• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Blir nog en och annan tur i närheten i sommar, har ju inte sett så mycket av sverige, bilen kostar mej bara 200kr i månaden i försäkring det är allt ingen skatt besiktning vartannat år och har gått riktigt bra utan problem alltfungerar utom kylskåpet men jag har ju en kompressorbox.
Körningen hem gick helt enligt planeringen bytte gratisställplats ett par ggr bara. Åkte i lagom tid och kom hem i lagom tid, lydde ett råd från en gammal vän fd lokförare om att åka hem sen var jag rätt trött efter 3 månader på samma plats.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter alla propåer om att inte sälja husbilen så har jag omprövat det hela men begränsar mej till sverige i fortsättningen.
Köpte en bil idag en långmilare som var billig en far som sålde den åt sin dotter som hade haft den i 5 år. Innan hade den gått som pendlingsbil så därav milen 26000. Det är en ganska okänd bil i sverige Subaru Justy 07 för 13500kr
Var servad sommar vinterdäck i gott skick vi tog upp den på liften och jag kröp under med ficklampa och lite hammare för att jaga rost, såg bra ut under men blir rengöring med högtrycksprutan när det blir väder och så småningom rostskydd under hela bilen.
Den ska dra 0,5 l/mil lite högre att sitta i lätt att komma in och ut väldigt rymlig därframme men även i baksätet underligt nog. Det är ju kombimodell så enkelt att fällas stolarna så kan jag lasta en hel del. Den har samma motor som aygo och IQ .
Hittade flera med mindre mil men dyrare och längre bort det här var bara 2 mil och den hade blivit servad och reparerad av fadern och hade ju en liten verkstad.
Mina Rayban solglasögon jag beställde i spanien har kommet efter att inte funnits på lager så de kommer från Norra Italien för två veckor sen kan vara Lombardiet. Kunde ha hämtat dom själv men det var åt fel håll så de kom idag med DHL en dag före utlovad tid. Var soligt här idag var ute på verandan och gjorde självporträtt. Nar man har på sej dom ser man nästan coronan ??
Har lagt märke till att mörkret kom mycket tidigare ikväll men det blir ljust tidigare, men snart kommer sommartiden och räddar mej.9238832556.jpgIMG_20200316_160021.jpgIMG_20200315_164043.jpg
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Bengt på hemmaplan.
Grattis till nya fordonet, hoppas det blir en bra fortsättning på ägandet.
Verkar bra och tryggt att handla av en som har verkstad,
han bör ju veta vad han håller på med.
Du kollade väl så att bilen inte innehåller alltför många delar från Kina? :)
Nåväl, ville egentligen bara kommentera
att det syns tydligt hur du beställde kebab-pizzan, jomän!
På webben så klart, muspekaren ligger ju fortfarande kvar i kartongen,
mig lurar du inte! ;)
Själv beställer jag oftast på telefon och har hellre salladen i kartongen.
Men smaken är olika, tur det! :mat:
Dessutom ser du pigg och somrig ut på fotot,
verkar vara hälsosamt att övervintra i Santa Pola, eller hur?
Kämpa på din glade "Viking"! :cool:
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Skönt att du "hittat hem" ingen bra idé att dra iväg med husbil ner till Spanien och inte trivas för det måste vara en pina faktiskt. Och sen att stå på samma plats månadsvis måste vara en riktig pina i sig själv. Men det har varit intressant att följa din tråd även om den i o f s varit en negativ berättelse. Vi är i Portugal och flyttar runt och får nya upplevelser hela tiden :) :)
 
F

F.d. 22252

Guest
For förbi avtagsvägen till Ljungby i en väldans fart hade medvind tysk diesel i tanken och ville bara hem. Malört vet jag vad det är men sånt får man vara försiktig med men köpte på mej både underberg och jägermeister i medicinskt syfte från bordershopen.
Var ju förra vintern i Santa Pola nästan lika länge men det lilla utrymmet att bo i blir jobbigt till slut. Att vara två i en plåtis gränsar till självplågeri.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
For förbi avtagsvägen till Ljungby i en väldans fart hade medvind tysk diesel i tanken och ville bara hem. Malört vet jag vad det är men sånt får man vara försiktig med men köpte på mej både underberg och jägermeister i medicinskt syfte från bordershopen.
Var ju förra vintern i Santa Pola nästan lika länge men det lilla utrymmet att bo i blir jobbigt till slut. Att vara två i en plåtis gränsar till självplågeri.
Vad säger din kompis Hasse om din avslutande kommentar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad säger din kompis Hasse om din avslutande kommentar.
Jag skriver alltså inte om Åsa och Hasse och vi vet var vi har varandra utan rent allmänt utifrån mitt perspektiv.
Jag förstår att det finns vissa som antingen vill missförstå eller så splittring mellan kamrater och får ut någonting av detta?
Musen i kartongen är för att ge en storleksjämförelse inte för att det är möss i pizzakartongen.
Jag känner att jag måste försöka skriva lite tydligare och enkelt och helt undvika skämt helt enkelt anpassa mej till lägstanivån.
Men det är inget problem det har jag gjort i 30 år som lärare.
Den här tråden kommer snart att vara slut blir lite foton som jag inte lagt ut och en sammanfattning nu har jag ju kommit tillbaka till ljuset, hur man ska klara nästa vinter utan att åka bort får man fundera på i höst.
Jag har i alla fall lyckats undvika två vintrar hemma och mått bättre av det, funderar på en något längre vistelse på gran canaria men det handlar om pengar, just nu sprätter vår regering omkring sej med pengar de inte har snart plundrar de pensionerna.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Skönt att du "hittat hem" ingen bra idé att dra iväg med husbil ner till Spanien och inte trivas för det måste vara en pina faktiskt. Och sen att stå på samma plats månadsvis måste vara en riktig pina i sig själv. Men det har varit intressant att följa din tråd även om den i o f s varit en negativ berättelse. Vi är i Portugal och flyttar runt och får nya upplevelser hela tiden :) :)
Lite svårt att förstå bara varför man kör dit man inte trivs och sedan stannar kvar flera månader. Varför inte stanna hemma eller köra dit man trivs?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Lite svårt att förstå bara varför man kör dit man inte trivs och sedan stannar kvar flera månader. Varför inte stanna hemma eller köra dit man trivs?
Jag kan förstå varför man gör på detta viset. Att vara & känna sig ensam är ett stort problem för många äldre. Att som i Bengtic's fall, stanna flera månader är ju också förståeligt, han är ju väldigt social & skaffar sig på detta sätt många bekanta som ex.vis Åsa & Hasse, Plastpelle etc. Att sedan vinter med kyla & mörker också har en negativ påverkan gör ju att man söker sig till ljuset & värmen.
 
R

RobbeS

Guest
Vi är ju alla olika. En del letar ständigt den perfekta platsen medan andra gör den plats dom är på till den perfekta. Det har vi ju sett exmpel på i denna tråd som även jag följt med intresse. Tack Bengtic.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag kan förstå varför man gör på detta viset. Att vara & känna sig ensam är ett stort problem för många äldre. Att som i Bengtic's fall, stanna flera månader är ju också förståeligt, han är ju väldigt social & skaffar sig på detta sätt många bekanta som ex.vis Åsa & Hasse, Plastpelle etc. Att sedan vinter med kyla & mörker också har en negativ påverkan gör ju att man söker sig till ljuset & värmen.
Jag kan hålla med om att ensamhet är ett stort problem för äldre i dagens samhälle. Det gäller dock att hitta rätt sätt för sig själv att bota sin ensamheten. Funkar inte det man provar verkar det bättre att prova något annat. Sen gäller det ju även att själv bjuda till för att knyta kontakter.
 

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Jag skriver alltså inte om Åsa och Hasse och vi vet var vi har varandra utan rent allmänt utifrån mitt perspektiv.
Jag förstår att det finns vissa som antingen vill missförstå eller så splittring mellan kamrater och får ut någonting av detta?
Musen i kartongen är för att ge en storleksjämförelse inte för att det är möss i pizzakartongen.
Jag känner att jag måste försöka skriva lite tydligare och enkelt och helt undvika skämt helt enkelt anpassa mej till lägstanivån.
Men det är inget problem det har jag gjort i 30 år som lärare.
Den här tråden kommer snart att vara slut blir lite foton som jag inte lagt ut och en sammanfattning nu har jag ju kommit tillbaka till ljuset, hur man ska klara nästa vinter utan att åka bort får man fundera på i höst.
Jag har i alla fall lyckats undvika två vintrar hemma och mått bättre av det, funderar på en något längre vistelse på gran canaria men det handlar om pengar, just nu sprätter vår regering omkring sej med pengar de inte har snart plundrar de pensionerna.
Men det var ju kommentar i all välmening. Jag väntade ett humoristigt svar från Hasse, jag vet ju han inte tar den kommentaren så allvarligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen