• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vett och ettiket?

F

F.d. 30629

Guest
Hej alla glada.
Är ny på detta med husbil och camping så jag har lite funderingar på hur man ska och bör bete sig när man är ute.
Har sökt lite här på forumet och hittat lite om att sova på parkeringar men inte så mycket mer så om nån kan ge mig nån bra länk eller förklara lite så vore jag tacksam :yes:

Det första jag funderat på är att när man möter en husbil så hejjar vissa på mig, väldigt trevligt tycker jag och hejjar så klart tillbaka :bye:

Ska man hejja på alla husbilar man möter eller ska man undvika att hejja på nån med tex en mycket nyare bil än mig (kör en 90:a)?
Korkad fråga tycker väll jag egentligen för vem blir sur när nån hejjar men lika bra att kolla.

Sen är det ju lite trixit att parker på ett bra sätt utan att ta för mycket plats, tar ju minst två rutor hur jag än gör, är det okej eller blir folk sura på mig om jag ska in och handla till exempel, så klart ställer jag mig en bit bort och inte på dom bra platserna. Juridiskt så ska det räcka med hjulen innanför om jag fattat det rätt och det går.

Sen kommer frågan om hastighet, min husbil är inte rolig att köra över 90 men det går om jag verkligen vill men har blivit omkörd av lite nyare husbilar och funderar lite på vad dom tycker om mig som snigel, vill ni som har snabbare husbilar att jag ska pressa 100/110 eller har ni överseende med mig? Att bilar hatar mig det förstår jag men bryr jag mig inte så mycket om, dom kan ganska lätt köra om.

Och när jag kommer till en camping eller ställplats, vill ni ha sällskap om det finns en plats ledig bredvid eller föredrar ni om man håller sig en bit bort?

Har haft fler fundering men har glömt dom nu men har ni nå fler ettikttips eller saker som husbilsägare gör som stör er så ös på :yes:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Vett och ettiket?

Hej & Välkommen till det luftiga fria husbilslivet! :)

Visst finns det lite oskrivna regler, men inte så mycket att hänga upp sig över.

Hejar gör jag själv i de hastigheter/mindre vägar där jag ser de som sitter fram.
Tänker inte så mycket över vad de kör för husbil, oftast vinkas det tillbaks!:wink:

Hastighet är helt personligt, ibland kör jag i 80, ibland i 110.
Försöker dock alltid köra i minst 92½,3 på 1+2 väg när jag kör på 1 vägen och det är skyltat 100...

Drive safe & njut av husbilslivet!
Vänl. Magnus

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Vi kör också en 90:a.
Ibland vinkar vi och ibland inte pga att vi snackar med barnen.
Vi vinkar till alla (förutom i ovanstående fall) vare sig dom har stor
bil eller liten bil, gammal risig bil (som våran) eller "flång" ny i miljonklassen. :)

Vi kör i vårt tempo. Alla har rätt att vistas på vägen.

Står vi på en ställplats så har alla rätt att stå vart dom vill.
Jag ställer mej helst bredvid en bil som är ungefär lika gammal
men jag tvekar aldrig att stå vart jag vill och får plats.:)

Välkommen i gänget. Vi är bara ett år gamla med husbil.
Citroen c25 1990 Arca. Europa.

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Bara det faktum att du undrar över dessa saker och dessutom frågar om dem har redan övertygad mig om att du har mer sunt förnuft än de flesta. Använder du det när du kör och parkerar så blir det garanterat rätt. :)

Vinka kan man göra till alla och det är helt ok att parkera precis bredvid oss oavsett hur mycket plats det finns. Trevliga grannar bjuder jag på öl.
drunk.gif

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja heja på varandra finns ju även inom MC åkandet.
Både med MC och husbil är det väl för att man har samma intresse som hejandet har uppkommit, och kanske från början för att det inte fanns så många med samma intresse ute på vägarna.
Numera så finns det ju allt för många husbilar kanske för att det skall fungera fullt ut, men jag hejar och vinkar för det mesta när uppmärksamheten inte kräver annat.
Om man har en husbil för femtio tusen eller en för fem miljoner har dock ingen betydelse, för man har ändå samma intresse.

Parkering verkar du inte behöva någon vägledning av som Roger67 påpekar.
Sunt förnuft och ställa sig en bit bort där det ändå är glest när man handlar och behöver ett par platser, så man inte retar upp någon i onödan är ett bra koncept.

Och så hastigheten..... Det finns bara maxhastighetsskyltar så det är mest upp till var och en. Men som Magnus skriver, gasar nog också på lite mer ibland på enfilig väg med med räcken där det står 100km. på skylten.

Lycka till med husbilen. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50609

Guest

Du har ju redan koll på det här...
jag vill bara slänga in en "liten"
Tänk på oss som har kör och vilotider att tänka på, inte alls svårt.
om du kör ex 78-80km/h och en lastbil kommer i kapp dig. Släpp förbi honom. Lika "fort" som han dök upp kommer han försvinna, när du stannar på en rastplats. Försök att se till att "ge plats åt andra" denna vecka fick jag en dagslön i böter för att rastplatsen inte räckte till åt alla yrkeschaufförer som behövde lagstadgad vila ... men i ditt fall så verkar det som du har dom mest grundläggande kunskaper som behövs. ....... sunt förnuft ! Tjena o Välkommen

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Så sakta kör jag aldrig.
Jag gillar nämligen inte när en sådan bil kör om mej.
Våra gamla bilar gillar inte vinden som en lastbil/buss pressar
in i våra husbilssidor.

F

F.d. 30629

Guest

Under 80 kör jag inte, något över just för att inte hindra lastbilar. Jobbar med chaffisar ofta så jag vet vilket helvete dom har med tider och annat.

S

Staffan W

Guest

Oj, jag kör ganska långsamt, tycker inte att det känns skönt att köra fort med husbil. Det blir mest 50-60 på mindre vägar och cirka 80 på större. Någon gång 90 men jag försöker köra åt sidan så ofta som möjligt för att inte vara i vägen.

Borde kanske bilda facebookgruppen husbilssniglar :)

Staffan

N

Nilo51

Guest

Som alla andra husbils äger, heja jag ofta på småvägar, tycker det ger en kamratlig anda oss husbils äger emellan. :yes:

Att din husbil tar minst två rutor tror jag är normalt, men på en P-plats vid en mindre ort utanför Jönköping vill frugan in och handla, en polispatrull kom in på P-platsen då dom var blivit törstiga så mens den ena handlar dricka kommer den andra polis fram till mig och påtalar min parkering som tar upp två rutor, på en enkel fråga från mig om det var förbjuden fick jag det här svaret ”få du inte plats på en P-ruta, betyder det du inte få parker där” den andra polisen kom tillbaka och jag slapp med en påtala.

Kommer du på en ställplats skall du vara välkomna att ställa din husbil var du får plats, dock bör du tänka på att hålla ett avstånd på minst 4 m till närmste granne, har du markisen rullat ut är det 4 m från markiskanten.

Välkomna i gänget.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Minst 4m till grannen ser jag som en trivselfråga, men inget krav.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Vett och ettiket?

Minst 4m till grannen ser jag som en trivselfråga, men inget krav.

Eller en säkerhetsfråga kanske. Man vill ju inte med en gammal bil elda upp en ny.:)
Men som vanligt så kom ett men. Är SP gjord för ett antal bilar så kanske platserna är mindre och då finns det inte så mycket att göra åt saken.
Bara att parkera.

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Största anledningen till avstånd på ställplats/camping:

MSB/Brandsäker camping:

http://https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25362.pdf

Naturligtvis respekt mot grannarna också, så långt det är möjligt...

Vad kommer till att heja så försöker man ju så gott det går oavsett ekipage förutom på populära turiststråk, möter man sisådär 200 Hb.s på 10 mil så fick åtminstone jag ont i armen efter några timmar förra sommaren... i o m att det bara blir fler o fler bilar kan man ju fråga sig när det försvinner? Kommer ihåg från barndomen då samma hejande utövades mellan husvagnsägarna, men då var o varannan så småningom hade vagnar så uteblev detta.

Tycker för övrigt det nästan är skojigare o heja på dom som äger en gammal 80-90-talsbil istället för en tvåmiljoners Morelo. :p: Men hejar naturligtvis på alla :)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Som alla andra husbils äger, heja jag ofta på småvägar, tycker det ger en kamratlig anda oss husbils äger emellan. :yes:

Att din husbil tar minst två rutor tror jag är normalt, men på en P-plats vid en mindre ort utanför Jönköping vill frugan in och handla, en polispatrull kom in på P-platsen då dom var blivit törstiga så mens den ena handlar dricka kommer den andra polis fram till mig och påtalar min parkering som tar upp två rutor, på en enkel fråga från mig om det var förbjuden fick jag det här svaret ”få du inte plats på en P-ruta, betyder det du inte få parker där” den andra polisen kom tillbaka och jag slapp med en påtala.

Kommer du på en ställplats skall du vara välkomna att ställa din husbil var du får plats, dock bör du tänka på att hålla ett avstånd på minst 4 m till närmste granne, har du markisen rullat ut är det 4 m från markiskanten.

Välkomna i gänget.

Har du alla hjulen innanför 1ruta spelar det ingen roll om du tar upp 2 platser vid parkering (överhäng), det är fullt tillåtet så länge du inte stänger igen något typ infart.

/Pelle

N

Nilo51

Guest

Har du alla hjulen innanför 1ruta spelar det ingen roll om du tar upp 2 platser vid parkering (överhäng), det är fullt tillåtet så länge du inte stänger igen något typ infart.

/Pelle

Jag ställer mig en bit bort som Danne4x4 och inte på dom bra platserna, kommer en polis nästa gång låtsas jag som jag försöker att hitta en bra plats. :D

Toppen