• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Veteranflygdagen på Håtunaholm

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Veteranflygdagen på Håtunaholm

Vilken njutning att se dessa bilder. Är man passionerad av flygplan, både äldre som nyare så är det härligt att se. Ännu bättre är att vara med uppe :angel:.

TACK för bilderna!!

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tack Hannibal,
har som gammal flygare och dessutom äger ett gammalt flygplan har ständig kontakt med flertalet gamla flygare typ Åke Jansson och hans DC 3 vilket plan jag flugit massor med. Stefan Sandberg som hunnit skaffa sig en omfattande flotta av gamla fina flygplan. med flera fantastiska entusiaster.
Är själv inte så aktiv på flygdagar då jag deltagit i sådana arrangemang sedan snart 35 år och nöjer mig med att se dessa vackra flygplan. Den allra finaste maskinen som finns enligt mig är en Beach Staggerwing och en sådan finns i en hangar utanför Grillby och som ägs av Per Erik Höglund. Tyvärr så har inte denna maskin flygit de sista tio åren pga problem med korrosionsproblem på motorns cylindrar vilket kan betyda byte av cylindrar--kostnad för motoröversyn och årlig besiktning ca en kvarts miljon. Inte billigt att vara flygplansägare, vet det av egen erfarenhet, bytte båda mina motorer 2005 och kostnaden skall vi inte tala om. Men kul är det och man får ju inget med sig då man vandrar hädan.
Trevlig Pingst
Bror

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Man blir ju bara så glad varje gång man får se de gamla goa flygetygen.

DC3an är det något alldeles speciellt med. Cubarna Super o Lillcub känns lite modernare eftersom jag själv flugit dem. Men är det inte fantastiskt att dessa dukklädda sparkar verkar hålla ihop hur länge som helst?

Beror väl delvis på att de slipper saltade vägbanor.

:)

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Visst DC 3 är ett otroligt flygplan. En riktig arbetshäst verkligen.
Har förmånen av att av ca 15 -20 timmar befälhavartid som kapten ombord på en sådan fantastisk maskin då vi flög ner "Ornen" -en silverglänsande DC3 till Konga Kinshasa för tio tolv år sedan. Glömmer aldrig då vi startade från Libreville för fortsatt flygning mot Kongo. 35 grader varmt, absolut fullastad maskin. Tre kilometer bana och allt behövdes for take of. Full gas och koll på motortempen gav ett stig på ca 50 foot per minut. Har aldrig sett en kåkstad av korrigerad plåt på så nära håll som då. Motorernas temp medgav inget mera stig så denna start var särskli intressant. Förutom all busblygning över negerbyarna då vi kom ut på steppen efter en flygning över en förädiskt vacker och slät regnskog. Hemskt förresten vilka skövlingar vi såg av denna vackra regnskog.

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Otroligt vad ni har varit med om. Det är inte många som förstår det.
Är själv ingen pilot men älskar att vara uppe i luften och har varit så flera ggr dock bara med sportplan.

Förresten, hänger gärna med upp vid något tillfälle :msn_wink:

/Willy

Toppen