• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi som använder husbilen på vintern

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025
Skulle det vara intressant med en tråd med tips som underlättar vintercamping.
Vad jag tänker är tex bra ställplatser eller campingar för vinteraktiviteter.
Hur ordnar man bäst med värme och el vintertid när solcellerna inte ger så mycket.
Vilka vinterdäck som är bra
Vad gör man mot kallras och kondens mm,mm.
Mumsiga värmande vintergrytor eller goda matbröd att baka till grytorna.
Filmtips till kvällarna

Kanske skulle det kunna bli en helt ny underavdelning som heter Vintercamping?

Vad tycker ni?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Vi som använder husbilen på vintern

Intressant tanke Magnus! Man vill helst ha ordning, reda och någon form av "hierarki" med huvudtemat och dess undergrupper. Du låter som relationdatabas designer som vill få vinterämnen under samma tak på ett välordnat sätt. Problemet är bara att man får förekomst av vissa saker/grupper på flera ställen (s.k. redundans) som t.ex. temat "mat". Man bör inte ha ett matställe för vintergrytor och ett för "övrig mat", all mat (matrecept) skall finnas på bara ett ställe men det ska gå att länka till från t.ex. "vintercamping" huvudgruppen. Likadant med bildäck, ty jag vill också veta allt om vinterdäck, även om vi inte ska till Sälen i vinter :spinny:

Det är bara en tanke Magnus, om det nu kan vara till någon hjälp på vägen... Läser gärna om vintercamping även om vi undviker allt som har med snö & kyla att göra :yes:

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Hej!
Det är alltid jag, Cia, som skriver. Magnus hänger mest med på ett hörn och gillar det mesta jag hittar på . Till exempel köper husbil.
Förstår hur du tänker men ofta när man hör om året runt camping är det pensionärer som farit söderut och egentligen har samma förutsättningar som på sommaren.
Jag skulle vilja samla tips och ideér om hur det är att använda sin husbil i kyla, snö och is.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

OK Cia & tack för förklaring :D då vet vi vem som håller i "pennan" hos er. Hos oss är det tvärt om, jag skriver medan Marianne bestämmer, köper det mesta, planerar våra resor... osv... Fungerar klockrent för oss : )
Jag har läst en hel del om vintercamping från inte minst en av våra medlemmar som tyvärr har tagit liten "time out" just nu. Han återkommer säkerligen :yes:, vem kan motstå det sociala trycket när det gäller just vintercamping?. Ha det go:tt Cia och ställ gärna dina vinterfrågor här i forumet, du kommer säkert att få svar på allt du letar efter :yes:

F

F.d. 1470

Guest

Vintercamping brukar dock röra upp väldiga känslostormar och väldigt många kategoriska åsikter så jag är lite tveksam. Jag brukar ihärdigt försöka sätta en norm för mina inlägg eftersom det annars blir väldigt spretigt men detta måste ständigt påpekas. Som jag brukar säga ibland, man kan tälta på Mount Everest men man kan också eftersträva, och här kommer min bas för vad jag skriver om vintercamping, samma frihet, komfort och framkomlighet som på sommaren.

För oss innebär det fricamping alltid och det är ju inget problem vintertid. Mörkt, husbilsfritt och stora parkeringsytor vid skidanläggningarna.

Hondas elverk ger tyst och fin ström, EFOYen används nästan aldrig.

Friktionsdäck förstås.

Vattenburen värme Alde med gasoltank 110 L och med backup (diesel) på slingan.

Alkovbil med stängd vägg till förarhytt så inga kondensproblem.

Bakhjulsdrift med diffspärr=äkta fyrhjulsdrift.

Detta ger förutsättningar för att uppfylla basförutsättningarna bland riktiga fjäll i Norge och alperna men krävs ju inte för en sportlovsvecka på camping i Sälen, så återigen, väldigt olika krav beroende på användning.

Anders

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Du alldeles rätt Anders men man har ju den husbil man har och får försöka bemästra problemen med den.
Här några saker jag gjort/använt.
- MASA vintertäcke på förarhytten
- se till att värmesystemet värmer alla vattenledningar och vattentanken, kan behövas vissa modifieringar
- tilläggsisolering vid takluckor men utan att hinra den nödvändiga ventilationen
- öppen gråvatten kran och konisk hink under
- extra täcke bak på plåtisen så att det går att byta gasol utan att öppna för hela vintern
- dubbdäck
- värme på vevhusventilationen
- en tyst elkamin när det finns "landström"
- kärl med sand att använda när det slirar
- snöskyffel
- bogserlina
- startkablar
- vattendammsugare (Biltema billig) att tömma alla vattenledningar med vid hemkomst
- fyllda gasolflaskor och POI med fyllställen
- ständigt fylld dieseltank, kondensrisk

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hejsan Cia & Magnus ! Om det är så att Ni är intresserade att prova på vintercamping så kommer här ett förslag.
Vi har tänkt oss att campa ca. 2-3 nätter i Östersund i samband med att Världscupen i Skidskytte tar sin början sista helgen i november nu i år, sen får vi se om det blir ytterligare camping i vackra Jämtland, vem vet eller "den som lever får te" som Lipton sa.
Vi önskar Er och alla andra en fin höst & vinter
Hasse & Ingegerd

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi benyttet vår 2 Flair flere ganger vinterstid, kaldeste noe kaldere enn minus 30. Fortsatt klarte termostaten på Alde å holde 20 varme inne og allt med vatn fungerte.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tror det mesta går att lösa och fungera vintertid utan större problem. Vi nyttjar husbilen till 90% bara på vintern, som öbo är det båt och mc som gäller sommaren. Haft Euramobil 2005 och 2008 som fungerat hur bra som helst. Den äldre hade inget uppvärmt dubbelgolv så man fick vara lite på sin vakt med gråvattnet. Men som mest minus 25 utan att vi frös, däremot startade inte bilen, men det är en annan historia. Med ganska små medel, isolera mellan förar och bodel med filt eller isolertäcke, kupevärmare om pannnan slutar fungera, autosocks m.m så kan man må väl så gott även i standardutförande. Sen finns självklart ännu bättre modeller och lösningar om man vill rusta sig.

lentor

HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2025

Hej!
Varmluftspistol är ett bra tillbehör att ha med på vintern.
Sådan kom till användning vid -28C och motorn inte startade.
En halvtimmes hetluft på oljetråget så var saken klar. Gäller
att vara försiktig mot föremål som inte tål hetta.
//Torgny

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har Eberspächer parkeringsvärmare som standard i vår husbil. Saknar däremot vattenburet golvvärme med växel (nyttja värme från bodelen och tvärt om, från motorn). Problemet med Eberspächer är att den sörplar i sig el från startbatteriet och jag tycker skall användas med viss försiktighet, dvs i nödfall.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vi har Eberspächer parkeringsvärmare som standard i vår husbil. Saknar däremot vattenburet golvvärme med växel (nyttja värme från bodelen och tvärt om, från motorn). Problemet med Eberspächer är att den sörplar i sig el från startbatteriet och jag tycker skall användas med viss försiktighet, dvs i nödfall.

Jag är en flitig användare av Eberspächer/Webasto.
Har Eber.. i HB samt Webasto med fjärr i bruksbilen. Äger ingen isskrapa och kommer inte att skaffa någon mer i detta liv, sååå skönt.

Jag har hittills inte lyckats tömma startbatteriet så pass så inte det orkat att starta motorn, faktiskt inte ens märkt någon form av ansträngt batteri :)

Kör dock inte längre tid än 30min. (oftast) ibland får den gå 30min. till.
Man får inte ha för hög fläkthastighet då den troligen (?) tar mer ström än värmaren när den väl startat.

Så jag tycker du ska motionera din Eber.. oftare än "nödfall", jag använder värmarna innan motorstart ifall ute-temp. är lägre än +10°C, allt mår bättre av detta, även du, prova :)

Toppen