• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Ja Affe vi har lite samma problem, tycker yrseln blivit bättre men kuddkänslan under fötterna tilltar, har slarvat med medicinen B12 tabletter men tar den mest utifall den hjälper vilket jag inte tror.
Finns ju ett namn på åkomman Neuropati i fötter och ben - Yrsel.com
Jag är ganska säker att jag har den åkomman har blivit undersökt av doktorn, är ofta iskall om fötterna fast jag är varm för övrigt hjälper med tjocka yllesockor.
Jag åker hem innan jag får mer problem med kroppen och hoppas inte att det ska hinna bli några restriktioner i trafiken.
Härnere finns det många sjuka överallt mycket hosta har det varit men ganska lugnt nu många som har problem med kroppen svårt att gå eller använder elskoter.
En del har ju så många problem att de kanske skulle vara hemma men de återkommer år efter år. Själv har jag passerat gränsen för de risker jag vill ta även fast vården hemma är bedrövlig så är det lite mer ombonat hemma och man har ganska bra kontroll på kyla och värme, har ju varit ganska varmt här de senaste dagarna och även nätterna har varit varma.
Dåligt väder kommer ju från Frankrike och uppåt Sverige jag ska följa efter och ta med varmluften samtidigt som jag får medvind hem.
Skulle bli roligt att träffa er om ni har vägarna förbi jag bor ju inte långt från den stora allfartsleden E4, finns säkert en del att se häromkring, Sveriges finaste skärgård. Man kan beskåda slottet och slottsparken i Finspång. Parkera gör man på gatan utanför huset och el och vatten finns. Jag bor bara några meter från bästa pizzerian här.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man kommit till greven är man ju nästan hemma brukar stå på el där och bara restaurangen är öppen är det lugnt. Har tittat en del på vädret upp genom spanien och det blir motvind men ganska lite, åker AP7 utmed kusten som är gratis till Tarragona söder om Barcelona. Ringvägen runt har varit gratis också.
Räknar med ett stopp i castello de la plana camping florida lördagkväll sen stannar jag någonstans innan gränsen till Frankrike på söndagkvällen. Nästa stopp blir i Avignon på campingen där på måndagkvällen sen ett stopp till i chalon-sur-saone på tisdagskvällen. Funderar på att stanna i trier på en vingård där de har god mat fin restaurang enda problemet är att det är lite rörigt med trafiken i stan när vi åkte ner stannade vi i luxemburg på en mack gratis om man tankade men jättedålig diesel. det blir på onsdagen. Sen blir det tyskland och greven eller Yachthafen Marina Alte Fahrt som det egentligen heter på torsdagen, där ska jag bestämma och boka väg hem travemunde eller kiel går inte det kör jag upp till grenå och tar färjan över så fredagen åker jag förmodligen ombord på en färja lördagen blir hemresedagen. 7 övernattningar och 8 kördagar mellan 30 - 40 mil i snitt ca: 5 timmar vid ratten om dagen om allt går bra. Kan hända det blir två övernattningar någonstans eller en ny ställplats med lite kortare resväg.
Det enda är ju att det blir lite ensamt men man är ju upptagen vid ratten och trött på kvällen. Har en bra bok jag läser på plattan Det är bästa sättet att koppla av.
Ska ta ut den spanska gasflaskan om en stund den är inte tom än det går väldigt lite gas, har en nästan full svensk flaska räcker ju hem utan problem så jag kan ha 21gr på nätterna. men flera av ställena jag stannar vid har ju el.
sen ska jag betala för tiden 13 dec till 7 mars, el har jag inte använt mycket det är mest kylskåpet som drar och det blir ju en del över tid, har köpt 2 gasflaskor a 14 Eu.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
När man kommit till greven är man ju nästan hemma brukar stå på el där och bara restaurangen är öppen är det lugnt. Har tittat en del på vädret upp genom spanien och det blir motvind men ganska lite, åker AP7 utmed kusten som är gratis till Tarragona söder om Barcelona. Ringvägen runt har varit gratis också.
Räknar med ett stopp i castello de la plana camping florida lördagkväll sen stannar jag någonstans innan gränsen till Frankrike på söndagkvällen. Nästa stopp blir i Avignon på campingen där på måndagkvällen sen ett stopp till i chalon-sur-saone på tisdagskvällen. Funderar på att stanna i trier på en vingård där de har god mat fin restaurang enda problemet är att det är lite rörigt med trafiken i stan när vi åkte ner stannade vi i luxemburg på en mack gratis om man tankade men jättedålig diesel. det blir på onsdagen. Sen blir det tyskland och greven eller Yachthafen Marina Alte Fahrt som det egentligen heter på torsdagen, där ska jag bestämma och boka väg hem travemunde eller kiel går inte det kör jag upp till grenå och tar färjan över så fredagen åker jag förmodligen ombord på en färja lördagen blir hemresedagen. 7 övernattningar och 8 kördagar mellan 30 - 40 mil i snitt ca: 5 timmar vid ratten om dagen om allt går bra. Kan hända det blir två övernattningar någonstans eller en ny ställplats med lite kortare resväg.
Det enda är ju att det blir lite ensamt men man är ju upptagen vid ratten och trött på kvällen. Har en bra bok jag läser på plattan Det är bästa sättet att koppla av.
Ska ta ut den spanska gasflaskan om en stund den är inte tom än det går väldigt lite gas, har en nästan full svensk flaska räcker ju hem utan problem så jag kan ha 21gr på nätterna. men flera av ställena jag stannar vid har ju el.
sen ska jag betala för tiden 13 dec till 7 mars, el har jag inte använt mycket det är mest kylskåpet som drar och det blir ju en del över tid, har köpt 2 gasflaskor a 14 Eu.
Verkar väldigt bra planlagt av dig :applaus:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag kan berätta att det blev betydligt billigare än jag befarat, 9318kr för 85 dagar med el ca: 109kr om dagen och då får man betänka att mitt gamla kylskåp drar ganska mycket el. minst 100w ca: 200kwh.
Mycket rimligt och lite extra rabatt trots att man vet om att jag inte kommer tillbaka.
Tog adjö av mina vänner Martin och Rakel jag egentligen är alla mina vänner det är ju ett familjeföretag Batista är ju en klippa kom farande efter 5min och hjälpte mej med gasolflaskan han är stark som en björn, fixade taxi till vårdcentralen där jag fick snabb hjälp med rätt medicin. Idag så tänkte jag ta ut en extra flaska medicin men det var ett engångsrecept så man skickade mej tillbaka till vårdcentralen där jag fick ett nytt recept av en väldigt vänlig och trevlig läkare som frågade ut mej och rådde mej att skaffa en kvinna. det är inte lätt för mannen att vara alena står det skrivet i den heliga boken.
Man får ju betänka att då ingår ju en billig bar och varmvattensbassäng och duschar som alltid har varmt vatten.
Om man behöver hjälp med något fixar man det utan att ta en krona betalt och alltid lika vänliga att dom bara orkar?
I morgon ska jag bara ta in elkabeln och vattenslangen ska spola av vindrutan , borde försökt göra rent solpanelerna men glömde fråga Klas som hjälpte mej byta motorfästet han hade ju en. Men generatorn laddar ju hela tiden när man kör och när jag stannar är det bara några lampor och eventuellt fläkt om det är kallt ute. Tankar fullt i morgon och eventuellt en 20litersdunk. Tror spanien har billigaste dieseln har ju tankat ett par ggr i Luxemburg men är inte imponerad av kvaliteten på den dieseln. Motorn har låtit annorlunda och gått hårt. Tänkte slå i diesel från dunken när jag kommer upp i Sverige där bilen blir jätteklen efter första tankningen och det brukar bli dyra mil eftersom den drar betydligt mer än vanligt härnere.
Vet inte om jag tar hem avloppslangen det är ju en lite udda dimension. Tog bort den spanska regulatorn tkopplingen i mässing och lite slang lade den på bänken vid sopcontainern vi stod och tittade på hur lång tid det skulle ta innan den försvann jag gissade på 5 min och fick rätt. Vi åt samma rätt som vanligt på la dolce vita snabb bra service och god mat rekommenderas. Servitrisen var extremt snygg överallt kunde jag konstatera. Rossi har skött sig allt bättre under tiden härnere, verkar som om jag ingår i hans familj numera men jag håller distansen det tror jag är knepet att få respekt , det har ju fungerat på tonåringar så varför inte på en hund.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Tankar fullt i morgon och eventuellt en 20litersdunk. Tror spanien har billigaste dieseln har ju tankat ett par ggr i Luxemburg men är inte imponerad av kvaliteten på den dieseln.
I Frankrike sparar man en del genom att tanka diesel på ngn av dom stora livsmedelsbutikernas stationer. Brukar vara minst 20 cent billigare iaf, 1,3€ just nu där vi är .// Johan.
 
F

F.d. 22252

Guest
I morse gick jag upp och duschade plockade in det sista var till baren och träffade holländaren som tagit som sin uppgift att rädda såna som mej, en fantastisk människa och han önskade mej en god resa.
Tänkte jag behövde äta något så det blev en kopp kaffe och sånt där konstigt bröd med florsocker på men det ger energi.
Var nere och skulle tanka gjorde det förra året och bilen gick bra på dieseln som var billigast 1.09 eu
Ny automat som jag inte klarade ut och plötsligt hörde jag en göteborgare det var suirtecruicers som dök upp lämpligt och hjälpte mej tanka vilket sammanträffande!
Körde direkt till Camping florida i bencassim, 30 mil tog nästan 4 timmar.
Gick lite fort 90+ några gånger över 100.
Ställde mej på samma plats som förra året, det är något speciellt med campingen eller platsen man sätter sej i solen och slappnar av den känslan upplevde jag när jag köpte mitt hus.....
Väldigt grönt och fint här med palmer och stora träd lite tropiskt jämfört med Bahia och lugnt lite familjer med trevliga barn och äldre som spelade boule fransmän men inga dupontare utan trevliga människor med bara ett språk. Kostade 10,50 eu utan el har ju gasvärme och ingen fläkt på tyst lugnt och varmt.
Var ute och tittade på deras webbsida och de hade maskat av ett höghus som helt malplacerat står strax utanför. Även på maps så blir det genomskinligt i vissa lägen??
Var nere vid strandpromenaden och hittade ett ställe att äta på inget fel på maten och hungrig var jag men ingen 5 i protokollet men snabb service och vettigt pris.
I morgon är det maratontävling så alla gator är avspärrade runt campingen så jag slipper inte ut innan tävlingen är avslutad vilket är 12.00 men vi är ju i manana landet. ska ju ta mej upp till spanska gränsen behöver komma iväg tidigare, kanske gör som förra gången och stannar en extra natt.
Det var ett engelskt par på restaurangen de enda som åt där. Pratade lite om vart jag bodde, efter en stund kom frun tillbaka och undrade om jag kunde hjälpa dem till campingen, de kom med husbilen som var riktigt konstig måste vara något fabriksfel de hade satt ratten på fel sida??
Hade maps i telefonen och höll fram den så trots rattproblemet tog vi oss fram till campingen och de fixade allt de fick en plats direkt.
Besökte dom lite senare på kvällen och de bjöd på kaffe och vi pratade i timmar. Vi kom underfund att vi var lika gamla han var fd polis i London i chefsposition.
Det konstiga var att vi förstod varandra så bra jag är ju dålig på språk egentligen.
En trevlig kväll vi ses säkert och kanske stannar en dag till bägge två de har en deadline men tar inte lång tid till England med en fin husbil.
Bilen har gått väldigt bra idag trots en del jobbig vind inga vibrationer längre efter bytet av det sista motorfästet, det var alltså inte växellådan det var fel på utan så dåliga motorfästen att allt satt löst.
Bilen gick lite stabilare också efter att jag skruvat på P-änden.
Nästan så man börjar ompröva beslutet att sälja, har nog aldrig gått så bra tidigare.
Nu börjar bilen leva upp till namnet Jet.
Ska titta lite på HBKs ställplatser uppe vid gränsen, kommer man ovanför det här området så blir det nog bara kallare och bara att köra hem. Verkar vara lite svalare redan jämfört med santapola och 30mil är ju inte mycket en tiondel avverkad bara.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja alla pratar om corona men inte mycket här, det har varit liknande tidigare men det massmediala drevet är så mycket större nu. För några år sedan var det fågelinfluensan och hela skolan vaccinerades. En kompis och hans fru blev jättesjuka av vaccinet.
Härnere pratar ingen om de skyhöga siffrorna i trafiken, spanjorerna blir ju som galningar bakom ratten ingen dödsskräck alls.
Stannar en dag till fint väder och trevligt engelskt par att prata med kl är fyra och då år det boule som gäller på allvar.
ska lägga upp lite bilder så småningom. Lånade ut elsladden eftersom de har vanliga eluttag här, hemma och i eu är det inte godkänt idag min kabel har flera möjligheter adapter.
Åker förmodligen till area 340 norr om tarragona blir 20mil att köra, sen tar jag nästa 20 mil till spanska gränsen.
Jag kan ju köra allt på en gång men det blir jobbigt har haft rätt mycket värk i kroppen förmodligen efter körningen.
Eftersom vädret är fint har jag ingen brådska egentligen, så om 2 dagar är jag vid gränsen och 70mil norrut från santa pola och sen är det bara att köra hem.
Denna campingen är speciell det förstår ni när ni ser bilderna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jodå, det talas mycket om Corona viruset även här. Här är en länk till Spanska RTVE som hela tiden uppdaterar de aktuella siffrorna. I morse var det 517 och nu 616 kända fall, 17 har avlidit: Coronavirus - El mapa del coronavirus en España: 616 casos en 17 comunidades autónomas - RTVE.es

Även trafiken och dödligheten diskuteras och faktiskt har det skett stora förbättringar utefter de spanska vägarna. T.ex. 1993 dog 6378 personer utefter de spanska vägarna och förra året 2019 räknade man in 1098 förolyckade.
Lite statistik för den som är intresserad: Accidentes de tráfico, en datos y estadísticas

TommyD
 
F

F.d. 22252

Guest
Blev kvar en extra dag på camping Florida behövde en inkörningsdag hade en massa värk efter första körningen upp.
Hade väldigt trevligt med det engelska paret pratade mycket och länge men inte så bra engelska lärde mej nog mer än på en vanlig veckokurs.
Står på en plats som rekommenderas finns på HBK
Aparcamento Centre Historic
Körde upp hit drygt 40 mil det blåste kraftig sidvind och speciellt den sista biten som gick i långsamt tempo fick jag slita med ratten för att hålla bilen på vägen, var också nära en olycka när en lastbil smög upp bredvid och blåsten fick bilen lite in på andra filen, som tur var var lastbilschaffören uppmärksam annar har jag idag sett många som fatir utanför sidolinjen. Har passerat ett antal vindstrutar somstått på tvärs med vägen så ganska jobbig resa bilen går fortsatt bra.
Är 70mil norr från santa pola, räknar med att det blir 100 i morgon. Temperaturen har kraftigt ändrat sej neråt har gått med täckjacka fleceetröja och varma byxor köpta på marknaden de är guld värda.
Blåser nu så det tjuter i dörren kanske inte skulle backat in men alla andra hade gjort det, det skakar och rystar i bilen som när det var storm på Bahia.
Kör i morgon i vilket fall bara 30 mil kör jag 10:30 såborde jag vara framme senast framåt 15:00 ska ju ta paus försöka äta middag innan och tanka någonstans nu innan gränsen blir mycket dyrare efter gränsen, borde nog passa på och flylla upp reservdunken och kanske tanka den starkare soppan. Vill ogärna tanka dyr soppa i Frankrike kan jag klara mej någorlunda till Luxemburg så gör jag det. sparar säkert bortåt 150kr på det och så går bilen bättre.
Bara att konstatera att sommaren är över för den här gången så hem och vänta på den svenska.
En helt annan luft här mer som den svenska kyligare men friskare Tror jag kommer sova bättre inatt, vintertäcket är tvättat och lakanen bytta till varma fleecelakan, fast det är ju 20grader inne men känns kallare på något sätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Framme i Avignon står på samma plats på camping bagatelle, är på väg att gå över bron till gamla staden för att äta lite mat. körde 30mil idag ganska lagom. Hade tur i oturen missade avfarten och sen blev IGO tyst och ohjälpsam programfel!
Hittade en mack och tankade fullt den drog under litern igår.
När jag kom ut såg jag rostigt kylarvatten på marken, kylaren var ju ny 2015, men det visade sig vara en slangklämma som behövde dras åt. fick vatten inne på macken gick väl i någon liter. Hade ju vatten i tanken och en vattenkanna men den hade jag ju lånat ut till Hasse så han äger numera en hoppfällbar vattenkanna. men som tur var ordnade sig allt kollade vattnet och läckage några gånger men inga problem. Tycker dock att det vibrerar mer från motorn än förut, Ska nog ta bort reservhjulet och se om några bultar behöver efterdras. Finns ju en risk att motorn ramlar ner det andra motorfästet hade ju släppt efter ett antal mil. Blir ju vibrationer och varmt och kallt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen