• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron 712 smart

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Jag ska installera en victron 712 smar och är lite fundersam på jordkablar som sitter på ett av batterierna under passagerarstolen. Dom jordkablarna är orginal från bilen var ny. Är det inte så att alla jordkablar ska kopplas in på shunten. Jag kommer att använda mig av 3 agm batterier.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Nu har jag installerat victron 712 smart. Det jag inte blir klok på är att den visar att den drar ut batterierna. Se bifogad fil Batterierna är fulladdad och jag har callibrerat dom på viktronappen. Det finns inget annat påkopplat till batterierna förutom solcellregulatorn. Det är mulet ute men borde ladda lite så minus ska det väl inte stå.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220410-125913.jpg
    Screenshot_20220410-125913.jpg
    320 KB · Visningar: 45

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Tänd lampor och andra förbrukare så det tar märkbart från batteribanken, då ska det fortfarande vara minus och ett högre värde på strömmen. Om det ändras till plusvärde har du fått shunten på fel håll. Om det fortfarande är minus beror det på någon förbrukare som inte är frånkopplad, exempel på detta kan vara: radio i viloläge, tv-antennförstärkare, styrenhet till kylskåp. EBL och tillhörande panel kan också bidra.

/Bengt
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Noget er i hvert fald galt med monteringen. Dit startbatteri viser 0,02V, altså totalt udladet, og det er jo ikke så godt.
Prøv at gennemgå monteringen igen. Kun 1 minus fra bodelsbatteriets minus til den ene (den rigtige) ende af shunten og al anden minus til den anden ende af shunten.
Og så mindre kabel fra startbatteri til siden af shunten
Se monteringsvejledning i trådindlæg højere oppe
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.793
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I indlæg nr. 5 er der et link til en quick-guide. Det link kommer igen her.


Hvis du kigger på billederne 3-5, så kan du hurtigt se hvordan det monteres. (Teksten i det grønne felt betyder forbrugere og ladere)

Altså, 1 minuskabel fra batteriet til den rigtige ende af shunten, og alt andet minus til den anden ende af shunten. Alt plus skal gå til Batteriets pluspol, altså både fra forbrugere og fra ladere (husk sikringer på alle pluskabler sådan som det også ses på billeder 3-5))
 
Toppen