• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibrationer

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Lämnade Lysekil i fredags och kom bara en liten bit då jag kände hur det vibrerade i ratten och skorrade i hela bilen vid 80 km. Vad kan ha hänt? Märkte inget av vibrationerna när vi körde till Lysekil två dagar tidigare. Var på väg till Fjällbacka. Vad skulle vi göra? Vi åkte väg 162 och där låg en däckverkstad. Vände så snabbt som möjligt. Jo, de hade tid att hjälpa oss och kollade om det var obalans eller något hjullager. Inte var det obalans, inte heller hjullager, vad var det då? Kollade lufttrycket i däcken, för säkerhets skull. Inget mer att göra bara att åka vidare. För hela arbetet fick vi betala 0 kr. Vi tar det som service, var kommentaren. Stort tack till Niklassons Gummi & Mekaniska verkstad, Lyse - Lycke, Lysekil, för mycket trevligt bemötande.
Fortsatt färd till Veddö i Fällbacka, forsatta vibrationer. Regn fredag och lördag. Söndag kom solen fram och jag kunde kolla under husbilen om där fanns några felaktigheter. Jodå, visst hittade jag problemet. En av balanseringsvikterna, som är fastsvetsade på kardanaxeln saknades. Där var problemet. Vad göra? Hur stor var vikten? Vad vägde den? Jag uppskattade vikten och började leta bland skruvar och övrigt material jag har med. Hittade en ganska tjock distans, som kunde tänkas väga som den saknade vikten. Monterade med silvertejp. Kommer detta att fungera?
Körde vidare till Fjällbacka och tänk! Inga vibrationer. Googlade på verkstäder för reparation av av kardanaxlar och hittade ett företag i Göteborg som tillverkar, reparerar och balanserar kardanaxlar. Nu blir det till att ringa på måndag och boka tid.

Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029
Sv: Vibrationer

Har nu fått tid på Kardanaxelservice i Göteborg på torsdag. De får demontera hela kardanaxeln, både den främre och bakre delen, för att balanseringen sker som en enhet.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Dra dir en eller fler rostfria slangklammer så kommer du billigt undan.
:)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Nu är vibrationerna åtgärdade. Oskar på Kardanaxel service demonterade hela kardanaxeln och sambalanserade främre och bakre delen. Balanseringen sker vid axelvarvtal på 1000 rpm och slutkontroll på 1500 rpm. Eftersom vi åker på farthållaren och 1600 rpm, gjordes slutkontrollen på detta varvtal. Vilken känsla när vi kom ut på motorvägen och alla vibrationerna var borta och inte nog med det, bilen var tystare än innan. Förmodligen var axeln nu i bättre balans, än när den var ny.
Kan bara rekommendera Er som har högt ljud från motor - drivlina, gör en balansering. Kommer att förbättra Er åkkomforten.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    430,6 KB · Visningar: 7
J

Jimbo

Guest

Härligt!
Va kul att det löste sig och blev bra!!!

J

Jarmo

Guest

Mycket intresant men vad kostar det. Vi hade vibrationer med och det var obalans i alla 6 däcken (tvillinghjul bak) kostnad 1700kr och bilen blev mer som personbil att färdas i.

MVH: Jarmo

Toppen