• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

chiva

Guest
Halloj Bengt, ja jag förstår ditt val, kul att du minns mig från Tavira, önskar dig all held o lykke på dina resor såväl söderut som norrut, hoppas vi möts igen nångång på vägarna "genom livet". Chiva.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ojoj där kände en del sig kränkta, ännu har jag inte behövt tömma tankar i buskarna, som jag skrev så finns det tömning och fyllning på InterMarche här i Sagres och även på otaliga platser längs hela Algarve!
Jag vet såklart inte vad du gör men har läst om både den plats du nämner och andra liknande hur man löser det och även känt ”dofterna” ibland när vi promenerat eller cyklat förbi liknande platser. Givetvis är det upp till var och en hur man vill tillbringa sin tid och det är ju bra att det finns olika alternativ.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ni som skriver reseberättelser på HBK ÄR TILL STÄNDIG GLÄDJE för oss som tittar ut på husbilen varje dag i regn, blåst o mörker, ni är alla väldigt olika o det gör att bilden av övervintring i Portugal, Spanien o delvis Marocko blir rikt fasetterad. Kan ändå inte låta bli att säga att Bengtic med sina kåserier får mig att tänka på Jobs bok i Gt. Ett fint liv som tänderar att fokusera på det svåra i stället för allt det fina. Som jag ser det är ålderns höst tid för daglig glädje över att fortfarande få vara ovan jord. Njut av livet så länge du har det. Fantastiskt också att du har din far i livet.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Man blir tyvärr ganska styrd av transportmedlen färjorna med bokningar för mej som inte gillar långa körningar känns det jobbigt att köra via danmark och knappt någon ekonomisk fördel heller.
Har räknat på i stort sett alla alternativ och Finnlines ligger bra till men bekvämast verkar den väg som Klasse körde via kiel till göteborg blir en längre avkoppling samtidigt som det bara blir 32 mil hem.
Har du funderat på Grenå-Halmstad? kostar runt en femhundring att åka med husbilen. Inga kostnader för broarna i danmark
 
F

F.d. 22252

Guest
Tackar för råd och uppmuntran!
Vi är alla olika och ensamheten speciellt när det tar emot är jobbig, men alternativet verkar sämre numera.
Jodå jag har räknat och mätt avstånd via maps till alla färjelinjer och även tagit reda på priser genom att göra en ofullständig beställning.
Finnlines har tagit bort sin rabatt på nattavgångar stena line testade jag ett par ggr men det blev ingen rabatt och den som man får gäller inte för billigaste biljettalternativet.
Får också ett intryck av att husbilarna numera kör över broarna kan ju vara lite jobbigt att köra ombord med en stor husbil.
Jag har ju ett annat läge med en gammal bil som är ganska jobbig att köra blir intressant att se om den blir mera lättkörd hem.
Jag blir här ca 3 veckor till enligt planeringen så tidigast om en månad är jag hemma, tror inte det kommer att skilja mycket på vädret april är ju känt för bakslag, bättre att vara hemma då. Har ju lite att styra med när jag kommer hem som vanligt lämnade jag huset i oordning verkar aldrig som att tiden räcker till när man ska iväg.
Hasse drog på sej en förkylning idag vi var och åt på en indisk restaurang kunde varit bättre hittills är nog min favorit La Dolcevita vid hamnen.
Tror de bytt kock på nanking så jag har slutat gå dit. Tror det var han som kom ut i restaurangen och nös och tänkte på maten jag nyss ätit.
Var någon sorts festival vid hamnen men vi orkade inte stanna i 3timmar innan den började, sen blir det ju kallt så fort solen går ner.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Den 20mars ska det vara vårdagjämning och då åker jag mot ljuset igen fast åt andra hållet altså tillbaka.
Kommer att vänta med att boka så jag kan känna mej fri mycket beror ju på vädret blir det fint skulle man kunna vandra lite i Avingon där jag campat 3 ggr nu. Man kan gå över bron in till gamla staden men allt i frankrike är dyrt inte minst bränslet.
Har en ny 20l dunk som jag ska tanka fullt härnere tror att spanien är billigast i europa nu straxt under 13kr den extrastarka soppan funderar jag på att tanka i dunken sen kan jag spä ut den svenska och få lite mer kraft när jag kommer upp i sverige.
Ja det är ju billigt i luxemburg men sist blev vi lurade med billig diesel som både hasse och jag upplevde som riktigt dålig så bilen drog rätt mycket då.
Soligt och varmt idag borde meka lite men det känns mer som den varma poolen med en solstol och läsplattan, är ju nästan vit på kroppen men ansiktet behöver jag nog pass för att komma in i sverige.
Ulf kan du utveckla det där med 8veckor på gran canaria det skulle passa mej bra istället för husbilsfarandet.
Letar bil på blocket funderar lite på en lite större kombi typ sjusitsig där man kan slänga in en flyttbar inredning för camping runt sverige typ övernattningsbil och lätt kunna göra långa dagsetapper. men den får ju inte bli för dyr för vardagskörning helst en lågskattad diesel. Får väl lite pengar för den här att slänga in i nästa enmansprojekt. Skulle vara bra med en firmabil med dekalerna kvar typ service så man kan parkera överallt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har inte upplevt problem med lukten men bor man bredvid toatömningen så kan det lukta, det jag störs mest av är när det eldas utanför campingen, hemma hade nog brandkåren satt stopp för det.
Bahia camping är ett bra ställe att bo på och det stora antalet långliggare och återvändande visar att det inte bara är min åsikt.
Man får väl se lite på kundunderlaget på vintern 65+ minst här slipper vi en massa problem eftersom det bara är folk i samma ålder, nackdelen är att man inte har mycket att titta på vid poolen kanske så att man väljer att blunda ibland ung och stilig som man är själv.
Per det är just genom att jag har bekymmer för de små tingen som jag undviker de stora, om någon känner att jag ständigt är negativ så är det alldeles sant och jag har ingen som helst orsak att ändra mitt beteende för att det ska passa någon optimist som kör husbilen trots ett flipperspel på panelen och sen undrar varför det gick åt helvete.
Jag kallar mej själv för felsökare jag hittar fel på det mesta hade man nytta av under min tid som lärare när jag hittade fel på maskiner jag aldrig sett förr och fixade. När jag kan se fel på bilar som jag inte känner till, och nu senast som tagit lång tid att klara se fel i omöjliga förhållanden och undvika dom på ett tidigt stadium. Om jag varit ung skulle jag ha ändrat mina yrkesval och vara rik nu men lyckan kommer inte från pengar och ägodelar men jag vet egentligen inte varifrån den kommer, kanske från en oförmåga att se problem och svårigheter men det slutar i regel i katastrof.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
lyckan kommer inte från pengar och ägodelar men jag vet egentligen inte varifrån den kommer,

Oscar Wilde har skrivit mycket klokt...

- Den rika människan har många önskningar
- Den sjuke har endast en. Det är att bli frisk.

Med andra ord. Pengar är inte vägen till lycka, den kommer från hälsan ;)


Lycka till med vad du än beslutar dig för!

Ha de gott!
//Jocke
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
När den sjuke sen har blivit frisk, vad har han då för önskningar?;)

I filmen, Into the wild. Baserad på en sann historia, om jag inte missminner mig.
Handlar om en ung kille som överger allt och flyttar ut till en gammal buss i Alaskas ödemarker!
Det sista han skriver i anteckningsboken, för att känna lycka måste man vara fler.

Jag tror ensamheten är förödande för dom flesta!
 
F

F.d. 22252

Guest
Kloka svar!
Ensamheten är kanske mer förödande när man som jag är empatisk och behöver folk runt mej för att må bra, det finns ju många bra människor här på Bahia och kanske den främsta orsaken att åka hit och stanna.
Träffade en riktig kändis här nere Los Suecos alias Tommy Duner med sin vackra fru och två hundar de gästar Bahia tillfälligt.
Har ju en bostad inte så långt ifrån och han pratar ju flytande spanska. Tror att ni får läsa mer av honom på en känd webbsida nära er.
Tankade moppecykeln idag genom ett kaffefilter, bytte luftfiltret idag till en sk gammal disktvaga av stål, gjorde susen nu går den mycket bättre och gör säkert 25km+ . Hade ju den inlämnad och huvudmunstycket var täppt efter det har den inte velat gå bra på fullgas, misstänker att det blivit små skador på munstycket vid rensning så att det blivit lite större. Är ju väldigt små munstycken om det ska rinna 1 liter på 7 mil igenom. På minner lite om Roberts problem med sin moped på en annan tråd.
Det står ju tydligt och klart att man inte får stoppa i ståltråd och liknande i alla användarböcker men det är ju vad folk gör. Själv brukade jag ta ett strå från en hårborste och använda en cykelpump för att blåsa rent, den som är vis lyder råd eller så får man betala. Tog mej snabbt ner till en restaurang vi hamnen var lite blåsigt där.
Snuvig hela dagen idag trots spanska näsdroppar som inte hjälper som de svenska jag hade med mej.
Känner mej inte sjuk Har ju träffat sjukligen Hasse idag men om jag skulle bli smittad hade jag nog blivit det tidigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Många är oroliga här det är ju ganska stor genomströmning av olika nationaliteter. och spanen och italien är ju grannationer.
Skulle jag behöva vård skulle jag hellre vara här alla dagar i veckan,
Gillar inte att ligga i en korridor utan tillsyn i många timmar. Det har vår rikemansregering sett till. Stefan står i praktiken långt till höger om allt som finns, man skulle ta bort hans fallskärm och genväg genom vårdköerna då skulle han göra en 180 gradare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen