• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron laddar för mycket

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har Victron sol och 230V laddare, dessa laddar ett 80Ah batteri,batteriet var relativt välladdat idag när laddning startade, jag har inga stora energiförukare inkopplade, trots detta har laddarna idag laddat 50Ah, har tidigare sett ännu högre dygnsladdning runt 70Ah
Något är fel, appen räknar fel? batteriet defekt? eller vad..

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har Victron sol och 230V laddare, dessa laddar ett 80Ah batteri,batteriet var relativt välladdat idag när laddning startade, jag har inga stora energiförukare inkopplade, trots detta har laddarna idag laddat 50Ah, har tidigare sett ännu högre dygnsladdning runt 70Ah
Något är fel, appen räknar fel? batteriet defekt? eller vad..
Testa att installera om appen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, inställningar i appen är rätt, men utan laddning sjunker spänningen under en natt från 12.7 ned till 12.3V med väldigt lite förbrukning,kör jag sedan in stödbenen som drar ca 65A så är spänningen nere på 11V, stiger visserligen lite efter det.
Batteriet har varit krafrigt urladdat, när jag laddade det första gången laddades 135Ah på ett 80Ah batteri!
Det lutar väl åt ett garantiärende på batteriet.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kan ha stått urladdat länge vilket är bästa sättet att förstöra ett batteri och den svagaste punkten i kedjan är ju den sämsta cellen. På mackarna man köpte batteri på förr stod de i ett laddställ inne i butiken.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, inställningar i appen är rätt, men utan laddning sjunker spänningen under en natt från 12.7 ned till 12.3V med väldigt lite förbrukning,kör jag sedan in stödbenen som drar ca 65A så är spänningen nere på 11V, stiger visserligen lite efter det.
Batteriet har varit krafrigt urladdat, när jag laddade det första gången laddades 135Ah på ett 80Ah batteri!
Det lutar väl åt ett garantiärende på batteriet.
Om det är ett blybatteri på 80Ah är det ju direkt skadligt att ladda det med 135A, kanske inte underligt att det förmodligen är slut?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är laddaren som tryckt i 135Ah den laddar med 20A,gelbatteri, något är fel iallafall
Kan en laddare "trycka i" laddning? Är det inte batteriet som "kallar på" laddning?
Det är ju ungefär som att en 5W lampa går bra att driva med samma vägguttag som en på 500W. De drar den ström som de vill ha. De blir inte påtryckta något.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Kan en laddare "trycka i" laddning? Är det inte batteriet som "kallar på" laddning?
Det är ju ungefär som att en 5W lampa går bra att driva med samma vägguttag som en på 500W. De drar den ström som de vill ha. De blir inte påtryckta något.
En lampa är bara en resistiv belastning ett batteri är en kemisk fabrik man kan ladda med hög ström eller lite och de kemiska reaktionerna svarar olika.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Laddningsströmmen bestäms av laddarens spänning och batteriets inre resistans. Det går inte att "trycka" i mer äv vad dessa parametrar bestämmer. Och det var väl inte 135 A, utan 135 Ah. Vilket även tyder på att batteriet är dåligt....

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Ja man "trycker in" en ström (A) i ett batteri med hjälp av spänningen (V) desto högre tryck, desto högre ström. Men med ett GEL-batteri får man vara lite försiktigare mot AGM och våta bly/syra, för högt tryck (V) in i ett GEL så är ofta lika med gasbildning, det blir gasbubblor i gelen och man tappar kapacitet, ett GEL bör laddas långsamt och länge för att må bäst.

Toppen