• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Kontrollerade motorfästet igår den delen som sitter på motorn, den som sitter i chassiet kommer ingenstans. Den drog mindre än 1 l milen igår också, tror det kan bli detsamma idag, lugn körning förutom en motvind/sidvind som uppträdde ibland, lastbilen framför var långt utanför sidomarkeringarna ibland.
Kört 35mil idag norrut stannat på gratisplats i chalon-sur-saone den här gången öppnar restaurangen 19:00 men jag var lite trött idag promenerade några kilometer och åt en kebabrulle sparade säkert 10 eu på det samtidigt som jag känner mej lite trött och sliten. Måste sova tidigt idag och komma iväg tidigt innan alla lastbilarna fyller upp de 2 filerna jag kan köra i. Ingen mening att ligga och pressa framför nästa finns det alltid en till, men det fattar inte chaffissarna de ska köra om varandra som små barn hela tiden.
Det var varmt och vårligt i Avignon har varit varmt hela resan upp idag men efter 35 mil norrut kan man se att våren inte kommit fullt så långt här men varmt idag och förmodligen vettiga temperaturer inatt.
Var ute och promenerade några kilometer ganska nära centrum av medeltids delen av stan. Lite gamla stan över sig.
Ganska tunna byxor långärmad t shirt och en sommarjacka var vad som krävdes.
I morgon åker jag upp mot luxemburg, finns ju flera ställplatser men går det bra och jag mår bra så ligger Fritz neil bra till eftersom den fina restaurangen är värd sitt pris sen är det på landet med en tjur på bete utanför och vinodlingen borde ha lite grönska redan. Har varit där 2 gånger och enda problemet är trafiken i trier som inte är byggd för bilar. Måste bara stanna i Luxemburg wasserbillig och tanka men inte på den mack vi var till på nedresan visserligen fick vi stå gratis om vi tankade men det var skräpsoppa. Sista anhalten om jag vill ha billig sepåfan diesel behöver fylla upp resevdunken så kommer jag hem utan tankning av fuldiesel i sverige. Så det blir en jobbig resa i alla fall lång i morgon 40+mil men då är jag ute ur dupontarnas land. Pratade lite om corona med en kvinna som sålde fina baugetter igår hon hade en handspritflaska stående framme men trodde inte så mycket på ryktsespridningen.
Tänker man på dödstalen hittills så motsvarar det kanske en flygplanscrash och lite döda i trafiken och det verkar som alla accepterar detta vilket egentligen är absurt.
Går allt som förväntat så blir det två övernattningar oräknat den här och tre resdagar till.
Har kört 135mil norrut från santa pola blir nog 110mil till sen om allt avlöper som förväntat sen färjan och 50 mil till så 300mil i bilen plus 25 mil på färjan norrut. Skulle vara roligt att testa Kiel göteborg nu är det inte så stor skillnad längre sen rabatten togs bort på Finnlines avgångar på natten. och jag sparar ju ett antal mil sen får man inte glömma att man får en välbehövlig vila.
För modligen sista resdagen med sommartemperaturer ska ju bil varmt inatt också slår visst om lite härnere också. Trivs bäst på gasolvärmen för den är tyst om jag inte slår på fläkten vilket jag bara behöver när det är kallt.
Bor ju ganska komfortabelt i bilen kan ju hända jag behåller den ett litet tag eftersom jag måste köpa något nytt först. kan ju bli några småresor hemomkring men blir nog som så att jag säljer den men en del jobb innan tvättning behövs överallt lite småfix.
Tömde toaletten igår har fungerat bra och fyllde vatten till den avloppet till avloppstanken är dåligt det ska jag skruva isär så allt rinner ut fort när man öpnar. Elen och solcellerna fungerar bra alltid fulladdat. Laddar datorn från 12 v via spänningsomvandlaren, kan också vilket spar ström ansluta dierkt till 12v med en omvandlare.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Kontrollerade motorfästet igår den delen som sitter på motorn, den som sitter i chassiet kommer ingenstans. Den drog mindre än 1 l milen igår också, tror det kan bli detsamma idag, lugn körning förutom en motvind/sidvind som uppträdde ibland, lastbilen framför var långt utanför sidomarkeringarna ibland.
Kört 35mil idag norrut stannat på gratisplats i chalon-sur-saone den här gången öppnar restaurangen 19:00 men jag var lite trött idag promenerade några kilometer och åt en kebabrulle sparade säkert 10 eu på det samtidigt som jag känner mej lite trött och sliten. Måste sova tidigt idag och komma iväg tidigt innan alla lastbilarna fyller upp de 2 filerna jag kan köra i. Ingen mening att ligga och pressa framför nästa finns det alltid en till, men det fattar inte chaffissarna de ska köra om varandra som små barn hela tiden.
Det var varmt och vårligt i Avignon har varit varmt hela resan upp idag men efter 35 mil norrut kan man se att våren inte kommit fullt så långt här men varmt idag och förmodligen vettiga temperaturer inatt.
Var ute och promenerade några kilometer ganska nära centrum av medeltids delen av stan. Lite gamla stan över sig.
Ganska tunna byxor långärmad t shirt och en sommarjacka var vad som krävdes.
I morgon åker jag upp mot luxemburg, finns ju flera ställplatser men går det bra och jag mår bra så ligger Fritz neil bra till eftersom den fina restaurangen är värd sitt pris sen är det på landet med en tjur på bete utanför och vinodlingen borde ha lite grönska redan. Har varit där 2 gånger och enda problemet är trafiken i trier som inte är byggd för bilar. Måste bara stanna i Luxemburg wasserbillig och tanka men inte på den mack vi var till på nedresan visserligen fick vi stå gratis om vi tankade men det var skräpsoppa. Sista anhalten om jag vill ha billig sepåfan diesel behöver fylla upp resevdunken så kommer jag hem utan tankning av fuldiesel i sverige. Så det blir en jobbig resa i alla fall lång i morgon 40+mil men då är jag ute ur dupontarnas land. Pratade lite om corona med en kvinna som sålde fina baugetter igår hon hade en handspritflaska stående framme men trodde inte så mycket på ryktsespridningen.
Tänker man på dödstalen hittills så motsvarar det kanske en flygplanscrash och lite döda i trafiken och det verkar som alla accepterar detta vilket egentligen är absurt.
Går allt som förväntat så blir det två övernattningar oräknat den här och tre resdagar till.
Har kört 135mil norrut från santa pola blir nog 110mil till sen om allt avlöper som förväntat sen färjan och 50 mil till så 300mil i bilen plus 25 mil på färjan norrut. Skulle vara roligt att testa Kiel göteborg nu är det inte så stor skillnad längre sen rabatten togs bort på Finnlines avgångar på natten. och jag sparar ju ett antal mil sen får man inte glömma att man får en välbehövlig vila.
För modligen sista resdagen med sommartemperaturer ska ju bil varmt inatt också slår visst om lite härnere också. Trivs bäst på gasolvärmen för den är tyst om jag inte slår på fläkten vilket jag bara behöver när det är kallt.
Bor ju ganska komfortabelt i bilen kan ju hända jag behåller den ett litet tag eftersom jag måste köpa något nytt först. kan ju bli några småresor hemomkring men blir nog som så att jag säljer den men en del jobb innan tvättning behövs överallt lite småfix.
Tömde toaletten igår har fungerat bra och fyllde vatten till den avloppet till avloppstanken är dåligt det ska jag skruva isär så allt rinner ut fort när man öpnar. Elen och solcellerna fungerar bra alltid fulladdat. Laddar datorn från 12 v via spänningsomvandlaren, kan också vilket spar ström ansluta dierkt till 12v med en omvandlare.
Hej Bengtic! Ha ingen panik hem, mycket Corona i Sverige nu. Sjukahusen ställer in planerade operationer nu i rädsla för utvecklingen.
Tryggt i husbil utan en massa besök.
Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag lever ett ensligt liv på resande fot så ingen fara, hemma är det ett lugnt område man har bara kontakt med folk i affären när man betalar.
Finns betydligt värre saker.
Jag vill gärna hem nu var trött somnade när jag vilade efter maten, ska bara planera nästa dagsetapp färdigt sen blir det att läsa en stund och sova ordentligt. Ska försöka komma iväg tidigt i morgon bara att gå upp och köra men ska väl se om jag kan tanka innan jag går på betalvägen. verkar bli en lång etapp så viktigt att starta tidigt. Ska köra en bit sen stannar jag för frukost en stund på betalvägen finns det ju mackar och restauranger med regelbundna avstånd men dyrt, har ju levt billigt annars.
Hoppas kunna nöja mej med 2 övernattningar till borde gå bra forskar i övernattning i luxemburg blir kortast väg så.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har just parkerat i Junglinster Luxemburg HBKs ställplats finns el här men inte stoppat i kontakten vet inte var man ska betala.
Behöver ju egentligen ingen el bilen har ju gått hela dagen och batterrierna är laddade, går ju bara lite el till lampor och eventuellt fläkten till värmen men det har visat sig att det måste vara ganska kallt för det ska vara nödvändigt. Blev stoppad idag man genomsökte bilen efter främst narkotika, Han förstörde min bäddning var väldigt noga men fanns ju inget att hitta.
Vi skulle ha såna poliser hemma också, de här var från tullen förra året blev ju en av Bahiacamparna också stoppade för samma sak också med en gammal husbil, måste finnas en viss trafik med gamla husbilar.
Gick upp tidigt och frånsett ett smådroppande idag har det gått bra drygt 40 mil kört. Blir 33mil i morgon till greven och lika mycket till färjan hoppas busvädret har blåsit över då till Lördag kväll. Kan ju vänta en dag till på greven annars just nu grått och tråkigt som det alltid brukar vara i Luxemburg ingen vår i antågande här den försvann upp mot norra frankrike men väntar man ett tag så kommer det mesta slå ut tror vi ligger 1,5 mån efter när det gäller våren.
Lite knepigt att åka baklänges genom en allt tidigare vår åt andra hållet kändes det bättre vi är ju nästan runt vårdagjämningen nu så man behöver inte vara rädd för mörkret, fast det skiljer sej lite med soluppgång och nedgång man kör ju lite mot öster fast i samma tidszon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har bokat resa med Finnlines till Malmö, blev dyrt över 2000kr kunde fått det billigare om jag bokat tidigare men man har inte mycket att välja på Stena line var mycket dyrare.
Kallt här och blåser ligger lite utsatt och högt, åt mat på en asiatisk restaurang inte billig men den närmaste med riktig mat.
Var till Aldi och kunde inte låta bli att köpa ett jogging ställ i fleece skönt att gå hemma och skrota i .
I morgon 34mil till Greven där ska jag stå på el och äta snitsel lördagen kör jag 33mil till Travemunde. Färjan går 22:00.
Man börjar ana resans slut 3 kördagar kvar 117 mil hem Från Malmö och hem brukar det flyta på bara det inte blir konstigt väder. Här ska det blåsa en del men någorlunda rätt håll snett bakifrån, värsta är byarna såg många lastbilar som körde över kantmarkeringen blir lugnt i morgon tankar fullt och kör Ställplatsen är ju alltid öppen och knappast fullt så här års. I morse var jag iväg tidigt och vaknar jag tidigt så kör jag brukar vara lite lugnare i trafiken då.
Känns skönt att det finns ett slut på kördagarna är ganska trött på bilkörning även om det gick bra idag, har ju kört här förr men i morgon blir det en liten annan väg än den jag brukar åka förbi wasserbillig och Trier, men ansluter till samma väg 1 några mil upp. Har ju bara några mil till gränsen tankar strax innan finns en shellmack och fyller nog extradunken om jag orkar med den lite vassare dieseln och jag hör på motorn att den brukar låta bättre med den dieseln och gå längre. Tanken är att fylla från dunken eller i varje fall späda ut den dåliga dieseln som finns hemma, men dieseln uppåt Tyskland har blivit sämre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lyckades att misslyckas med att fylla dunken när det var 18l så stängde jag handtaget och lyfte det men det sprutade säkert minst en halvliter mina skor är ganska rena nu stänkte lite på byxorna så dom ligger förslutna i en soppåse nu luktar inte så gott. Skorna som var genomblöta av diesel hällde jag vatten på det är ju helt täta men det blev lite halt på pedalerna. Är på greven nu ska micra en hamburgare från aldi innan jag går på snitseln ikväll. Det var en hel del vägbyten och lite jobbigt kom ju ingen vart med den vägen jag valde men så småningom ut på 1 sen rullade det på med fejkade och riktiga vägarbeten och som vanligt Stau. Kom hit 13,30 gick i alla fall bra eftersom jag startade tidigt. I morgon behöver jag bara se till att vara vid skandinaviska kajen kl20:00 . Ska vara där i god tid innan eftersom det ska bunkras lite åt bekanta sen ska jag äta deras dåliga mat, brukar ta en baugette och äl på båten. Har köpt en smörgås till frukost i morgon sen har jag knäckebröd nyköpt smör det gamla har inte stått kallt hela tiden och ost. så jag klarar mej nu.
Tror knappast något land häromkring stänger sina gränser och virus finns på bägge sidor så vem skulle man skydda. När man åker som jag gör ensam och med väldigt lite kontakt med folk bara vid kassan på macken och någon affär, så då är risken inte stor.
När jag kommer hem är det detsamma handlar på mej lite mat att ha i frysen och sen har jag pizzerian.
Kommer iland i Malmö 7:30 sen brukar det ta en stund och komma ut från hamnen, brukar vara hemma tidigt på em. Ska ringa och höra om de har besöksförbud på äldreboendet min far är på blir ju katastrof om någon blir smittad kanhända får jag vänta några dagar.
Här vräker regnet ner som vanligt på greven har nog aldrig varit soligt och fint här tror det är sjunde gången jag står här och förmodligen den sista.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu skiner solen så riktigt aprilväder idag.
Ska strax gå till restaurangen och äta, har betalat men nu hade de fått för sej att ha data så alla fick jobba med lappar som skulle fyllas i och sen skrivas in i datorn. Blir ett onödigt merarbete och lättare att kolla eftersom de inte kan ta emot kortbetalning så trodde jag det fanns en anledning. Om inte myndigheterna tvingar dom blir det bara merarbete med datorn.
Ganska mycket bilar men en dansk och resten tyska. Här verkar det som man kör runt med bilarna på vintern hemma är det ju bara några sommarmånader men sen finns det ju knappt ställen att stanna på hemma. Man kan varken tömma eller fylla eller stanna i Finspång, finns ett ställe att tömma på i hela norrköping bakom en mack inget som man skyltar med. Sverige som var ett föregångsland när jag växte upp har blivit ett Uland som inte följer med utvecklingen på något område här finns det en laddstolpe uppsatt, har bara settt 1 i norrköping vid en hamburgerrestaurang och där lär man få sitta länge för att kunna ta sej hem.
Ringde äldreboendet idag och de har vanlig influensa där så farligare för mej. själv är jag frisk
Börjar bli lite smått löjligt det här med corona det är ju inte Ebola. Det är ju "bara" de gamla och sjuka som dör och det borde väl regeringen vara tacksam för kanske därför de inte på något sätt tagit höjd för detta trots att gång på gång de lärde varnat.
De pratar om börsfall men om alla börser faller lika mycket överallt så blir det väl status quo.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu skiner solen så riktigt aprilväder idag.
Ska strax gå till restaurangen och äta, har betalat men nu hade de fått för sej att ha data så alla fick jobba med lappar som skulle fyllas i och sen skrivas in i datorn. Blir ett onödigt merarbete och lättare att kolla eftersom de inte kan ta emot kortbetalning så trodde jag det fanns en anledning. Om inte myndigheterna tvingar dom blir det bara merarbete med datorn.
Ganska mycket bilar men en dansk och resten tyska. Här verkar det som man kör runt med bilarna på vintern hemma är det ju bara några sommarmånader men sen finns det ju knappt ställen att stanna på hemma. Man kan varken tömma eller fylla eller stanna i Finspång, finns ett ställe att tömma på i hela norrköping bakom en mack inget som man skyltar med. Sverige som var ett föregångsland när jag växte upp har blivit ett Uland som inte följer med utvecklingen på något område här finns det en laddstolpe uppsatt, har bara settt 1 i norrköping vid en hamburgerrestaurang och där lär man få sitta länge för att kunna ta sej hem.
Ringde äldreboendet idag och de har vanlig influensa där så farligare för mej. själv är jag frisk
Börjar bli lite smått löjligt det här med corona det är ju inte Ebola. Det är ju "bara" de gamla och sjuka som dör och det borde väl regeringen vara tacksam för kanske därför de inte på något sätt tagit höjd för detta trots att gång på gång de lärde varnat.
De pratar om börsfall men om alla börser faller lika mycket överallt så blir det väl status quo.
Bentic, Vi är väl gamla :D
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Bengt!
Som alla trogna följare är jag förstås mån om både din nutida och framtida hälsa.
Efter sorgfällig inventering i de djupa källarvalven kan jag erbjuda dig följande.
Vällagrat extrakt på Malört.
Örten plockad hösten 2006 på södra Öland.
Extraherad samma höst i prima vodka från ett grann-land i Öster.
Enl. runorna, på näver-etiketten, skall det spädas 1+9 innan förtäring.
Du kan få med dig en rejäl dos av detta välgörande extrakt till Finspång.
Det där med +9 kanske du kan skaffa själv?
I värsta fall på Bolaget...
Skörden 2006 skedde vid en tid i konungariket Sverige,
då alla ansåg att Corona var en harmlös, ljus och neutral öl-sort. ;)
Det kan vara betryggande att veta!
Drickfärdig lösning finns redo att prova,
i rent hälsopromoverande syfte, förstås! :p
Vill du stå över natten på garageuppfarten så finns det både ström och vatten.
Hälsar Fanclubben på fastigheten: "Vikingen 1" :cool: :mh3:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet att danmark stänger gränsen men också inte eftersom det är en massa saker de måste ha via lastbilar, de har stängt gränsen för turister men såna har de inte i varje fall, men hur är det med färjor och transittrafik ska Stenaline gå i putten nu?
Eftersom de redan har viruset inom sina gränser kan de knappast göra någon nytta genom att stänga gränsen nu det skulle de ha gjort när de hittade första fallet, det enda som kommer att hända nu är att ekonomin skadas.
Själv har jag biljett från travemunde till malmö i morgon kväll det är en färja som lever på lastbilstrafiken och sverige klarar sig inte utan den eftersom vi knappast är självförsörjande som sett till att finspång inte kunde odla tomater de skulle köpas från holland via bidrag från eu.
Så är det med en massa saker stänga gränser kan ingen för då får vi svälta att släppa in vissa men inte andra fungerar inte tror jag då ska man kontollera vid gränsen och då räcker det inte med ett papper. Kanske fångas det upp ett antal flyktingar som varit på semester och träffat släkten i iran som nu är sjuka.
Sen får man inte glömma att det är flyget som snabbt spritt smittan över hela världen Trumps utfall och infall betyder ingenting det är för sent. Tror det är ett sätt att dölja att USA blivit tagna på sängen fast deras experter varnat, men sånt kostar pengar. Drygt 80mil bakom ratten kvar nu, 34mil i morgon och 50mil på söndag i Sverige.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag vet att danmark stänger gränsen men också inte eftersom det är en massa saker de måste ha via lastbilar, de har stängt gränsen för turister men såna har de inte i varje fall, men hur är det med färjor och transittrafik ska Stenaline gå i putten nu?
Eftersom de redan har viruset inom sina gränser kan de knappast göra någon nytta genom att stänga gränsen nu det skulle de ha gjort när de hittade första fallet, det enda som kommer att hända nu är att ekonomin skadas.
Själv har jag biljett från travemunde till malmö i morgon kväll det är en färja som lever på lastbilstrafiken och sverige klarar sig inte utan den eftersom vi knappast är självförsörjande som sett till att finspång inte kunde odla tomater de skulle köpas från holland via bidrag från eu.
Så är det med en massa saker stänga gränser kan ingen för då får vi svälta att släppa in vissa men inte andra fungerar inte tror jag då ska man kontollera vid gränsen och då räcker det inte med ett papper. Kanske fångas det upp ett antal flyktingar som varit på semester och träffat släkten i iran som nu är sjuka.
Sen får man inte glömma att det är flyget som snabbt spritt smittan över hela världen Trumps utfall och infall betyder ingenting det är för sent. Tror det är ett sätt att dölja att USA blivit tagna på sängen fast deras experter varnat, men sånt kostar pengar. Drygt 80mil bakom ratten kvar nu, 34mil i morgon och 50mil på söndag i Sverige.

Beträffande Danmarks beslut om att stänga gränserna, det här gick att läsa på Omni igår:

Danska folkhälsomyndigheten uppger under en presskonferens att beslutet att stänga landets gränser tagits ur ett politiskt perspektiv.
– Det är ett politiskt beslut i många avseenden. Det finns inte betydande vetenskapliga belägg. Det finns historiska erfarenheter vad gäller influensa och pandemier, säger myndighetens chef Søren Brostrøm vid en presskonferens, enligt TT.
Han poängterar att WHO inte rekommenderat att stänga gränserna. Det danska beslutet fick under gårdagen hård kritik av den svenske statsepidemiologen Anders Tegnell som säger att det är en helt meningslös åtgärd.


Det är alltså den högsta myndigheten i Danmark i frågan, som säger detta.

Ja, vad är inrikespolitik, plakatpolitik, jakt på populistiska poäng genom att visa handlingskraft och vad är vetenskapliga, underbyggda beslut?

Ja, ja.....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Var ju på greven fredagskväll de har dålig mottagning där, sen körde jag till travemunde igår och blev ingen tid att skriva skriva var stau som vanligt i Hamburg. Sen skulle man handla och äta sen fick jag checka in och åkte in för att vänta men en del människor är bara så dumma så de blockerade min förardörr, tänkte väl vinna en billängd, jag hämnades genom att köra fram lite så jag kunde öppna dörren sen gasade jag lite och den är ju lite för mycket uppställd, så det gör de knappast om igen. kom ombord som bil nr 2. inte viktigt. Efter frukost så blev det att köra hem startade vid 8 kom hem strax före 14 .
Var med vind ibland men riktig byvind ibland hade svårt att hålla ner farten i medvinden den ville gärna gå bortåt 100km.
Var lite otäckt när den lurat sej upp där och byarna kom.
Skänt att vara hemma men lite konstigt att inte behöva gå upp i Ottan och köra hem, har pratat med hasse och de är i Rostock nu och tar färjan i morgon. Kanske i grevens tid. Inga kontroller alls vad jag kunde se i Malmö men så har de ju släppt in vem som helst med vad som helst tidigare.
Åt kebabpizza ikväll såna pizzor kan de uppenbarligen inte göra i hela europa om man ska döma av foton.
Får lägga upp alla foton på en gång senare Har ju några stycken men det är ju lite krångel med det ibland. Vissa som har iphone kan inte få dom på rätt köl men har man sånt kina skräp så får man skylla sej själv.:msn_wall:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen