• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi skall hämta våren

Status
Stängd för vidare inlägg.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Vi har varit på väg i en vecka nu och befinner oss i Portugal. Vi fick nog av eländet hemma och tyckte att våren kanske behöver lite hjälp för att ta sig till Sverige. Vi skall alltså inte möta våren, vi skall hämta den!
Det låter enkelt, här känns visserligen som våren när man kommer rakt ur snöyran på Orust och kanske vi har haft lite för höga förväntningar på vädret men här regnar lika mycket som det snöade på Orust!
Nåväl, vi har bara varit här några dagar och stortrivs. Våra vedermödor går att följa på vår hemsida www.amstel.se/pt där ni är välkomna. Där hittar ni också lite mer om oss, vår husbil m.m.
Så småningom, när vi har slutat vår resa, skall jag sammanställa en lite enklare reseberättelse i PDFformat som lämpligen läggs under Reseberättelser, för att komma HBKmedlemmarna till del i framtiden.
Jag har saknat min dagliga dos av HBKforumläsning i en vecka. Nu när resan börja lugna sig och sedan jag fått modem, kanske jag hinner komma ifatt.
Hälsningar från Stina, Bonnie och Julian

F

F.d. 29870

Guest
Sv: Vi skall hämta våren

Ja bra hent våren vi er lei av kulde og snø no.vi planerer en 3 måneder tul i mai til Portugal og Spania fint at dere la ut hjemmesiden fin den .Blir å følge med der ha en fortsatt trevelig reise

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Om ni får plats med våren i er husbil så skulle det väl kunna vara en bra idé att packa in den, återvända hem och släppa ut den! Den verkar ju ha fått vissa problem med att själv ta sig hit. Tackar på förhand!

Hälsningar från S-E i E-tuna

Lena & Sten

FD HBK Medlem
Kommun
Säffle
HBK-Nr
2590
Medlemskap
2021

Hej!
Det var en trevlig hemsida ni har. Hör gärna av er när ni passerar Tavira, vi har lägenhet där och övervintrar för första gången.
Hälsningar Sten
tel. 926710906 epost. sten.beskow@live.se

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Tack,alla!
Idag har vi hittat våren!
Solsken hela dagen, har använt AC för första gången.
Vi körde tillbaka till Porto Nova för att ta lite bilder och hamnade på stranden. Konstigt!
Tur att Stina valde sin cykel före sin vilstol för hade hon haft med sig den hade vi suttit där på stranden ännu. Nu hamnade vi i Figueras da Foz och skall vidare efter middan.
Nu återstår då det stora problemet, visst vi har hittat våren men hur skall vi få hem den till Sverige? Vi har reden överlast (lite;)). Tur att vi har sex veckor till på oss att fundera ut en lösning. :D
Hälsningar Stina, Bommie & Julian
PS Vi har döpt om hunden! Bon på portugisiska stavas Bom, har vi lärt oss.DS

F

F.d. 14497

Guest

verkar vara en himmla gó resa, skall följa er
ang våren ,ett tips,lägg den i en plastpåse, titta på den varje dag, och släpp ut den när tiden är inne

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vi har hittat till Porto Covo och njuter av en relaxdag på stranden. Bonnie har kommit till paradiset och oss saknas inget. Portugal blir bara bättre för var dag och även vädret visar idag upp sin bättre sida. Om vädret håller i sig, lär vi stå här imorgon också. Dessvärre börjar det mörkna vid horisonten och i värsta fall får vi väl förflytta oss till parkeringen i byn, för natten.
Vi har nu, efter 11 dagar inte sett en enda svensk husbil sedan vi startade vår resa, vilket förvånar oss något. Vi känner oss i alla fall väldigt priviligerade att slippa snön, kylan och halkan i Bohuslän. I början på nästa vecka är vi nog nere i Sagres.
En (svensk) gasflaska är nu tom och när nästa flaska är på upphällningen, måste vi ta en ”nödtur” till Olhao eller Castro Marim för att fylla dem. Vi har inte lyckats få någon fylleadress här uppe. Vi är tacksamma om någon hör av sig som känner till en adress där de fyller gasflaskor, i trakten där vi är nu. (mellan Lissabon och Sagres) ”Det är ingen ko på isen än” men ”man skall alltid ligga steget före!”
Ikväll skall vi gå på ”Stinas Restaurang” med havsutsikt och fullständiga rättigheter!
Hälsningar från ett soligt Porto Covo
Stina, Bonnie & Julian [URL="http://www.amstel.se/pt"]www.amstel.se/pt[/URL]

poco1.JPG

poco2.JPG

poco3.JPG

poco4.JPG

poco5.JPG

poco6.JPG

F

F.d. 29870

Guest

Vi føger med dere fint at dere legger ut bilder takker for det vi kommer sikkert til å besøke en del av di steder so dere er på siden vi skal kjøre hele kysten rundt portugal og spania til sommeren Ja det der med gass er jo kansje et problem å få fylt kjenner ikke til hvordan det er i Portugal men i spania har dem samme system som i norge å der er det greit å få fylt og kjøpt gass å flasker:wideeyed: god tur videre

F

F.d. 50015

Guest

En hälsning till alla fyrfotade HBKare
Jag är också med och hämtar våren!
Visa bilaga 25252
I morse var vi på Praia da Bordeira och just nu ligger vi kvar på Praia do Amado,
Carrapateira.
Hälsningar från Bonnie, Stina & Julian

Hej Bonnie!

Jag skulle gärna vara med och hjälpa dig att hämta våren. Det ser så härligt ut och jag älskar att leka med bollar.
Matte följer er resa med stort intresse, för vi vill också ha vår snart.
Vov och slick från Charlie :dog:

9.JPG

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Hej Stina o Julien!
Vi åker på måndag 22/3 från Trelleborg med riktning Portugal. Vet inte när vi är framme men om det löser sig kunde det vara kul att träffas nånstans.
Hälsningar
Ulla o Gert medlems nr 3579

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Hej Stina o Julien!
Vi åker på måndag 22/3 från Trelleborg med riktning Portugal. Vet inte när vi är framme men om det löser sig kunde det vara kul att träffas nånstans.
Hälsningar
Ulla o Gert medlems nr 3579

Hej, vi har det lattjo!
Sitter/står, just nu i Silves och njuter av vädret, god mat, dryck, och kultur i överflöd.
I morse vaknade vi till ljudet av en kommunal gräsklippningsmaskin. Härligt ljud! Allt blommar och luktar gått och är grönt. Vi är nu på hälften av vår resa och har nog kommit fram till att vi struntar i Spaniendelen av vår plan. Mao vi stannar så länge som möjligt i Portugal. Ni är välkomna att följa våra små äventyr på
www.amstel.se/pt
Under rubriken Dagbok försöker jag dagligen uppdatera så gott jag hinner, det haltar lite då & då, men du kan ändå få reda på var vi är på ett ungefär. Ring eller mejla när ni är i närheten. Har i Silves har vi träffat många trevliga svenska husbilsbesättningar. I Lagos även några välbekanta HBK-are. Men det är för övrigt skralt med HBKlogo/dekalen.
Sedan kan jag inte låta bli att notera att vi ännu inte har träffat en enda grinig Portugis.
Även poliserna är trevliga och skrattar gott!
Hälsningar Stina, Bonnie & Julian

F

F.d. 50012

Guest

Hej på er! Vi står på verkstan i Alcantarilha för kamremsbyte + lite annat smått och gott. Vi åker nog till Silves i kväll.

copy.png
favicon.ico

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Just nu äter vi lunch i Quarteira, efter att ha fyllt gas i Boliqueime.
Vi åker långsamt österut utefter kusten. Quarteira klarar vi oss utan. Vi närmar oss Faro
Stina & Julian www.amstel.se/pt

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021

Just nu äter vi lunch i Quarteira, efter att ha fyllt gas i Boliqueime.
Vi åker långsamt österut utefter kusten. Quarteira klarar vi oss utan. Vi närmar oss Faro
Stina & Julian [URL="http://www.amstel.se/pt"]www.amstel.se/pt[/URL]

Hej!

Du skriver att ni fyllt gas, är det ett tankställe där man kan fylla svenska flaskor?
Om det är så, så skulle det vara intressant att få adressen dit.

Mvh

Bosse

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Hej!

Du skriver att ni fyllt gas, är det ett tankställe där man kan fylla svenska flaskor?
Om det är så, så skulle det vara intressant att få adressen dit.

Mvh

Bosse
Stället ligger vid infarten till Boliqueime. Går inte att missa. De installerar gastankar i bilar och fyller LPG i, helst tomma, svenska flaskor, de har en egen adapter till svenska anslutningen. 10 kg gasol kostar 17€. Att köpa en egen (olaglig) adapter kostar 45€.
Jag har sett många som har en egen adapter och tankar själva LPG på vanliga bensinstationer. Jag är klyven! Det lutar nog åt att jag köper en riktig fyllflaska i Holland, då blir det "bara" olaglig ur skattesynpunkt. Även i Sverige är det defakto olagligt att tanka LPG annat än för framdrivning av fordon. Detta att tanka LPG i P11 flaskor avsedda för campingbehov är en knivig fråga. Men så länge det inte finns en europeisk enhetlig standard, kommer "olagligheten" att bestå!
JvH

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vi har inte hört av oss på ett tag men I torsdags natt kom vi hem, med husbilen fulllastad med VÅR!
Vi lastade ut den på fredags morgon och sedan sken solen över Orust hela dagen. Jag tror faktiskt att den räckte till hela Bohuslän. :)
Bifogar några bilder av de sista dagarna från vår "Hämta vår resa"
www.amstel.se/pt
Hälsningar Stina & Julian
0409-2.jpg 0409-3.jpg

0409-4.jpg 0409-5.jpg

R

Roffe T

Guest

Hej på er.Sitter här och läser eran dagbok,som verkligen är bra upplagd.Jag och min fru Gun-Britt skall åka söderut den 16/10-10 för första gången.och då är det verkligen roligt att läsa det ni har upplevt på en sådan resa.Vi är inte några hejare på språk,men det skall nog gå bra ändå.Innan vi köpte husbil har vi varit runt om i värden och pratat med både armar och fötter.Vi tänker stanna där nere till i slutet på april 2011 om allt går bra och hälsan håller i sig.m.v.h. Roffe T. nr:3230.:spinny:

F

F.d. 53000

Guest

Det finns något som heter,VÅREN är den årstid som som den svage kallar höst ,det är nämligen då som all knoppning kommer. Hälsning Yngve:wideeyed:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen