• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I väntan på att tiderna för de två besiktningarna skall samordnas har jag tagit tag i ett annat projekt, en snöslunga från 80-talet.
Hör inte hemma i denna tråd men kan vara ett paus-inlägg med rubriken ”Olämplig/lämplig kundmottagare”.
Behöver nya delar till förgasaren, gnista på stiftet finns.
IMG_3741.jpg

På Toro´s webbsida finns två återförsäljare i närheten, en i Sisjön och en i Kållered.
Jag har tagit reda på Toro´s artikelnummer på de delar jag behöver och noterat modellnummer, serienummer, artikelnumren, mitt namn, telefonnummer och emailadress på en lapp.

Sisjön
Öppnar dörren, där står kundmottagaren som tittar upp och säger ”Hej” men tittar sedan ner och bläddrar i några papper. Efter någon minut tittar han upp och säger ”Haa!”
Jag beskriver vad jag vill beställa, hans kommentar är ”Du, den är gammal den snöslungan, det finns inga delar till den”.
(Är det inte just då som man kan behöva reservdelar?)
”Ok, jag skall kolla” säger han och försvinner in i de bakre delarna av lokalen. På vägen dit mumlar han ”Den är gammal den, nog från då Jesus var barn”.
Kommer tillbaka och säger ”Nej, det går inte att få tag på några delar, motortillverkaren har gått i konkurs så du får leta på nätet om någon har delar kvar”.

Kållered
Öppnar dörren, kundmottagaren tittar på mig och säger ”Tjena!”.
Jag beskriver vad jag vill beställa och räcker honom lappen med alla uppgifter.
Han gör en snabb koll och säger ”Perfekt”.
Så kollar han i datorn och säger sedan ”Ok, jag beställer dessa delar och ringer dig när jag fått hem dem”.

Gissa en gång vilket företag jag återkommer till när jag behöver något i maskinväg eller reservdelar.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Släp bokat via Freetrailer, ICA Supermarket Åkered 18/11 kl 9.00 - 16.00.
Kontrollbesiktning bokad på DEKRA Sisjön 18/11 kl 10.20.
Försäkringsbesiktning bokad via MC-Veteranerna i Kungsbacka (Åsa) 18/11 kl 12.00
Hoppas allt klaffar nu och att reliken uppför sig ordentligt.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
I väntan på att tiderna för de två besiktningarna skall samordnas har jag tagit tag i ett annat projekt, en snöslunga från 80-talet.
Hör inte hemma i denna tråd men kan vara ett paus-inlägg med rubriken ”Olämplig/lämplig kundmottagare”.
Behöver nya delar till förgasaren, gnista på stiftet finns.
Visa bilaga 218097

På Toro´s webbsida finns två återförsäljare i närheten, en i Sisjön och en i Kållered.
Jag har tagit reda på Toro´s artikelnummer på de delar jag behöver och noterat modellnummer, serienummer, artikelnumren, mitt namn, telefonnummer och emailadress på en lapp.

Sisjön
Öppnar dörren, där står kundmottagaren som tittar upp och säger ”Hej” men tittar sedan ner och bläddrar i några papper. Efter någon minut tittar han upp och säger ”Haa!”
Jag beskriver vad jag vill beställa, hans kommentar är ”Du, den är gammal den snöslungan, det finns inga delar till den”.
(Är det inte just då som man kan behöva reservdelar?)
”Ok, jag skall kolla” säger han och försvinner in i de bakre delarna av lokalen. På vägen dit mumlar han ”Den är gammal den, nog från då Jesus var barn”.
Kommer tillbaka och säger ”Nej, det går inte att få tag på några delar, motortillverkaren har gått i konkurs så du får leta på nätet om någon har delar kvar”.

Kållered
Öppnar dörren, kundmottagaren tittar på mig och säger ”Tjena!”.
Jag beskriver vad jag vill beställa och räcker honom lappen med alla uppgifter.
Han gör en snabb koll och säger ”Perfekt”.
Så kollar han i datorn och säger sedan ”Ok, jag beställer dessa delar och ringer dig när jag fått hem dem”.

Gissa en gång vilket företag jag återkommer till när jag behöver något i maskinväg eller reservdelar.
Varför känns detta bekant
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Avlastning hos DEKRA i Sisjön.
För säkerhets skull startar jag MC:n.
Alla i besiktningshallen vänder sig om och breda leenden sprider sig i deras ansikten.
Det är väl inte var dag som ett så gammalt motorfordon dyker upp.
Ja, och vad är mätarställningen?
Nej, just det, det finns ingen vägmätare på dessa gamla.
Hastighetsmätare har du, då skall den ha belysning vilket den inte har så den har du satt på först efter besiktningen, eller hur?
IMG_3747.jpg
Inget glapp i hjullagren eller styrlagren.
Belysning skall vi kolla, helt ok även om den belysningen inte orsakar någon skogsbrand.
IMG_3748.jpg

Då skall jag provköra den, bäst att du startar den.
Fungerar bra.
IMG_3751.jpg

Helt ok, nästa besiktning är 2099-12-31.
Tack, då ses vi igen!;)
IMG_3755.jpg

Lastar MC:n och åker till Åsa för att klubbens besiktningsman för veteranförsäkring skall granska att MC:n motsvarar den modell som fabriken en gång i tiden tillverkade.
IMG_3754.jpg

Godkänt även där.
Nu väntar jag bara på att försäkringen blir registrerad så jag kan ställa på MC:n och en solig dag för att ta en tur och lyssna till motorns jämna gång.
Blir ett foto på det också innan projektet avslutas.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Avlastning hos DEKRA i Sisjön.
För säkerhets skull startar jag MC:n.
Alla i besiktningshallen vänder sig om och breda leenden sprider sig i deras ansikten.
Det är väl inte var dag som ett så gammalt motorfordon dyker upp.
Ja, och vad är mätarställningen?
Nej, just det, det finns ingen vägmätare på dessa gamla.
Hastighetsmätare har du, då skall den ha belysning vilket den inte har så den har du satt på först efter besiktningen, eller hur?
Visa bilaga 218215
Inget glapp i hjullagren eller styrlagren.
Belysning skall vi kolla, helt ok även om den belysningen inte orsakar någon skogsbrand.
Visa bilaga 218216

Då skall jag provköra den, bäst att du startar den.
Fungerar bra.
Visa bilaga 218217

Helt ok, nästa besiktning är 2099-12-31.
Tack, då ses vi igen!;)
Visa bilaga 218219

Lastar MC:n och åker till Åsa för att klubbens besiktningsman för veteranförsäkring skall granska att MC:n motsvarar den modell som fabriken en gång i tiden tillverkade.
Visa bilaga 218218

Godkänt även där.
Nu väntar jag bara på att försäkringen blir registrerad så jag kan ställa på MC:n och en solig dag för att ta en tur och lyssna till motorns jämna gång.
Blir ett foto på det också innan projektet avslutas.
Går det att få se några bilder på före och efter restaureringen. Hälsningar Göran Hellman
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En gång när jag besiktigade min Rödqvarna så hade jag försökt effektivisera & beställt besiktning för släpkärran också, fast med 15min emellan tiderna. När jag kommer fram så hinner jag inte ens lossa spännbanden innan jag blir invinkad i hallen.
Försöker lite tafatt att förklara att jag inte hunnit lasta av osv.
Besiktningsmannen ropar över en kollega, du skulle väl besiktiga släpet?
Sen konstaterar han att det är väl synd att du ska krångla med att lasta av! Hoppar upp på släpet & börjar gå igenom Qvarnan, medan hans kollega börjar med släpet. Kan väl säga så här att den besiktningen var inte många punkter på hojen, ram-nr, ett snabbt drag över ekrarna & sen en kort start för att se att det lös lite i lyktorna så var det klart.
 
Toppen