• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Du har rätt att uppmärksamma information-problematiken med coronavirus risker. För att vara på säkra sidan bör man besöka seriösa websidor som WHOs eller CDC (centers for disease control and prevention).
Var inne på CDC och tittade efter ”dagsläget” på Corona spridningen.
tycker man får en bättre överblick på
 

Bilagor

  • B0B8D90D-9DA8-4748-89B4-FF89E0FE42A9.png
    B0B8D90D-9DA8-4748-89B4-FF89E0FE42A9.png
    545,4 KB · Visningar: 76
F

F.d. 22252

Guest
Tack Jörgen man fick en mycket mer nyanserad bild av det hela än t.o.m. får statsfinansierda tv ger.
Ibland får man en känsla av att de skickar ut reportrar i onödan och missar det som var viktigt några dagar tidigare.
Lite mer seriös skulle man önska, har förstått att man lever under både politiskt och ekonomiskt förtryck som tenderar att styra det hela i riktning att man har full koll istället för noll koll och inga somhelst resurser avsätts till vad som kan hända.
 
F

F.d. 22252

Guest
Saknar dej härnere du är ju en vettig människa att prata med men ska jag vara ärlig blir det mycket köra och dyrt sista gången här trots poolen din fru skulle äska.
Längtar efter att gå ut i källaren och fixa lite som inte blev av. Om jag skulle få för mej att bo här Gud förbjude så är det husvagn man ska ha parkera och ha som sommarstuga och åka till.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Saknar dej härnere du är ju en vettig människa att prata med men ska jag vara ärlig blir det mycket köra och dyrt sista gången här trots poolen din fru skulle äska.
Längtar efter att gå ut i källaren och fixa lite som inte blev av. Om jag skulle få för mej att bo här Gud förbjude så är det husvagn man ska ha parkera och ha som sommarstuga och åka till.
Vi tänkte/tänker åka söder ut den 5/3.... men vi avvaktar utbredning av Corona.
Förstår att du längtar hem ibland, vi är ju lite lika på det sättet att vi vill gärna göra något vettigt.
Skulle jag ligga still så håller jag med dig, husvagn och kunna åka runt med bil vore nog ett bättre alternativ.
OM vi inte kommer iväg så ska jag skicka in bygglovsansökan för en Carport..... något roligt måste man lägga händerna på.
Lev gott Bengt
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror egentligen inte det där med husbil var din grej liksom inte med min .
Ja husbilen är nog bra men mera fricampa på sommaren.
Här är det mest som ett boende jag har ju haft åsa och hasse som kompisar.
annars är det det själsdödaren one card. som florerar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tror egentligen inte det där med husbil var din grej liksom inte med min .
Ja husbilen är nog bra men mera fricampa på sommaren.
Här är det mest som ett boende jag har ju haft åsa och hasse som kompisar.
annars är det det själsdödaren one card. som florerar.
Givetvis väljer var och en om man vill se glaset som halvtomt eller halvfullt. Själv bestämde jag mig när jag blev änka för snart 5 år sedan att fortsätta se det som halvfullt. Annars hade jag nog inte orkat fortsätta leva utan bara överlevt. Nu njuter jag av klimatet här liksom av allt trevligt umgänge på mängder av olika sätt med mina vänner. OneCard går utmärkt att kombinera med givande samtal eftersom det inte kräver särskilt stor tankekraft.
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har läst allt från edra dagliga gärningar i värmen, du BENG ERIC har du inte lärt dig att drag från olika öppningar blir nackspärr nästan genast och hur vågar ni äta kyckling från matserveringar ivarma länder ,jag äter det inte i gamla Svedala inte ens där,ett litet råd som gäller alla magproblem malört botar allting invärtes men smakar fan ha det bra i värmen här är det nästan 12- i dag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Givetvis väljer var och en om man vill se glaset som halvtomt eller halvfullt. Själv bestämde jag mig när jag blev änka för snart 5 år sedan att fortsätta se det som halvfullt. Annars hade jag nog inte orkat fortsätta leva utan bara överlevt. Nu njuter jag av klimatet här liksom av allt trevligt umgänge på mängder av olika sätt med mina vänner. OneCard går utmärkt att kombinera med givande samtal eftersom det inte kräver särskilt stor tankekraft.
Jag upplever dej som ganska intellektuell med alla förmågor i behåll har lite svårt att du skulle ha någon större behållning av ett barnkortspel kanske lättare att samla folk kring det men frågan är om det blir rätt forum.
Hitta på något nytt att samlas kring vi män kan ju diskutera bilar i det oändliga. Har varit förbi din plats några ggr men du har inte varit hemma. Jag har 176 och reser norrut om ca 2 veckor.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag upplever dej som ganska intellektuell med alla förmågor i behåll har lite svårt att du skulle ha någon större behållning av ett barnkortspel kanske lättare att samla folk kring det men frågan är om det blir rätt forum.
Hitta på något nytt att samlas kring vi män kan ju diskutera bilar i det oändliga. Har varit förbi din plats några ggr men du har inte varit hemma. Jag har 176 och reser norrut om ca 2 veckor.
Jodå intellektet är det inget fel på. Inte för att skryta men skrev en gång i tiden 1,9 på högskoleprovet och lite borde väl finnas kvar. Jag umgås gärna med alla typer av människor. Var och en har sin historia som gör just den personen intressant. Även jag som kvinna kan diskutera bilar så länge vi håller oss till husbilar. De andra små är bara ett nödvändigt ont för att ta sig mellan punkta A och B. Att kortspelet är lätt är bra för då kan vi ägna mera tankar på det vi diskuterar.
Jag förstår att du inte hittat mig för jag är rätt mycket ute och rör på mig både på campingen och utanför. Jag ska se om jag lyckas hitta dig innan du kör norrut. Vi stannar en vecka in i april för att hinna ställa iordning i husvagnen inför nästa besök här. Återstår att se om det blir i sommar eller först när jag flyger ner den 9 sept.
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir kvar här någon vecka till sen vill jag hem och jag har en 99 åring och en 85åring som väntar på mej, sen saknar jag min äldste son.
Har sett mej mätt på både husbilar och camping, vore nog annat om man vore lite yngre Fick uppsöka vårdcentralen igen de gamla kända magproblemen, men faktiskt fanns de medicin som verkar hjälpa det finns det inte hemma.
Det otäcka är att depressionen sätter in samtidigt med magontet Hoppas bara jag klarar mej hemåt.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Blir kvar här någon vecka till sen vill jag hem och jag har en 99 åring och en 85åring som väntar på mej, sen saknar jag min äldste son.
Har sett mej mätt på både husbilar och camping, vore nog annat om man vore lite yngre Fick uppsöka vårdcentralen igen de gamla kända magproblemen, men faktiskt fanns de medicin som verkar hjälpa det finns det inte hemma.
Det otäcka är att depressionen sätter in samtidigt med magontet Hoppas bara jag klarar mej hemåt.
Det gör du ta det lugnt och stressa inte
 
F

F.d. 22252

Guest
Bara det värsta släpper så man kan börja köra, får försöka hitta några bra platser att stå på, fick ju några tips från Siv som jag använt mej av 5 gånger. Jag vill ju helst ha ett matställe i närheten just nu har jag inte ätit sedan i torsdags men svår att äta när det gör ont, ska försöka få i mej en burk konserverad soppa Heinz.
Kanske de som kommer med glada tillrop förstår allvaret i mina problem, blåsten och en temp inne på 25grader känns lite jobbigt men solen är på väg ner och då blir både kallt och blåsigt.
När man sen kommer hem kommer man väl bli sur över kylan, men sol och sommar har man fått så det räcker. Sen blir jag tvungen att släpa hem cykeln hade ju en tanke på att sälja bort den härnere men det låter om kopplingen så det kan ju bli svårt att sälja även fast den är ovanlig, gubbarna häromkring gå och tittar på den ibland men tror det är fransmän.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Blir kvar här någon vecka till sen vill jag hem och jag har en 99 åring och en 85åring som väntar på mej
Förstår dig Bengt, inte alltid lätt att vara på resande fot när man har äldre hemma som kanske är lite skruttiga. I mitt fall har jag en 90-årig mor på ett Demens-boende som nästan slutat att äta och mest sover.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Känner mej bättre nu fick i mej en burk soppa igår ska försöka äta lite idag.
Har en del att göra innan hemresan inga stora saker men lite tvätt skulle jag behöva fixa, fylla vatten och tömma är nödvändigt speciellt tömmandet är inget vidare att hålls med men det är bara gjort en gång tidigare. Sen sätter avloppet igen sig trots att det finns en slang ut så det måste rensas liggande på marken med en skruvmejsel och vatten rinnande utmed handleden. Åkte hemifrån och trodde jag hade tömt allt men det var stopp i kinaventilen.
Skruva ett halvt varv på pänden skall göras låter lätt men den brukar fastna ordentligt trots att jag dragit åt den själv.
Hade isär vevhusventilationen såg rent och fint ut så inget stopp där, ska bara hitta ett bra verktyg att dra åt den med eventuellt förstärka med ett buntband.
Blev lite varmt inne igår framänden pekar mot södern och vinden slet sönder det reflekterande materiealet jag satt på rutan bokstavlingen i bitar. Får ha sidofönstren öppna.
Har inte bestämt någon avresedag än, behöver bara säja till en dag i förväg har ju inte en massa prylar att fundera över, ser hur folk packar och trots stora lastutrymmen får de svårt att få plats med allt jag har inte de problemen bara att plocka in saker på rätt ställe och slänga allt skräp. Verkar som mars är den stora hemresemånaden men så fort man kommer upp till gränsen mot frankrike så blir det ett helt annat väder men många har en lång resa hem och inte som jag som ser det som en transportsträcka och kör närmaste vägen hem brukar köra runt 35mil om dagen max 5 tim blir ca 70km/t i snitt. Hoppas det blir medvind.
Just nu har det blåsigt hårt i flera dagar hoppas det lugnar sig, planen från början var att köra senare för att åka hem med våren vet att jag brukar må bättre när jag kommer lite norrut och svalare väder.
Inte utan att G19 satt sina spår finns nog de som får mer bråttom hem som jag själv men av andra orsaker, själv är jag mest less och uttråkad, med facit i hand skulle man nog bättre av att resa runt men man känner sej trygg här. Åsa och Hasse planerar också att lämna tidigare än planerat samma där man blir uttråkad om man inte har en massa sociala kontakter men det har inte blivit så utan det äv vi som hållit ihop, de har ju varit förkylda i omgågnar och de är inte de enda på campingen många som hostat och nysit plus att många har andra sjukdomar som jag tror utgör den största orsaken till att dom är här .
Som jag skrivit tidigare så är jag mätt på att bo i husbil och campinglivet överhuvudtaget. Räknar man ihop tiden jag rest blir det det trots allt en lång tid så beslutet vilar inte på lösa grunder. Fömodligen kommer bilen ut på blocket i april efter att jag hittat en bil förmodligen kombi i mellanklassen eller mindre.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej Bengtic! Du har en unik husbil som är svårt att få tag på en likvärdig. Nu har du ju också renoverat den så att den blivit körvänligare. Gör inget överilat som du ångrar senare. Förutsättningarna ändras hela tiden. Så tänk igenom situationen mer än en gång när du kommer hem.
Ta det lugnt med hemresan, vädret är inget vidare norrut.
Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 22252

Guest
Sanddammaren Jag är gift och skild två gånger och inget kändes bättre än att lägga det gamla bakom sej och börja på nytt.
Det finns bara en bil som min i sverige såvitt jag vet, jag har kört över 3000mil och en bra bit över 220 resdagar.
Tycker det får vara nog nu kan hända kommer lusten tillbaka för någon mindre campingbil så småningom var väldigt sugen på en toyota hiace för några år sedan en bil som skulle fungera året runt fabriksinredd.
Räknar med att liksom Åsa och Hasse fara härifrån lördagen den 7mars från början var det tänkt en vecka längre. Åsa och Hasse ska åt ett helt annat håll själv kör jag norröver möjligtvis med något extra stopp i spanien men slår inte vädret om i frankrike så kör jag hem. Borde vara hemma i mitten av mars.
Idag har jag tömt och fyllt ska se om jag kan fixa lite till idag, fredag lämnar jag in gasflaskan och kopplar om gasen till enbart den svenska som nästan är full borde räcka även om det blir kallt en dag på greven med el och en på båten så då blir det inte många nätter, här går det inte åt mycket gas. Problemet är ju kylen men jag kan ju slå på min frysbox om jag behöver.
Ögonen verkar ha hållit bra så känner jag för det kan jag ta en nattkörning om jag känner mej less.
Tror de flesta som åker ner hit är också intresserade av kulturen här men har själv inte känt någon sån längtan det är ett oprövat kapitel, är mest teknikintresserad men gamla bilar kan man få nog av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen