• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi kräver att kommunen förbjuder gratis ställplatser

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är nog inte bara kostnaden som avgör. I Mariestad finns det en camping för de som vill ha tillgång till bad mm, tre ställplatser i hamnen med god service mot avgift och en gratis ställplats några hundra meter längre bort, utan service samt ett antal centrumnära parkeringar med avgiftsfria platser.Brukar ta en runda och kolla läget och och de flesta husbilarna använder betalplatserna, på gratisplatsen står det bara ett fåtal, och runtom i stan ytterst sällan husbilar. Kanske den dåliga beläggningen på campingarna i Siljanområdet beror på dåligt läge eller för höga priser kanske de är bäst för barnfamiljer medan husbilsfolket föredrar centrumnära platser och avstår från TV-rum och vattenrutschbanor, Man kan nog inte tvinga oss till en campingplats men väl locka oss med erbjudanden vi inte kan motstå.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Parkeringsavgift kanske. Är parkeringen 24 t. så gäller den hela dygnet och någon differensiering på olika pb kan de väl knappast göras. Och de står kvar på ruta ett.
"Ställplatsavgift" skulle jag väl ha skrivit. Jo de gör skillnad på personbil I och personbil II. Den förstnämnda kan parkeras över natten, vilken den senare inte tillåts göras. I övrigt gäller vanliga parkeringsregler.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Tja, det kan man väl. Det blir en dyr ställplatsavgift (800 kr?) Jag vet inte om naturvårdsvakterna har den juridiska behörigheten att utfärda kontrollavgifter, men de kommer att försöka köra iväg de som står där.
Är det juridiskt rätt skyltat?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
I stridens hetta får vi inte glömma bort att många medlemmar, inklusive jag själv, ofta och gärna tar in på camping.

Inget fel i det då åker du in frivilligt och köper den servicen. Felet är att bli intvingad att köpa något du inte har behov av kanske för lågt i från de platser du egentligen ville besöka.

Hälsningar Sanddammaren
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Som vanligt går det inte att dra alla över samma kam!

Vi husbilister är, som tur är, väldigt individuella och olika. Fricampare, ibland fricampare, ställplatsgillare och campingälskare!

Många av oss använder någon gång ibland alla olika alternativ.

Jag håller med någon tidigare skribent som tycker att klubben skall agera.

Styrelsen kanske ska skriva en insändare och förklara hur olika vi är och att behoven av service är olika för olika dygn. Samt förklara skillnaden mellan parkering, övernattning, ställplats och camping.
 
F

F.d. 58689

Guest
I stridens hetta får vi inte glömma bort att många medlemmar, inklusive jag själv, ofta och gärna tar in på camping.
Absolut, och det är ju den valfriheten vi skall värna om.
Ibland verkar det dock nästan glömmas bort att långt ifrån alla husbilister undviker campingar och föredrar citynära ställplatser/parkeringar.
Bra sagt! Självklart är det så, men tydligen alldeles för få enl de campingar som klagar!!

Det finns väldigt många bra argument i denna tråden m fl, som borde komma fram till kommuner och campingägare.

Nja, det verkar inte så på en del ställen!! :wideeyed:;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I stridens hetta får vi inte glömma bort att många medlemmar, inklusive jag själv, ofta och gärna tar in på camping.
Självklart är det så. Vi lever ju i ett samhälle uppbyggt på marknadsekonomi. Tillgång & efterfrågan gör att var man köper det som finns tillgängligt & har behov av.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det är inte riskfritt att ta in på en camping! I varje fall o, det är kort avstånd mellan bilarna och husvagnarna.

" Omkring 40 husbilar ödelades, tre fick brandskador medan 18 rapporteras oskadda efter branden på campingen Lazy Days Pueblo Fiesta i Mollina strax norr om Málaga. Vad som orsakat branden är oklart. Guardia Civil har inlett en utredning." Skrev tidningen Svenska Magasinet.
 
F

F.d. 58689

Guest
Kollade för skojs skull in Leksand strand, som omnämns i trådens artikel. Vad är det för "riktlinjer" de har, som jag blåmarkerat?


1597094257823.png
 
F

F.d. 58689

Guest
Nu får det vara nog. Var och en gör som den vill men jag kommer aldrig mer att ta in på en campingplats. Vad är det för idioti att tvinga in husbilarna på camping?
Håller med och tidningsartikeln är ganska vass, men när man tänker efter är detta egentligen inget nytt.
På flera orter här, längs kusten, gäller bara parkering för PB klass1 sommartid. Man kan bara hoppas att det inte sprider sig för mycket, men hörde det varit kaos flera gånger utanför systembolaget i Kungshamn. Husbilar som kommit dit, kunde ta sig därifrån och orsakade långa köer, så man kan förstå om de inte är önskvärda på trånga parkeringar.
Därför bör det kanske diskuteras om inte speciella centrumnära P bör anordnas speciellt för klass 2, om de vill ha besök av dessa turister och inte bara förbjuda rakt av.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen