• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vi miljö Nissar!

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Jo jag trodde först att det var Pb 2 på Radarn men nä det var mycket värre när det gäller att värma upp våran jord!
Skrolla & förfasa er så mycket där släpps ut, kan hända övervägande flyg är el drivna , eller!?
Flyplassen - Aftenbladet.no
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Vi miljö Nissar!

Jo jag förstår kan du skönja ett endaste flyg där uppe i högan Nord?
Mvh.
QUOTE=Los Suecos;589152]Ja du Flor, du får mig att tänka på bibelordet; "dina tankar äro outgrundliga." Ok, lite omarbetade jag det kända bibelordet, men jag förstår faktiskt inte vad du menar..... inte första gången![/QUOTE]
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.852
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Vi miljö Nissar!

Kolla rubriken!
Är det obekant att vi bilister uppmanas att köpa en ny obeprövad elbil bara för att Vi "dummeSvensson" är lätt påverkade, jo dom andra åker som vanligt!
Nu syftar jag inte på Tv uppdrag granskning "Staffanstorp", jo fick besiktigat V70:tian lamdavärdet var på gränsen, jo killen sa den har visserligen gått nära 400000 km vilken miljöbov man är!?
Mvh.
Sicket svammel Flor 16....:wub:...vad vill du?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vi miljö Nissar!

Jag måste säga att man har lite svårt att hänga med på dina inlägg .Men jag har endast grundskola och inte speciellt bra på och uttrycka mej i ord och skrift :confused:
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025
Sv: Vi miljö Nissar!

Kolla rubriken!
Är det obekant att vi bilister uppmanas att köpa en ny obeprövad elbil bara för att Vi "dummeSvensson" är lätt påverkade, jo dom andra åker som vanligt!
Nu syftar jag inte på Tv uppdrag granskning "Staffanstorp", jo fick besiktigat V70:tian lamdavärdet var på gränsen, jo killen sa den har visserligen gått nära 400000 km vilken miljöbov man är!?
Mvh.
Inte ett stavfel vad är det ni inte förstår ?
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Vi miljö Nissar!

Finns ju ett ord i texten, som kallas sär skrivning:D visserligen inte ett stav fel:D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vi miljö Nissar!

Om jag har blivit rätt informerad, drar ett flygplan 0,4 liter bränsle per mil och pasagerare och det gör de flesta bilar också. En buss drar 0,68 liter per mil och pasagerare i genomsnitt från avresepunkt till slutpunkt, altså inte från hållplats till hållplats. Alla bor inte och jobbar på en hållplats och bussarna går inte alltid fullsatta
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.734
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Vi miljö Nissar!

Om jag har blivit rätt informerad, drar ett flygplan 0,4 liter bränsle per mil och pasagerare och det gör de flesta bilar också. En buss drar 0,68 liter per mil och pasagerare i genomsnitt från avresepunkt till slutpunkt, altså inte från hållplats till hållplats. Alla bor inte och jobbar på en hållplats och bussarna går inte alltid fullsatta

Hej
Sådana här bränsleuträkningar kan göras på många olika sätt, oftast fås det resultat som beställaren vill visa fram.
Om vi ser till flyget så räknas det på ett fullsatt plan, då skall även jämförelsen med bil även avse en fullsatt bil (vilket inte görs). Det borde också innefatta transporten till och från flygplatsen vilket inte heller görs.
Om vi ser till busstrafiken så är det säkert stora skillnader var mätningen görs.
Här (på landsbygden) går det bussar en gång i timmen eller mer, förutom ett par turer morgon och sen eftermiddag så går bussarna hela dagarna med noll till tre pasagerare.
Trots påkostade utskick till innevånarna om de stora miljövinsterna med bussarna så är de i själva verket en större miljöbelastning än om de få passagerarna hade kört själv.
 
Toppen