• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi som gillar att meca med datorer

F

F.d. 3088

Guest
Fick en stund över för en gångs skull:)

Tankade ner Linux (ubuntu) som motsvarar XP
verkar snabbt lite anorlunda mot Xp. Bättre eller sämre?? skall vara virusfritt till 99% vad jag förstår. Alla program är gratis. Synpukter och tips mottages tacksamt:yes:

Ubuntu verkar vara den programvaran som är installerad på lapptoparna för 1000kr som det står så mycket om nu, dom flesta tror nog att man får Xp:swoon:
Har vi någon några Linux freak i klubben som kan berätta lite

Gurra

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Vi som gillar att meca med datorer

Linux är OS kärnan.. Ubuntu förpackningen med det som behövs för att få en fungerande dator. Det finns många olika förpackningar men efter att pulat med Linux OS distributioner i över 10 år måste jag påstå att Ubuntu är en av de mer lovande Windowsdödarna. Snyggt förpackat och installerar på de flesta maskiner. Även gamla som inte gillar Windows Vista...
Att använda Linuxdistar beror lite på vad man använder sin dator till. För att kolla på Husbilsklubbens forum och att läsa och skicka mail... betala räkningar mm så är t ex Ubuntu helt OK. Om man orkar bryta mot mängden och använda Open Office i stället för Ofiicepaketet från M$ så funkar det faktiskt lika bra. Det är tillräckligt bra för oss vanliga dödliga som tycker att animeringar i PowerPoint inte ger nån extra kick.

När det gäller virus så är inte LinuxOS helt förskonat. Det beror mer på om man som användare inte har admin (root) rättigheter på datorn. Något som Ubuntu t ex fixar. Man är admin när man behöver det och vanlig användare när man kör program. På det sättet är man definitivt mindre utsatt för virus av olika slag.

Linuxdistar Go!!!! Våga vägra Microsoft med alla konstiga llicensavtal

PS. Allt du vill göra i Windows kan man göra i Linux oxå men det kräver för närvarande att man ibland får jobba lite på problemet. Det finns som tur är en jättestor värld utanför som stödjer dej i olika forum på nätet.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jag gillar att meca med min dator men detta var helt klart överkurs för mig!
Jag undrar" Allt du vill göra i Windows kan man göra i Linux oxå men det kräver för närvarande att man ibland får jobba lite på problemet."

Varför ska jag ha problem som jag inte behöver
Eva 9

Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest

Angan,

Hur ar det med drivers till olika saker som printers, netverk osv ?

SegDeg

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2029

Tjing.

Har provat ubuntu festy för ca 6 månade sedan. Det är ett bra op snabbt på en lite äldre lapptopp. Bra grafiskt. Enda nackdelen var att jag inte fick i gång trådlöst internet. Det gick bara inte. Hittade alldrig nätverkskortet. Försökte inportera xp drivrutiner utan resultat. Det skall komma en ubuntu bättre anpassad för bärbart. Då hoppar jag på direkt. Våga vägra windows.

MVH
Lars

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Trådlöst nätverk har varit ett problem med olika Linux distar. Det beror främst på att tillverkarna av nätverkskorten inte släpper info till Linux communityn. Men som vanlig kommer en lösning med tiden.

Visst ... man kan köra Windows men är man lite intresserad av datorer och teknik överhuvud taget är det ganska lärorikt att meka med Linux. När jag menade att jobba på problemet kan det gälla sådana exotistka saker som digitala inspelningsstudios och sånt. Visst kan man köpa den funktionen till Windows men då får man ha en tjock plånbok :wink:

Om man kollade på Ubuntu för ett halvår sen har det kommit en ny release. Har inte testat den men den kanske löser wireless problemet. Drivers finns till de flesta skrivare och definitvt alla kända nätverkskort.

Kolla Ubuntu Home Page | Ubuntu

Den går säkert att installera på en fyra-fem år gammal laptop med bra resultat. Prova samma med Windows Vista... det kommer garanterat att suga rätt så fett.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag gillar absolut inte att pula med datorer! Sitter här och skriver på Asusens lilla tangentbord eftersom båda mina andra datorer är utslagna. Den ena behöver inkonsekvenskontrolleras, påstår den (7 procent färdigt). Den andra är totalt knäpp.

Det verkar som om Linux är mycket stabilare och snabbare än Windows XP. Jag funderar starkt på att installera Linux på min ena hemmadator till att börja med, för att kunna jämföra dom olika systemen på likvärdiga datorer.

Synpunkter, någon?

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jappe, jeg vil si last ned nyeste ubuntu (Hardy) i live install eller alternate - hvilken du velger er avhengig av mengden med RAM i maskinen, alternate greier seg med 256, mens live trenger noe mer under installasjon.

Selve installasjonen kjører på det språk du ønsker (svenska) og menyene i OS kommer og på dette, i fra systemmenyen så velger du språk og forteller hvilke språk du vil ha installert. Jeg testet på en gammel Pentium III maskin sist uke og hele processen fra start til jeg hadde en maskin med en bruker på Norsk og en på Svensk og oppdatert til siste sikkerhetsoppdatering tok mindre tid enn å installere XP på samme maskin. Og trådløskortet fra 3com som jeg for Windows må laste ned drivere til fungerte av seg selv!

En Ubuntu Hardy install gir en maskin med blandt annet OpenOffice og Firefox ferdig installert.

Glemte nesten at den gamle laptoppen nå er raskere enn en 3 år yngre med 3 ganger så mye minne som kjører XP.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det är en ny Ubuntu utgåva på gång 8.10. Den nuvarande 8.04 (Hardy) är helt ok på mina datorer. Eftersom Eee901 datorn behöver stöd för sin speciella hårdvara så väntar jag med att uppgradera tills ubuntu-eee 8.10 blir oficiell.

Ni som vill prova kan göra det utan att installera. Ladda ner en .iso image och bränn på en CD. Man kan sen boota från CD skivan och köra Ubuntu utan att installera. Datorn blir inte så snabb då för allt man vill starta hämtas från CD skivan och det kan ta lite ti om man har en slö CD/DVD läsare.

Man får i alla fall en uppfattning om hur det ser ut och vad man kan göra.

F

F.d. 13222

Guest

Jag testade freespire (tidigare "lindows") för 1½ år sedan på en stationär. Funkade hyfsat men höll inte riktigt vad den lovade; att vara lika lättanvänt som windows. Nu köpte jag en ny laptop, och laddade hem Ubuntu 8.04 för ett par veckor sedan. Vista installerades smidigt och allt funkade direkt, medan Ubuntu installerade lika smidigt men många saker som t.ex. ljud, trådlöst nätverk, touchscreen mm inte funkade. Efter att ha kommit över första besvikelsen att det inte gick lika smidigt som att installera Vista så insåg jag att HP ju gjort hela anpassningsjobbet till laptop:en av Vista åt mig. Men för Linux får jag göra det själv. Då finns hur mycket som helst att hitta på nätet till ens hjälp. Andra har redan löst samma problem som jag har. Nu har jag ställt till det lite för mig själv, så nu tänkte jag vänta tills 8.10 kommer och börja om från början. Men det blir defenitivt linux framöver!
Slutsats: För en vanlig hemmadator funkar Ubuntu finfint. Med lite speciella hårdvaror (som t.ex. touchscreen på en laptop) kan man behöva leta lite på nätet innan man får igång det.

Toppen