• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ventilation utan att göra hål?

F

F.d. 55109

Guest
Hej!
Ska köpa mig en skåpbil för at bygga till husbil och undrar om någon vet hur man kan få in bra ventilation utan att behöva såga hål i bilen? Vill kunna plocka ut allt i bilen och sedan sälja den som en vanlig skåpbil igen om det någon gång skulle behövas.

Tilläggsfråga: måste man ha ventilation?

Mvh Erik
 
Senast redigerad av en moderator:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Om du ska rega om den till husbil , så åk och prata med den besiktningsinsjör så får du veta vad som gäller med allt , hen ska ju veta vad som gäller just för dej och ditt fordon.
Mats
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På grundfrågan svarar jag: För ventilation genom självdragsprincipen krävs lågt placerat luftintag och högt placerat luftutsläpp.

På tilläggsfrågan ställer jag en motfråga: Vill du sova tryggt, och vara säker på att inte somna in för gott under natten?

Pålle
 
F

F.d. 55109

Guest
På grundfrågan svarar jag: För ventilation genom självdragsprincipen krävs lågt placerat luftintag och högt placerat luftutsläpp.

På tilläggsfrågan ställer jag en motfråga: Vill du sova tryggt, och vara säker på att inte somna in för gott under natten?

Pålle

Dumt att riskera något, det får bli ventilation! Tack
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har inte kollat min bils ventilation antar att det finns inbyggt i konstruktionen, men nog känner man om om ventilationen är dålig? Ska man bli riktigt dålig handlar det om fel på gasen eller koldioxid eller nåt!
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Elmang.
1987 byggde jag om och inredde en VW Caravelle till campingbil med allt,
utom toa/dusch. (plåtis?)
Redan då var det tvång på diagonalt självdrag med "icke stängbara" vent-don.
Fanns då angivet hur många cm² det krävdes.
Om jag ville regga om den, och det ville jag!

Fram till dags dato har jag inte skådat någon taklucka för husbil/husvagn
som saknat inbyggt självdrag.
Jag har hjälpt många att sätta en sk. däcks-ventilator (Båt-ventil) på deras plåtisar.
Å andra sidan har jag inte tok-letat luft-täta luckor,
eftersom jag andas dygnet runt,
även de jag bjuder in i mina bilar dras med samma vana :)
En solig o varm sommar-morgon i en plåtis är varje nypa friskluft guld värd,
det lovar jag dig!

Sen betr. din oro att sälja bilen efter ombyggnad.
Om åtgärderna är väl utförda, så är mitt intryck att beg-värdet snarast stiger.
Saker kan förstås ändras över tid,
men inte ens EU kan väl missunna oss luften vi andas?
Det var mitt bidrag till dig Elmang.
Du får säkert många andra, i olika riktningar,
det verkar funka så på detta forum ;-))
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55109

Guest
Hej Elmang.
1987 byggde jag om och inredde en VW Caravelle till campingbil med allt,
utom toa/dusch. (plåtis?)
Redan då var det tvång på diagonalt självdrag med "icke stängbara" vent-don.
Fanns då angivet hur många cm² det krävdes.
Om jag ville regga om den, och det ville jag!

Fram till dags dato har jag inte skådat någon taklucka för husbil/husvagn
som saknat inbyggt självdrag.
Jag har hjälpt många att sätta en sk. däcks-ventilator (Båt-ventil) på deras plåtisar.
Å andra sidan har hag inte tok-letat luft-täta luckor,
eftersom jag andas dygnet runt,
även de jag bjuder in i mina bilar dras med samma vana :)
En solig o varm sommar-morgon i en plåtis är varje nypa friskluft guld värd,
det lovar jag dig!

Sen betr. din oro att sälja bilen efter ombyggnad.
Om åtgärderna är väl utförda, så är mitt intryck att beg-värdet snarast stiger.
Saker kan förstås ändras över tid,
men inte ens EU kan väl missunna oss luften vi andas?
Det var mitt bidrag till dig Elmang.
Du får säkert många andra, i olika riktningar,
det verkar funka så på detta forum ;-))

Hej. Tack för tipset med däcks-ventilator! Tänker lägga ner stor möda på att bygga ordentligt och även se det långsiktigt, därför jag behöver alla tips jag kan få :)
 

Solister

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
12416
Medlemskap
2024
Hej, jag har under åren från 1979 o framåt byggt ett antal husbilar, både plåtisar som de med egen kaross.
De regler som jag följt rörande ventilationen är frånTSV, som visserligen är saligen insomnat men behovet av syre torde vara det samma idag. Husbilen skall vara försedd med ett ventilationssystem som arbetar via självdrag. Antigen genom att friskluft tas in via ventiler placerade i golvhöjd och förbrukad luft avledes via ventiler i takhöjd, eller att takventilerna är så dimensionerade att såväl friskluft intas som förbrukad luft avledes genom dessa. Dock så skall det alltid finnas en lågt placerad ventil, företrädesvis i dörren.

Ventilationsöppningarna skall ha en sammanlagd genomströmnings area av minst 10 kvadratcentimer per kubikmeter totalvolym. Den omtalade ventilen i golvhöjd skall ha en genomströmnings area av minst 50 kvadratcentimeter.
Lycka till med ditt bygge!!
 
F

F.d. 55109

Guest
Hej, jag har under åren från 1979 o framåt byggt ett antal husbilar, både plåtisar som de med egen kaross.
De regler som jag följt rörande ventilationen är frånTSV, som visserligen är saligen insomnat men behovet av syre torde vara det samma idag. Husbilen skall vara försedd med ett ventilationssystem som arbetar via självdrag. Antigen genom att friskluft tas in via ventiler placerade i golvhöjd och förbrukad luft avledes via ventiler i takhöjd, eller att takventilerna är så dimensionerade att såväl friskluft intas som förbrukad luft avledes genom dessa. Dock så skall det alltid finnas en lågt placerad ventil, företrädesvis i dörren.

Ventilationsöppningarna skall ha en sammanlagd genomströmnings area av minst 10 kvadratcentimer per kubikmeter totalvolym. Den omtalade ventilen i golvhöjd skall ha en genomströmnings area av minst 50 kvadratcentimeter.
Lycka till med ditt bygge!!

Tack för alla råd! Känns väldigt mycket klarare hur jag ska gå tillväga nu.

Mvh Erik
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Inte helt ovanligt att man monterar sån båtdäckventil i taket på skåpbilar. Tex de som har hundar. Har man en med inbyggd solcellsfläkt kan de göra bilen trevligare att komma till varma sommardagar.
De nedre intaget kan på skåpbilar gömmas i skjutdörrens insteg. Man tar då luften från undersidan av bilen vilket kan ge lite lukt så länge avgassystemet är varmt. Men det avtar ju rätt snabbt.
 
F

F.d. 55109

Guest
Inte helt ovanligt att man monterar sån båtdäckventil i taket på skåpbilar. Tex de som har hundar. Har man en med inbyggd solcellsfläkt kan de göra bilen trevligare att komma till varma sommardagar.
De nedre intaget kan på skåpbilar gömmas i skjutdörrens insteg. Man tar då luften från undersidan av bilen vilket kan ge lite lukt så länge avgassystemet är varmt. Men det avtar ju rätt snabbt.

Hej!
Vet du om en solcellsfläkt kan ventilera även när den inte är igång? Tänker på kvällen och natten när solen inte lyser?
Hur menar du att det nedre intaget ska sitta?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Det finns sådana solcellventiler med inbyggt laddbart batteri som kan gå även efter solens nedgång. Hur länge de går har jag ingen aning om. Min pappa har en sån på sin segelbåt för att minska fukten när båten ligger vid hemmahamn.

Du har väl en skjutdörr på sidan av bilen. Och när du öppnar den så finns där ett "trappsteg" innan du kliver in på det egentliga golvet. Baksidan, det som i trappsammanhang kallas "sättsteg" så brukar det vara enkel plåt som du kan ta upp ett hål i och montera nåt snyggt galler. Då slipper du göra hål i bilens utsida, skada lacken m.m.
 
F

F.d. 55109

Guest
Det finns sådana solcellventiler med inbyggt laddbart batteri som kan gå även efter solens nedgång. Hur länge de går har jag ingen aning om. Min pappa har en sån på sin segelbåt för att minska fukten när båten ligger vid hemmahamn.

Du har väl en skjutdörr på sidan av bilen. Och när du öppnar den så finns där ett "trappsteg" innan du kliver in på det egentliga golvet. Baksidan, det som i trappsammanhang kallas "sättsteg" så brukar det vara enkel plåt som du kan ta upp ett hål i och montera nåt snyggt galler. Då slipper du göra hål i bilens utsida, skada lacken m.m.

Vad smart, tack för tipset!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
På min bil finns hålen i govet under skåpet vid spisen och under Truman så den har frisk luft när den värmer. Sen under batteriet och vid gasflaskan såklart totalt 4 st i golvet. Taket i wc och takluckorna även en text där det garanteras luft för 4 personer på skåpet i köket.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Däckventiler för båtar av denna typ var först utan fläktar och funkar då dels genom att du har en öppning uppåt och ett intag nere. Eftersom varm luft stiger så kommer det genom detta alltid vara en viss ventilation så länge man är i bilen. Sen ger formen i sig en extra sugkraft genom att när det blåser över den så skapas ett sug. ger alltså extra ventilation när det blåser. Och som extra krydda finns de alltså med solcellfläkt och även batterier för längre drifttid.

Ett exempel men det finns massor av fabrikat. Möjligen skall man undvika de allra billigaste. Hade en sån på en firmaskåpbil efter nåt år var lagren slut i fläktmotorn så den skrek rejält innan fläkten stannade för gått. Men som sagt man kan komma långt även med s.k. Elektroluxventiler även utan fläkt (Elektrolux var först med denna typ av däckventil)

Solcellsventilator | Ventilator/Ventiler | Diverse | Båttillbehör | AxMarin.se
 
F

F.d. 55109

Guest
Däckventiler för båtar av denna typ var först utan fläktar och funkar då dels genom att du har en öppning uppåt och ett intag nere. Eftersom varm luft stiger så kommer det genom detta alltid vara en viss ventilation så länge man är i bilen. Sen ger formen i sig en extra sugkraft genom att när det blåser över den så skapas ett sug. ger alltså extra ventilation när det blåser. Och som extra krydda finns de alltså med solcellfläkt och även batterier för längre drifttid.

Ett exempel men det finns massor av fabrikat. Möjligen skall man undvika de allra billigaste. Hade en sån på en firmaskåpbil efter nåt år var lagren slut i fläktmotorn så den skrek rejält innan fläkten stannade för gått. Men som sagt man kan komma långt även med s.k. Elektroluxventiler även utan fläkt (Elektrolux var först med denna typ av däckventil)

Solcellsventilator | Ventilator/Ventiler | Diverse | Båttillbehör | AxMarin.se

En solcellsdriven däckventil i taket och en ventil (utan fläkt?) långt nere, vid skjutdörrens insteg borde alltså göra susen? :)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jo det funkar. I min föra lilla campingbil hade jag en sån elekroluxventil utan fläkt i taket och ett galler i skjutdörren (hade alltså gjort hål i den samma men funktionen blir ju lika om man monterar i insteget. Godtjändes då jag reggade den på den tiden bilprovningen brydde sig, vilket de alltså inte gör idag. Och det funkade bra att bo i den. Den var dock endast för 2 pers men det förekom även att 3 vuxna trängde ihop sig i sängen o jag märke aldrig av några problem.
 
F

F.d. 55109

Guest
Jo det funkar. I min föra lilla campingbil hade jag en sån elekroluxventil utan fläkt i taket och ett galler i skjutdörren (hade alltså gjort hål i den samma men funktionen blir ju lika om man monterar i insteget. Godtjändes då jag reggade den på den tiden bilprovningen brydde sig, vilket de alltså inte gör idag. Och det funkade bra att bo i den. Den var dock endast för 2 pers men det förekom även att 3 vuxna trängde ihop sig i sängen o jag märke aldrig av några problem.

Perfekt! Är tänkt att vi ska bo två i den. Tack för hjälpen!
 
Toppen