• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi kräver att kommunen förbjuder gratis ställplatser

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Camping = Slå läger. Utan fordon och i övrigt enligt allemansrätten.
Camping förbjuden = Slå läger förbjuden. T x i trafiken eller på parkeringsplatser

Parkera = Stanna och "ställa upp" ett fordon. Normalt 24 timmar eller en hel helg. Dock ej i naturen.
Parkering förbjuden = Man får stanna i max 5 min.

Övernattning = En plats att vila på, t ex hemma, på hotell eller i bilen, kan även ske på dagen.
Övernattning eller vila förbjuden = Finns inte.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Med Leksands campingägares kreativa idéer som inspiration skulle ju en massa andra näringsidkare också kunna försöka ta kommunen till hjälp för att öka på dagskassan.

Restaurang och caféägare kan kräva att picknick förbjuds på kommunal mark. Vill folk äta eller fika kan de gå till ett näringsställe.
Privatägda simhallar kan kräva att kommunen förbjuder bad i sjöar och vattendrag vid kommunal mark.
Ställen med musikunderhållning kan kräva att folk förbjuds lyssna på musik i sina mobiler på kommunal mark.

Och så vidare, endast fantasin sätter gränsen .....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I centrala Sunne i Värmland finns det 5 ställplatser som kommunen har fixat.
Det kostar inget, man får i stå 24 timmar.
Va bra tänkte vi och ställde upp bilen.
Det bara vi och en till bil.

Men oj vilken upplevelse vi fick.
Sunne och flera andra städer i omgivningen har problem med HÖG musik från bilar nattetid.

Herbet skakade av oljudet.
Försökte sova med hörselproppar av hushållspapper.
Tur att ingen såg oss med papper stickande ut från öronen.
Inte mycket sömn den natten.

Men semester hade vi ändå.

/Åke
 
R

RobbeS

Guest
Hej!

Kontakt med Leksands kommun är redan tagen.
Tyvärr kan jag inte här och nu berätta några detaljer om om våra samtal. Det tror jag att alla förstår. Men jag kan säga så mycket som att dom är positiva.
Dessutom är ett möte med kommunen är också sedan tidigare uppbokat.

Vi hörs vidare i frågan. :msn_thumbup:

Bra jobbat. :msn_thumbup:
Ser med spänning fram mot vad mötet utmynnar i.
 
F

F.d. 58689

Guest
I centrala Sunne i Värmland finns det 5 ställplatser som kommunen har fixat.
Det kostar inget, man får i stå 24 timmar.
Va bra tänkte vi och ställde upp bilen.
Det bara vi och en till bil.

Men oj vilken upplevelse vi fick.
Sunne och flera andra städer i omgivningen har problem med HÖG musik från bilar nattetid.

Herbet skakade av oljudet.
Försökte sova med hörselproppar av hushållspapper.
Tur att ingen såg oss med papper stickande ut från öronen.
Inte mycket sömn den natten.

Men semester hade vi ändå.

/Åke
Tråkigt att läsa om er upplevelse. Har själv stått där ett par gånger, både i fjol och i år, men inte upplevt något störande oljud.
Det är ju bostadsområde med lägenheter åt ena hållet och villor åt två andra håll, så de borde också reagerat på detta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
hus bilar är inte byggda för att stå på camping varför då asa med sig en el kabel och begära gratis el på ställ platser och parkeringar jag fattar inget
av men jag är väl för gammal att fördet.

Du har säkert rätt gällande en del av husbilskollektivet men knappast alla. Vi tillhör gruppen som inte asar med någon elkabel och elstolpe ser jag helst inte fanns över huvud taget på parkeringar, men på ställplatser kan det vara OK om nyttjandet sker mot tilläggsavgift.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tråkigt att läsa om er upplevelse. Har själv stått där ett par gånger, både i fjol och i år, men inte upplevt något störande oljud.
Det är ju bostadsområde med lägenheter åt ena hållet och villor åt två andra håll, så de borde också reagerat på detta.
Det står en del om bilarna och musiken på nätet.
De som bor i Sunne verkar uppleva det hela negativt, störd nattsömn etc.
Polisen verkar vara insatta i det hela.

Annars är det underbart runt om hela Fryken området.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, men det har inte campingägarna förstått. De jämställer sig ju med en kommunal parkering som jag förmodar inte har annat än en relativt plan yta att parkera på eftersom de vill tvinga in oss på sina campingar.
 
F

F.d. 58689

Guest
Girighet och den berömda svenska avundsjukan!

I södra Europa finns mängder med gratis ställplatser, med tömning/fyllning som också är gratis eller väldigt billig. Inte klagar campingarna där på det!!
Vår svenska allemansrätt är guld värd, men har en känsla av att även den sticker i ögonen på campingarna.
Varje natt ska nog helst vara betald campingnatt, för vi skräpar ju ner så mycket i naturen och släpper gråvattnet direkt på gräset!!! :twitcy:

En tysk personbil m två grabbar och en tysk barnfamilj i husbil här nu, samt lilla jag.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det behöver ju inte vara gratis,ta ut en rimlig kostnad. Att parkera i våra stora städer kostar 20-30 kr per timme för en personbil.
Man kanske inte vill köra in på en camping å få en plats bredvid ungar som skriker mm.
Ställplatser brukar ju vara lugnt å tyst.
Å div avgifter campingar tar ut,förskottsbetalning, avbeställningsskydd,bokningsavgifter.
Samt att många campingar vill ha minimum 2 dygn.
 
F

F.d. 58689

Guest
Själv vågar man inte ta ut stol och bord här, för att inte stöta sig med lokalbefolkningen.
IMG_20200811_190637.jpg
Men grabbarna från ett sydligare land har veckoläger här, komplett med utekök och portabelt dass. Tältlinorna spända tvärs över gångstigen, så man fick krypa under dem.
IMG_20200811_184921.jpg
IMG_20200811_184709.jpg
Detta skulle campingägarna sett! :twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men det är faktiskt skillnad. Det ser mycket trevligare ut med ett par tält, en utegrill och lite tvättlinor än en husbil med markis, bord och stolar ute. Det går inte att komma ifrån. En husbil smälter inte in på samma sätt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi är några Husbilsklubbar, som under en hel del år, som även om vi upplevt konkurrens sinsemellan, HAR arbetat mot samma Mål.

Mål som heter Ställplatser, Tömning ställen, Serviceplatser och centrala P-platser mm.

Platser som är anpassade för oss med Husbilar.

Nu har campingägarna upptäckt att vi har lyckats.

Nu vill man ha in oss husbilsåkare på campingarna, med både piska, hot och rabattavtal.

Men först vill man höja priset, enl. artikeln som startade tråden, för att sedan lämna rabatter.
Rabatter när det passar campingarna.
Vid lågsäsong kanske.

Jag anser att Vi skall vara Stolta och värna om det Vi uppnått och inte sätta oss ner och slappna av.

Utan fortsätta och utveckla och bygga vidare på vårt Mål för husbilsåkarna.

Vill någon campingägare va med på Vårat tåg, så ok.
Men det är Vi som betalar som är med och bestämmer.

Krister o. Ursula

PS. Vi är rädda om och anväder det vi byggt upp.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Vi är några Husbilsklubbar, som under en hel del år, som även om vi upplevt konkurrens sinsemellan, HAR arbetat mot samma Mål.

Mål som heter Ställplatser, Tömning ställen, Serviceplatser och centrala P-platser mm.

Platser som är anpassade för oss med Husbilar.

Nu har campingägarna upptäckt att vi har lyckats.

Nu vill man ha in oss husbilsåkare på campingarna, med både piska, hot och rabattavtal.

Men först vill man höja priset, enl. artikeln som startade tråden, för att sedan lämna rabatter.
Rabatter när det passar campingarna.
Vid lågsäsong kanske.

Jag anser att Vi skall vara Stolta och värna om det Vi uppnått och inte sätta oss ner och slappna av.

Utan fortsätta och utveckla och bygga vidare på vårt Mål för husbilsåkarna.

Vill någon campingägare va med på Vårat tåg, så ok.
Men det är Vi som betalar som är med och bestämmer.

Krister o. Ursula

PS. Vi är rädda om och anväder det vi byggt upp.

Tack Krister, kunde inte sagt det bättre själv.
Arne.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Girighet och den berömda svenska avundsjukan!

I södra Europa finns mängder med gratis ställplatser, med tömning/fyllning som också är gratis eller väldigt billig. Inte klagar campingarna där på det!!
Vår svenska allemansrätt är guld värd, men har en känsla av att även den sticker i ögonen på campingarna.
Varje natt ska nog helst vara betald campingnatt, för vi skräpar ju ner så mycket i naturen och släpper gråvattnet direkt på gräset!!! :twitcy:

En tysk personbil m två grabbar och en tysk barnfamilj i husbil här nu, samt lilla jag.

Campingägarna försökte med att mynta begreppet ”vildcamping” för de som inte hyrde en plats på campinganläggningen. Men de insåg snart att detta skapade en avog inställning till dem och man ser inte detta ordval så ofta numera, tack o lov.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag har campat i 40 år med husvagn, jag tar sällan nästan aldrig el jag kommer ihåg vi gick in på ullareds camping för många år sedan, campingen såg
inte ut som den gör nu det som var camping då är golfbana idag efter lite diskutioner men du kan ta en plats på andra sidan vägen nuvarande camping det är 20 kronor billigare där fins ingen el, min komentar varför sa du inte det när jag kom så hade vi sluppit att stå här och käfta i enkvart
svar ingen vill stå där utan el så det att man blir tvingad att betala el på camping stämmer inte jag har varit med om samma på på bredängs campiing
stockholm flera gånger och även på ställ platser.
 
Toppen