• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi kräver att kommunen förbjuder gratis ställplatser

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Intressant att dom likställer vanliga parkeringsplatser med "Ställplatser" i hela artikeln. Givetvis väldigt medvetet för att kunna vinkla det så att det verkar som att kommunen är skyldig till att aktivt konkurrera och därmed försöka tvinga igenom ett allmänt parkeringsförbud för klass 2.
Listiga campingägare om än ett riktigt fult grepp. Tyvärr går väl lokalbefolkningen på det så det blir hett för kommunen.
 
F

F.d. 58689

Guest
Here we go again!
Börjar bli lite tröttsamt med näringsidkare som tar på sig offerkoftan och gråter ut i lokalpressen.
Detta var ett riktigt lågvattenmärke. Fattar de inte att de bara blir mindre populära hos HB-åkare?

Konstigt om inte PB2 ska kunna få parkera någonstans, som en PB1, utan att det hela tiden jämförs med camping och ställplats.
Parkering förväxlas så ofta med ställplats, även här på HBK och jag anser nog att det föreligger en viss skillnad på detta. Har fått förklarat att det är husbilsplatser. Ytterligare ett luddigt begrepp.
Känns som att så fort man parkerar på ett köpcentrum för att handla mat, så campar man!

Jag tycker en camping har all rätt att neka service till icke campinggäster.

Varför ska jag behöva betala för service jag inte behöver, precis som jag inte köper ett fiskekort om jag inte ska fiska!
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför är dom egenföretagare när dom inte kan erbjuda vad kunden har behov av och frågar efter, nej då ska storebror hjälpa till och förbjuda både de ena och det andra.

Visst kan dom det! Det är bara att dom identifierar alla campare och campingfordon som deras enskilda kundgrupp, då det fram tillför ett par år sedan närmast har varit så. Att campingbranschen håller på att förändras har dom ännu inte förstått. Vandrare med tält, cykelturister, plåtisåkare, och många av oss husbilsåkare ser numera inte alltid campingplatsen som den självklara övernattningsplatsen även om vi kan tänka oss att använda den ibland.
Campingarnas problem just nu är väl snarare att en hel del husvagnsekipage uteblir p.g.a. corona, än att husbilarna inte åker dit?
 
F

F.d. 58689

Guest
Varför är dom egenföretagare när dom inte kan erbjuda vad kunden har behov av och frågar efter, nej då ska storebror hjälpa till och förbjuda både de ena och det andra.
Att många husbilsåkare är äldre och tillhör en riskgrupp och därför undviker dessa serviceinrättningar i större utsträckning i år, än andra år p g a pandemin, har naturligtvis inget med minskad beläggning att göra!!! Eller?!?! :twitcy:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lite intressant också att en del campingägare anser att dom har "rätt" till alla campare och att dom skall styras in på campingarna och inte behöva lockas in med normala affärsmetoder.
Förmodligen kommer den inställningen från att kommunerna i grunden ansvarar för kommunens campande och kommuninvånare är ju ofta kravmaskiner som är duktiga på att kräva av sin kommun.

Lek med tanken att en restaurangägare skulle kräva att man förbjuder picknick i stadens alla parker bara för att tvinga in folk på hans restaurang. Han skulle bli stenad på 5 minuter.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag förmodar vi har medlemmar i Leksands kommun likväl som i andra kommuner som är utsatta för campingnäringens påtryckningar. Jag vill uppmana dessa medlemmar att bevaka vilka beslut som tas i respektiv kommun. Lagen sätter en hel del begränsningar för kommunala beslut så om det ser illa ut är det ide' att överklaga.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den stora våta drömmen för alla campingägare är ju om alla pb2 var skyldiga att övernatta på en camping, ja även om dom bara skulle handla på ICA.
Hur campingägarna skulle lösa det vintertid skulle vara intressant att se, eller vill dom bara plocka russinen ur kakan.
 
F

F.d. 58689

Guest
Den stora våta drömmen för alla campingägare är ju om alla pb2 var skyldiga att övernatta på en camping, ja även om dom bara skulle handla på ICA.
Hur campingägarna skulle lösa det vintertid skulle vara intressant att se, eller vill dom bara plocka russinen ur kakan.
Personligen tycker jag det är dags att sätta ner foten rejält och markera detta ordentligt, innan det börjar sprida sig som en löpeld bland näringsidkare som sysslar med camping, gästhamnar och ställplatser med serviceanläggningar.
HBK bör ta tag i detta och förklara hur det ligger till, vad vi vill ha och de olika begreppen på kategorier, för det är jag inte så säker på att de inblandade egentligen vet och förstår.
VEM vill betala för service, som man inte behöver/utnyttjar?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
I viss mån kan förstå att campingplatserna anser sig förlora kunder till kommunala ställplatser eftersom dom inte begriper skillnaden på campingplats & ställplats. Det som styr i en marknadsekonomi är ju tillgång & efterfrågan vilket klart visar sig i det här ärendet, husbilsresenären väljer det som passar hans behov bäst. I en marknads ekonomi lever dom företag som bär sig vidare & de andra faller. I det här fallet handlar det nog inte om dålig lönsamhet utan om en strategi att öka den. Konstigt att inte campingägarna tittar på hur dom skall attrahera husbilsresenärerna för att kunna konkurrera med kommunerna ist att komma gapande efter krav på förbud. Rena ställplatser med attraktiva priser med tillval efter behov skulle kunna vara en utväg. Campingplatsens läge däremot är ju vad den är & kommer fortsättningsvis vara en nackdel i vissa fall.
Den girige blir aldrig nöjd i jakten på mer.
 
F

F.d. 58689

Guest
I viss mån kan förstå att campingplatserna anser sig förlora kunder till kommunala ställplatser eftersom dom inte begriper skillnaden på campingplats & ställplats. Det som styr i en marknadsekonomi är ju tillgång & efterfrågan vilket klart visar sig i det här ärendet, husbilsresenären väljer det som passar hans behov bäst. I en marknads ekonomi lever dom företag som bär sig vidare & de andra faller. I det här fallet handlar det nog inte om dålig lönsamhet utan om en strategi att öka den. Konstigt att inte campingägarna tittar på hur dom skall attrahera husbilsresenärerna för att kunna konkurrera med kommunerna ist att komma gapande efter krav på förbud. Rena ställplatser med attraktiva priser med tillval efter behov skulle kunna vara en utväg. Campingplatsens läge däremot är ju vad den är & kommer fortsättningsvis vara en nackdel i vissa fall.
Den girige blir aldrig nöjd i jakten på mer.
En annan aspekt är ju att campingarna nästan uteslutande är anpassade till långliggande barnfamiljer, med massor av aktiviteter, lekland, vattenrutschbanor m m, stoj och högljudd lek och hur många 60+are utnyttjar detta?! Inte jag i alla fall.
Vi tillhör ju en helt annan målgrupp!!! :msn_wall:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Frågan är om förbud att parkera/övernatta i hela kommunen för att tvinga in oss på campingarna inte är gynnande av enskild, vilket är förbjudet enligt kommunallagen.

Däremot tycker jag att kommunen kunde se till att det inte campas på parkeringsplatserna, inga markiser, stolar och grillar, kanske samtidigt som skapar ett antal tillåtna ställplatser men som då är avgiftsbelagda. Nu ser man ganska många som breder ut sig på vanliga parkeringar så att betydligt färre får plats.
 
F

F.d. 58689

Guest
Däremot tycker jag att kommunen kunde se till att det inte campas på parkeringsplatserna, inga markiser, stolar och grillar, kanske samtidigt som skapar ett antal tillåtna ställplatser men som då är avgiftsbelagda. Nu ser man ganska många som breder ut sig på vanliga parkeringar så att betydligt färre får plats.
Bra tänkt, men där är det nog upp till oss HB-ägare själva att sköta oss och inte missbruka förtroendet.
Ska kommunerna anställa någon för att se till att ordningen upprätthålls, faller nog alltihop på eget grepp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra tänkt, men där är det nog upp till oss HB-ägare själva att sköta oss och inte missbruka förtroendet.
Ska kommunerna anställa någon för att se till att ordningen upprätthålls, faller nog alltihop på eget grepp.

Några skyltar med lämpligt budskap borde kunna vara en bra början, någon form av avgift som utgår om man inte står inom rutorna finns väl redan?
Det kanske redan finns en parkeringsvakt i kommunen?
Annars blir väl nästa steg avgift från 18.00- 9.00 alla dagar och avgift för varje ruta man använder. Förmodligen bättre än att det snart står "ej PB2" överallt.
 
Toppen