dig för vilken batterikapacitet du behöver beroende på hur du använder bilen och vilken förbrukning du har. Det finns ju en övre gräns för hur många A batterierna kan ta emot.
Om du funderar på lithium så bör det inte vara några problem då jag antar att alla victrons produkter som du funderar på är anpassade till lithiumbatterier.
Vad gäller dc-/dcladdare så är det inte säkert att du behöver någon då du inte har Euro6 motor. Pröva utan om du vill spara pengar.
Begränsande för ”storlek” på olika produkter kan även vara nuvarande kablage och storlek på generator.
 
Senast ändrad:

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
I lådan där nuvarande batteri sitter så finns det egentligen inte utrymme för större kapacitet rent fysiskt. Går ju säkert hitta plats, såga upp utrymme till dubbelgolvet osv, men är nog inte beredd att jobba så hårt på det i denna bilen...

För fricamping så är just nu mitt begränsade behov att värmepumpen drar 1A även på gasolen. (1A på 12v är ju väldigt lite watt så svårt att se det kunna snålas ner mer... tror inte det är fel på värmen liksom... ) Och det har hittills gjort att det känts svårt med mer än 2-3 dagar i vildmarken innan det är slut.
Kör ingen tv och så här på sommaren i princip ingen belysning heller. Det är väl ladda tfn/tablets annars.
Men det är väl kanske där jag behöver smart shunt för att kunna se energiåtgången så att säga.
Men smartshunt kan inte stoppa lastuttag när batteriet börjar närma sig tomt, eller? (Extremt rädd att dra ur batt totalt)

/Nordis
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om det är så att du i framtiden funderar på lithiumbatteri så finns det numera batterier som rymmer 150Ah på samma utrymme som ett 95Ah AGMbatteri. Då kan du ju ta ut betydligt mer kapacitet än med nuvarande batteri.
Vad smartshunten kan göra vet jag inte. Men du kommer att få svar av experterna.
 

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Antagligen, om man är lite modig skulle man kunna såga upp "väggen" in till där skorna ska ligga och flytta automatsäkringarna... Dem sitter ändå väldigt avigt till för att kunna visuellt avgöra om nått är på eller av. :-/

PXL_20230730_112840519.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Først skal du måle eller beregne dit strømforbrug pr. døgn. Kun på den måde kan du finde ud af, hvor stor batterikapacitet du behøver. For at tage højde for fremtiden ville jeg vælge en batteristørrelse der kan afgive de dobbelte af dit nuværende forbrug. Læg mærke til at LiFePo4 kan afgive meget mere en et blybatteri. (Jeg fandt hurtigt ud af at et blybatteri på 100Ah kan afgive alt for lidt strøm på et døgn)

Der findes LiFePo4 der passer under et passagersæde. Her er et eksempel: Lithium-batterier specielt designet til autocampere - Alt om Autocamperen

Du har brug for en Shunt så du kan følge dit strømforbrug. Det betyder også at du skal undlade at bruge EBL til ladning. (fjern sikringen i EBL)

Så skal du lade direkte på dit batteri med en MPPT lader fra solcellen. Du skal bruge en booster der sikrer at din bilgenerator kan lade under kørsel, og endelig skal du bruge en 230V lade, når du står på stolpeel.

Og endelig skal du til sidst vælge hvor stor solcelle du vil have på taget. Min holdning er: sæt op så mange der kan blive plads til.

I vedlage fil kan du se hvad jeg har gjort. Kabelforbindelserne er bare skitseret.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 44

Nordstrom

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Linköping
HBK-Nr
37702
Medlemskap
2024
Supert!
Den skissen är ungefär som jag tänkt i mitt huvud (att det skulle bli på sikt, visste inte att allt behövdes direkt, det strular till det en del rent ekonomiskt) men med flera detaljer som jag inte visste jag behövde. Vet till exempel inte hur det är kopplat i bilen idag från 230 in.
Vet att det finns JFB och ett par automatsäkringar för 230. Men om det är dragit på det viset du har ritat, ganska oklart.
Sedan laddboostern, det vet jag inte om det finns eller om EBL tar in direkt från generatorn, också oklart.
Hoppades också på att slippa BMV modulen av kostnadsskäl.
Tack för svaret.
Ska försöka rita lite enkelt schema över min plan, två stycken en "nu" och en "på sikt'.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ska du skaffa Dc-Dc så köp en 30A för 18A får du nog utan Dc-Dc på en Euro5.
Så länge du inte har Li batteri så är det tveksamt med nyttan av en Dc-Dc.
Ett blybatteri kräver ändå många timmar att bli laddat och strömmen sjunker snabbt ner vid laddning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett sätt att ”spara” lite pengar kan vara att köpa på nätet. Har själv handlat från Tyskland. Om du köper så välkända produkter som Victron bör det inte vara någon större risk för fel/reklamationer på produkterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen