• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vespa i husbilen

GöranG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2025
Hej!

Vi har en Carthago I 51 twin axel. Vi har upptäckt att det kanske vore bättre att ha en vespa i garaget i stället för cyklar - det skulle förbättra vår rörlighet när vi parkerat husbilen. Är det ngn som har erfarenhet av att ta med en vespa i garaget - och har du några förslag på märke etc.

Mvh

Göran

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Vespa i husbilen

Vi har tänkt att ta med grabbens Monkey Honda , tar liten plats och
är rolig att köra :yes:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Vi köpte en 150 CC scooter. Det var det bästa vi gjort. Sålde elcyklarna och kunde åka lite längre och samtidigt kunde vi lasta lite mer och kom alltid fram till samma ställe.

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Vi köpte en Honda Vision 110cc i våras, denna har varit med oss i Europa och gett mycket glädje.
Trevligt att kunna åka lite längre än vad man kan med cyklar.
Vi kör en Carthago I51 QB.

Senast ändrad:
M

morgondagen

Guest

Vi har en 125cc i garaget väger 110 kgoch funkar kannon, en ramp och jag kör
in skotern i garaget klarar jag själv, min bil får lasta 4500 kg när jag är lastad med allt
så väger bilen ca 4000 kg jag har även luftfjädring så jag kan sänka bilen om jag
behöver, mcn bor i garaget alltid besiktigas samtidigt med husbilen och jag kör
runt på de olika platserna vi besöker. har även vanliga cyklar med mig i garaget
ställs av och på när vi skall ut,rekomenderas med nöje
Eura mobil 742EB

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi har en Skyteam Dax 125cc,(kinesisk Hondakopia) som får plats i garaget, väger 70kg och lastar 150kg. Den drar 0,15 enligt boken. Toppar 90km/tim. Maxlasten är i minsta laget för att åka 2 personer + en toppbox så jag åker ensam och handlar m.m.
//Åke

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Det är bara att rekommendera.
Vi köpte en beg. Suzuki 125a. och den har hängt med sju säsonger nu.
Anledningen var att vi upplevde det som farligt i vissa länder att cykla och att vi ville uppleva lite mer av platserna vi besöker.
Men vi har nu skaffat minicyklar för lite kortare turer och restaurangbesök.
Så vi har nu med oss både och.
Krister.

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har en Carthago E-Line I 47, i bagerummet en Honda 125 med stora hjul 17 tum "Thai-modell" och pack-box, dessutom en damcykel med cykelkorg. Hondan med stora hjul är säkrare och mer komfortabel om man ska åka två på den. Vi ska nu till sommaren till Mosel, då blir Hodan troligtvis hemma och istället två damcyklar. Har ännu inte testat om vi kan ha Hondan, en damcykel samt en lättare cykel med på resan. Då kan det bli den kombinationen. Till våren vet vi om det är möjligt.
//Börje J :mcride:

Bilagor

• Bagage Carthago 005.jpg
    Bagage Carthago 005.jpg
    1,1 MB · Visningar: 32
Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest

Yamaha kom med en ny modell i år som säljs billigt fast det inte är en Kina hoj! Vi har haft vår sedan i september och tycker den är väldig trevlig! Lätt, liten och smidig.
"Yamaha D'elight
Årsmodell: 2014
Färg: Vit, svart eller bronze
Karosseri: Scooter
Pris: 19.900 kr
Info: Automatisk växellåda,
Med sin låga sadelhöjd och en vikt på endast 98 kg känns D'elight nästan som en moped, vilket gör den lätt att köra runt i stan. Och när du behöver öka farten levererar den tysta och ekonomiska fyrtaktsmotorn på 114 kubik prestanda i 125-kubiksklassen."

GöranG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2025

Tack alla föra alla goda råd - nu får det nog bli en vespa/ hälsningar Göran

GöranG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2025

Hej igen!

Nu tjatar jag igen om det där med vespa i husbilen. Hur "surrar" du fast vespan i husbilsgaraget?

Mvh

Göran

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har köpt spännband som jag fäster i husbilsgaragets "lastöglor" och sedan på lämpliga ställen på moppen i mitt fall.
Sedan står den stadigt.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.

Hur är det med bensin lukten i HB.
Garaget i Carthago är inte tät ??? Sova med bensinångorna är inte hälsosam .
Den som undrar före köpet.

Mvh

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi ha scootern i garaget i vår Eura. Garaget är inte tätt så det gäller att hålla ordning på prylarna. Absolut inget läckage. Gör man det så fungerar det utmärkt.

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

Hej. Hittade ett bra beg MC ställ på blocket, till min Burstner 710 som var enkel att montera det var förborrat i Ubalkarna. Så nu kan scootern stå ute å El cyklarna i bagaget+ mycket annat. Tot vikt 5 ton så jag klarar nog vikten!Bra lösning för oss.

F

F.d. 50080

Guest

Hej.

Hur är det med bensin lukten i HB.
Garaget i Carthago är inte tät ??? Sova med bensinångorna är inte hälsosam .
Den som undrar före köpet.

Mvh

Har man en mc/skoter med förgasare är ett bra trick att stänga av bensinkranen och köra motorn till den stannar. Då minimeras risken att bensin kommer ur förgasaren när man kör husbilen. Tejpa för avluftningshålen på tanklocket om du hittar det. Vissa hojar har separat avluftning och kan man plugga den är mycket vunnet! :)

Toppen