• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi har köpt en 747-2 Active 2003

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Hej, vi har precis köpt en Burstner 747-2 Active, och är totalt nya och novisa på detta med husbilslivet och skötseln och vad det innebär.
Men vill nu lära oss allt om vår bil och denna nya tid som väntar

Det första som vi skulle vilja fråga om är hur man sköter underhållsvärmen /ventilationen när vi nu har den hemma på tomten och den inte används?
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Men bara fråga i forumet om Burstner 747-2 Active , dom kan allt ni behöver veta! Mvh Pjohan
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hej, vi har precis köpt en Burstner 747-2 Active, och är totalt nya och novisa på detta med husbilslivet och skötseln och vad det innebär.
Men vill nu lära oss allt om vår bil och denna nya tid som väntar

Det första som vi skulle vilja fråga om är hur man sköter underhållsvärmen /ventilationen när vi nu har den hemma på tomten och den inte används?
Bra val av första bil.
Vi hade en - 03a 532-2 Active som vi kanske haft kvar om lastvikten varit tillräcklig när barnen blev större.
Med en 747-2 slipper ni nog det problemet.
Manuell låda?
Kan rekommendera (om det inte redan är gjort) omdrevning av 5:e växeln i kombination med en trim för bättre vridmoment. Jag gjorde det och ångrade att jag inte utförde det tidigare.
Nu på sommaren behöver du inte tänka så mycket på underhållsvärme.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Tack så mycket.

Ja manuell. Ok så det får vi göra.

Tänker att det är fuktigt där vi bor och vill inte att det ska bli som lukt av en gammal instängd sommarstuga om ni förstår vad jag menar.
Ska vi ha takluckorna lite på glänt öppna?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Man kommer åt fler trådar om man är medlem, men vilka fler trådar vet jag inte då jag alltid varit medlem och inloggad.

Sommartid har vi alla luckor stängda och vädrar ut den ibland, vill inte att det stänker in fukt. Vintertid, okt-april förvarar vi husbilen i varmgarage, är rätt övertygad om att vi tjänar på det i slutändan.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej, vi har precis köpt en Burstner 747-2 Active, och är totalt nya och novisa på detta med husbilslivet och skötseln och vad det innebär.
Men vill nu lära oss allt om vår bil och denna nya tid som väntar

Det första som vi skulle vilja fråga om är hur man sköter underhållsvärmen /ventilationen när vi nu har den hemma på tomten och den inte används?
På sommaren:
Se till att det är ventilerat. Normalt är flera av takluckorna gjorda så att de ventilerar tillräckligt. Dvs. de "läcker" luft även när de är stängda. Att ha värmen igång på sommaren är överkurs.

På vintern:
Det finns massor med trådar, som du kommer åt som medlem, om vinterförvaring. Om du inte har värme i bilen är det viktigt att dränera ut allt vatten som över huvud kan tänkas finnas i bilens vattensystem. Även på vintern är det viktigt att ventilationen inte täpps till, precis som på sommaren. De "läckande" luckorna räcker normalt. Ventilationen är viktig för att undvika mögel. Jag har underhållsvärme (ca 10-12 grader) på hela vintern men så har jag vattenburet värmesystem. På så sätt slipper jag dränera vattensystemet och värmen hjälper dessutom till en aning med ventilationen.

MVH
Hans
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Tack Hans. Har blivit medlem nu, men det tar ju ett par dgr innan vi får det bekräftat mm.

Vi har också som tur är vatteburet system på vår. Dock var inte detta ett krav från vår sida då vi inte har någon riktig uppfattning om det är så stora fördelar jämte luftburen.

Vet inte än hur våra värmesystem funkar än. :)

I taket har vi en truma ac / värme.

Sedan ett inbyggt elverk

Vidare då ett vattenburet system som vi inte har koll på.
 
R

RobbeS

Guest
Förstår att det är många undringar då man köpt en husbil för första gången. Det hade jag också.
När det gäller uppställning på gården mellan resorna under sommaren är det inte så svårt. Själv så tömmer jag alltid färskvattentanken då vi kommer från en tripp och låter avtappningen både till gråvattnet och färskvattnet stå öppet för att få in luft. Fyller på nytt färskvatten då vi ska iväg. Jag stänger också av värmen, kylen och elen. Då jag har solpanel som laddar batterierna behövs ingen laddare. Hade jag inte haft panelen hade jag kopplat i 230 volt. Det gör jag dock dagen innan vi ska iväg och jag ska kyla ner kyl och frys. Vår och höst är det minusgrader här uppe på nätterna och då står jag på 230 volt med värme påslagen för att hindra frysning. Vädringen av husbilen gör jag inget speciellt mer än att under varma och soliga dagar öppna ett par takluckor för att få genomluftning. Stänger också alla jalusier då bilen står parkerad vilket hindrar solblekning av inredning.

Vattenburen värme ger jämnare värme än ett luftvärmesystem. Man slipper också att ha en fläkt som surrar hela tiden. Har haft båda systemen och båda funkar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tack ok, då gör vi på detta sätt också.

Vi är många som gör på olika sätt, dels beroende på vart man bor i vårt avlånga land.

Själv fyller jag vattentanken direkt när jag kommer hem, vill heller inte ha några kranar öppna i onödan så ohyran kan ta sig in.. "Många dricker inte vattnet i husbilen, det gör alltid vi." Innan vi ska åka så tömmer jag vattentanken och fyller på med nytt vatten.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Tack Chippen och tack RobbeS för väldigt uttömmande svar.

Vårt vattenburna värmesystem, är detta alltid gasdrivet? Det går inte att driva med elen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack Chippen och tack RobbeS för väldigt uttömmande svar.

Vårt vattenburna värmesystem, är detta alltid gasdrivet? Det går inte att driva med elen?
Jag antar att det är en Alde-panna. Den har elpatroner på 3kW max. Går att ställa in på 1 eller 2kW också (manöverpanelen, titta i manualen). Effektstegen verkar vara gjorda efter vanliga säkringsstorlekar på 230V. Står man vid stolpe som klarar 16A så ställer man in 3kW och 10A motsv 2kW och med 6A blir det 1 kW.

MVH
Hans
 
R

RobbeS

Guest
Tack Chippen och tack RobbeS för väldigt uttömmande svar.

Vårt vattenburna värmesystem, är detta alltid gasdrivet? Det går inte att driva med elen?

Borde gå att driva med el, vore lite udda annars. Har min inställd på 2 kw som normalläge och blir det väldigt kallt ökar jag till 3 kw. Skillnaden är när och hur gasen ska slå till för att komplettera elen. Fricampar man spelar det ingen roll då gasen står för värmen.
Vi dricker för övrigt också vattnet från tanken.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har ingen värme på i vår bil när den inte används.
Vi har den dock alltid under tak (för att skydda tätningar i takluckor) för UV-skydd (främst sommartid) och frostsprängning (vintertid).
Visst, bilen tål att stå ute men eftersom den står oanvänd mer än använd (i antal dagar/år räknat) vill vi förlänga tiden tills det är dax att byta tätningsmassan (som spricker med tiden) runt takluckorna.

Vintertid stänger vi igen ventilationsöppningar så mycket det går. Därefter in med en bra avfuktare som ställs på 60% Rh.

Funkar hur bra som helst.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Edit: Som H.BIsak skriver. Vi är också noga med att tömma bilen på vatten. Speciellt då pannan. Och öppnar alla kranar i mellanläge (mitt emellan kallt & varmt) för att luften skall kunna flöda fritt i vattenledningarna och minska risken för isproppar. Vi skvätte rockså i en skvätt spolarvätska i alla vattenlås (diskho, tvätthandfat samt duschkabin).
 
Senast ändrad:

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Brukar tömma systemet på vatten tidigare och köra utan värme vinter. Gick som regel bra. Utom en vinter som det var extremt kallt. Någon fukt fanns kvar i de två kranar i bilen (kök och badrum) och den våren blev det till att beställa nya kranar. Kostnaden för det var ca 3-4 tusen om jag minns rätt.
Det var dock bara tur att jag fick tag på kranar då... Leverantören hade slut i lager och där jag beställde hade de 30 - 40 st som också fått sina kranar frusna. Ungefär hälften fick de hem i maj. När de övriga fick sina kranar har jag ingen susning om (kanske hela säsongen?) - men efter det kör jag alltid med grundvärme 5-10 grader...
Och har torrbollar som jag byter en gång på vintern. Ventilation via takluckor täpper jag inte igen. Går lite ström så klart. Men värt det tycker jag. Det ultimata är nog garagering. Men har inte hittat passande för mig än.
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Hej, tack för alla era synpunkter och hjälp.

Bifogar en bild på vår kontrollpanel som vi inte lärt oss än pga att jag är iväg och jobbar.. Semestern kommer i november och då ska husbilen vara klar
 

Bilagor

  • IMG_20200705_213034.jpg
    IMG_20200705_213034.jpg
    2,6 MB · Visningar: 34
  • IMG_20200705_213044.jpg
    IMG_20200705_213044.jpg
    1,8 MB · Visningar: 33
  • IMG_20200705_213103.jpg
    IMG_20200705_213103.jpg
    2,4 MB · Visningar: 33

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Fick tyvärr väldigt lite manualer och dokumentation med på de olika systemen. Finns dessa att hitta på webben? Speciellt Aldepannan om det är en sådan vi har?
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Fick tyvärr väldigt lite manualer och dokumentation med på de olika systemen. Finns dessa att hitta på webben? Speciellt Aldepannan exempelvis?

Stort tack för all hjälp vi får här, fantastiskt hjälpsamma medlemmar!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
I princip allt finns på nätet.
Ta block och penna så skriver du upp alternativt fotar modellbeteckningarna på panna, kylskåp, vattenpump och allt annat tekniskt du hittar i bilen. Sen är det bara att googla och tanka ner alla manualer. Söker man t.ex. på Burstner IT991 får man fram manualen till din panel.
Kan också vara bra att tillgång till den informationen sen när man sitter vid datorn.
Bland det första jag gjort när jag köpt ny bil har varit att sammanställa ett enkelt worddokument med all info jag hittat i/på/om bilen. Även bilens chassienummer och motortyp så det blir lättare att beställa serviceprylar.
 
Toppen