• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Verkligen Utelåst

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Är ute med husbilen på en kort semestertripp för att få lite frid i själen
efter en begravning. Det ger verkligen avkoppling och tid att komma tillbaka.

Men igår blev ett tillfälligt avbrott i avkopplingen......

Stod utanför och torkade av dörrens insida, och kom av misstag åt låshandtaget så att det
kom i låst läge.
Utan att märka detta stängde jag dörren nästan helt!
Men då var det redan för sent. UTELÅSTA!!!!:wideeyed::wideeyed::wideeyed:
Vad att göra?

Inga fönster öppna, förardörrarna låsta......

Hur kan detta vara möjligt, det skall ju inte bara kunna hända!!!

Men som sagt det gjorde det!!!!

Fanns inte en chans att komma in i bilen.

Till slut löste det sig ändå, men.........

En VARNING utfärdas härmed!!!!!!!!

Ni som har Nyare Hobbybilar eller bilar med liknade lås på era dörrar, var försiktiga. själv kommer jag hädanefter alltid ha en sprint i för elliminera att detta kan hända igen.

Inte kul att bli utelåst på hösten eller vintern!

Kör försiktigt!!:yes::wub:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Verkligen Utelåst

Gör en kopia av nyckeln och fäst den på bilen någonstans. Det finns magnetiska hållare att köpa för ändamålet. Det vore lagom roligt att stå på resa någonstans och ha tappat eller fått nycklarna stulna och inte komma in.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Jo!

Mitt multiverktyg har också en nyckel, men den låg i handväskan inne i bilen.
Men hon var och duchade i våra bekantas hus.

Så det blir kanske att fixa en extranyckel någonstans!

Karin & Dick

HBK Medlem
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024

Hej
Råkade ut för samma förargliga misstag att slå igen dörren med låset i låsläge och båda nycklarna inne i husbilen.
Detta hände på Liseberg Camping Kärralund en fredagskväll förra hösten. Vad göra????
Efter ha kollat med campingpersonal kom vi fram till att det enda var att ringa jourhavande låssmed.
Efter 3 timmar och 1500 kr (för vilka vi kunde haft betydligt trevligare) fattigare var vi inne i bilen igen.
Har sedn dess alltid en nyckel på utsidan av bilen.

Dick

F

F.d. 29809

Guest

Till er som gömmer nyckeln, kanske det räcker med att gömma bodelens nyckel?.

Om ni gömmer startnyckeln och någon stjäl bilen med hjälp av den tror jag inte försäkringen gäller alternativt att det blir förhöjd självrisk. Lika gäller nog för bodelen om ni gömmer den nyckeln men då har ni kvar bilen även om annat kan försvinna.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På min forrige bil hadde jeg en ekstra-ekstra nøkkel som passet bare i en av lukene - inne i det rommet hadde jeg en fungerende ekstranøkkel godt gjemt.
Trikset var at denne nøkkelen hadde feil hode så den kom ikke helt inn i de andre låsene - dette fungerer desverre ikke på dagens bil. Men en nøkkel som ikke passer i tenningen er mulig slik at en kan komme seg inn i bilen.

En gjemt ekstranøkkel kan godt være skrudd fast på et vanskelig tilgjengelig sted. En får alltid lånt en skruvmeisel av noen om en har låst seg helt ute.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Man kan lägga den i baklampans bakstycke/kåpa men den måste isoleras så det i
inte riskerar att bli kortis .
Då ser ingen den samt så är det ingen risk att den ramlar av någon magnet .

F

F.d. 52969

Guest

Hasse.
Sluta med putsningen. Håll dig inne i bilen ta en kall pilsner och sätt på en Eagles skiva och bara njut å koppla av.
Mvh. Leif o Lisa

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

De som funderat på problemet verkar ha hittat sin lösning som fungerar. Det var många bra varianter. Min lösning är att ha reservnyckeln väl gömd inne i bilen.
Väl korkat kanske någon tycker, men då vet jag att det finns en nyckel om något händer. Att ta sig in utan nyckel är tyvärr lite väl enkelt. På vår bil är fönstren de svaga punkterna. De har inga låsknappar, endast vred, och några särskilda spärrar har jag inte monterat ännu. Finns det förresten?
Jag har på lämplig plats surrat fast en cykeleker. Böjd i lämplig båge är det en barnlek att pilla upp ett fönstervred. När första är klar går resten om möjligt ännu lättare. Jag har testat och man gör det lätt utan det minsta märke.
Ett möjligt problem kan vara att kava sig in genom det lilla fönstret, jag har inte testat detta. Försöka baxa in hustrun? Njaaee..... Någon barnfamilj finns säkert i närheten och man kanske kan låna en 5-åring en stund. Denne kastar man lätt in genom fönstret med en hand. Enklast dock att med ett längre föremål trycka ner låsvredet på dörrens insida genom det nyss öppnade fönstret. Mycket lätt.

Är detta att avslöja några inbrottsknep??? Knappast troligt. Vill någon vittja vår bil när vi lämnat den parkerad någonstans rycker man troligen bara till rejält i fönstrets nederkant. Sedan är det öppet och vreden trasiga.

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Gjorde en liknande fadäs i somras :eek:.
Eftersom vi har centrallåset även på bodelsdörren, brukar vi låsa med fjärren och sedan låsa upp bara bodelsdörren när man sitter utanför.
Så gjordes även denna gång, men jag låste med fjärrkontrollen när jag stod inne i bilen. Bodelsdörren var redan öppen och jag la ifrån mig nycklarna inne i bilen.
Vi satt på utsidan och det började bli kväll. Dom underbara flygfä som har varit lite jobbiga i sommar (getingarna) var väldigt intresserade av att flyga in i bilen hela tiden, så jag reste mig och stängde dörren. :swoon:

I samma ögonblick som dörren gick igen tänkte jag J....r, dörrenär ju låst. :(

Som tur var så hade jag inte låst lastluckan under sängen. Eftersom jag inte drar de största klädstorlekarna, :p så lyckades jag krypa in i lastutrymmet och lyfta upp sängen och kunde låsa upp dörren inifrån. :yes:

Men nu så tänker jag alltid efter innan jag stänger dörren. :twitcy:

/Thomas

F

F.d. 6238

Guest

Har ALLTID mina reservnycklar i en rem runt halsen. Jobbigt ibland men det funkar, / Kurt

F

F.d. 29794

Guest

Gör en icke codad nyckel och förvara den utanför bilen till ex tejpad på ett rör under bilen. Då går den endast att låsa upp bilen och inte att starta den.:yes::yes:

F

F.d. 53498

Guest

Om du har assistansförsäkring så täcker den vid en sådan här händelse. Gratis för dig med låssmed men lika förargligt i alla fall

Toppen