• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem står för garantin på importbilar?

F

F.d. 8332

Guest
Om man köper en direktimporterad bil från Europa och alltså inte köper av en återförsäljare som är auktoriserad för märket, vem skall stå för garantin? Jag var idag i kontakt med Hobby Fritid och frågade om de står för garantin, på märken de är "generalagent" för, på bilar som direktimporterats. Svaret blev nej. Vi tar endast ansvar för bilar som sålts genom oss. Hur har ni som har importbilar upplevt garantinansvaret

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vem står för garantin på importbilar?

Den handlare du köpte bilen ifrån står för garantin. Du får alltså köra tillbaka dit där du köpte husbilen för att få felen som uppträder under garantitiden åtgärdat.

T

Trilla

Guest

Jag sticker ut hakan och påstår att detta är felaktigt. De kan inte sätta import bilar eller motorcyklar för den delen i ett eget fack och inte ta garantiåtaganden på dessa.
Däremot kommer du naturligtvis komma längst ner på handlarens "att göra" listan med en importbil.
Jag här varit Honda mc-handlare tidigare i mitt liv. Kanske har regler ändrats. Kanske finns det inte lika mycket goodwill i husbilsbranchen. vad vet jag...
Garantiåtaganden är inte sådär jätte bra betalda för handlaren men man går ju runt på dem och det var aldrig något snack om att inte betala för jobb utförda på importgrejer från generalgent eller från tillverkare....

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest

Det finnss skojare även här, den bil vi köpte i Sverige, av en bilhandlare, var privat importerad.
Garantin på bildelen (FIAT) har aldrig varit något problem, när det gäller "husdelen" har jag inte provat med imprtörens ansvar. Vid resa i Tyskland 2010 körde vi nära säljaren där, han svor sig fri från garantiåtaganden. Köpare var en känd ekobrottsling som förhanddlat ner priset i botten och "friskrivit" bilfirman. Detta fick jag klart för mig 2 år efter inköpet av bilen. Senare samma år kom förfrågan från ekobrottmyndigheten när och hur affären gått till. Av de handlingar jag har framgår att en "målvakt" skrivit på och sedan överlät försäljningen åt den svenska bilfirman.
Leffe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Garantitiden er ikke alltid den samme i alle land. Fabrikkene står for en tid som er kortere enn det som en lovlig i våre nordiske land, generalagentene står da normalt for resten av tiden for de biler de tar inn. Klart at denne utvidelsen ikke gjelder for andre biler i fra samme fabrikk.

Helt spesiellt er de sterkt utvidete garantier som brukes av Ôstgöta på N+B 5 år i stedet for fabrikkens 2 år og en vognskadeforsikring innebygget i kjøpesummen.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fiatdelen om det nu är Fiat är inga problem. Vet ej något om andra fabrikat
Däremot är det som Peterpan skrev bara att åka till det firma man köpt bilen ifrån. Där blir man (min erfarenhet) mycket frikostigt bemött.

Men självklart kan man göra upp med säljaren att man betalar den reparation man får hos en svensk handlare själv och sedan skickar kvittot till den tyska handlaren som sänder pengarna till dig.

F

F.d. 50174

Guest

Undrar om över sängens fästen och tryckknappr sopm släpper och skruvarna följer me, går under garantin.. Importerad och köpt via Mellerud Husbilen.com....Är det 1 eller 2 års garanti på bodelens grejer....

Labic

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024

Tala med Anders i Mellerud så fixar han säkert dina problem.

Lars

Toppen