Tommy Dynér
HBK Medlem
I en annan tråd tog jag upp frågan om den metod vi idag använder för att utse årets husbilsvänligaste kommun, verkligen ger ett korrekt resultat.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t104021/
Frågan engagerar troligen många och är därför värd en egen tråd.
Dagens modell, där varje medlems röst väger lika tung, är perfekt föreningsdemokrati vid t.ex. stämman och säkert vid andra interna frågor inom klubben. Kanske t.o.m. den här frågan egentligen skall presenteras som motion för stämman och där beslutas.
Dagens "flest röster vinner" är enklast och resultatet kan egentligen inte ifrågasättas, eftersom det är bara att räkna.
Men som Knut i den andra tråden poängterade vill de flesta av oss bara rösta på något vi själva sett och upplevt. Att bara gå på nomineringarnas beskrivning kan inte mäta sig med den personliga upplevelsen. Logiskt.
Resultatet blir därför givet, att det blir kommunerna utefter allfartsvägen där de flesta av oss passerar som får de flesta rösterna vid nomineringarna.
Det betyder inte att det är fel, eftersom det är i dessa områden de flesta av oss husbilsåkare rör oss, men.....
Tror att priset kan få en högre prestige bland Sveriges kommuner om vi utser kommuner som året innan visat konkreta satsningar på husbilsturismen.
Har själv nämnt två kommuner som de senaste åren gjort satsningar, som jag tycker borde bli uppmärksammade utav oss.
- Örnsköldsvik som de senaste åren satsat massor av kommunens skattepengar på oss husbilsåkare. Anlagt fina välutrustade ställplatser i Örnsköldsviks centrum och en ställplats i havsbandet vid fiskeläget i Skeppsmalen.
- Gävle, som tagit bort ca. 50 p-platser för PB1 i centrum, till förmån för 9 stora husbilsplatser. Man har markerat de stora platserna, skapat 4 meters lucka och elstolpe vid varje plats. Det har säkert kostat en del pengar för kommunen och kanske även kritik från kommuninnevånare. Att man sedan bjuder på både platsen och elen visar en mycket medveten satsning på oss från kommunens sida.
Det här är bara två exempel som jag känner till, men är övertygad om att det finns många fler exempel runt om i Sverige. Kommuner som gör satsningar på oss, men som inte ligger utefter de stora allfartsvägarna och har det gemensamt att de aldrig kan vinna vår eftertraktade utnämning, Årets husbilsvänligaste Kommun. Synd.
Vårt mål är ju att priset skall vara prestigefyllt, eftertraktat, så att kommunerna gör medvetna satsningar för att öka sin egen attraktion gentemot oss som åker runt i husbilar.
Knut gav ett förslag i den andra tråden, hur t.ex. Norrlands kommuner skulle kunna bli årets vinnare.
Skall inte vara sämre och mitt förslag är egentligen väldigt enkelt.
- Vi medlemmar ger förslag, med motiveringar varför den föreslagna kommunen skall utses.
- Vår egen ställplatsgrupp, som består av 9 personer, med bred kunskap från HELA Sverige gör en short-/nomineringslista på x antal kommuner.
- Bäst skickade att sedan diskutera fram en vinnare tror jag faktiskt att vår ställplatsgrupp är, eventuellt tillsammans med Styrelsen.
Mitt förslag är alltså att vår Ställplatsgrupp, även blir jury som utser HBK' vinnare utav Årets Husbilsvänligaste Kommun.
Tror att vi då får ett pris med högre prestige och kommunernas turistansvariga på ett tydligare vis, ser vad som krävs för att bli Årets Husbilsvänligaste Kommun.
Eftersom jag själv har erfarenhet från svenskt turism, så vet jag att den här typen av priser, utnämningar är viktiga ute i landet. Det är utmaningar och ger motivation för de turistansvariga ute i kommunerna som kämpar för att kommunen skall göra satsningar på t.ex. oss husbilsåkare, som inte ens är kommuninnevånare.
TommyD
http://www.husbilsklubben.se/forums/t104021/
Frågan engagerar troligen många och är därför värd en egen tråd.
Dagens modell, där varje medlems röst väger lika tung, är perfekt föreningsdemokrati vid t.ex. stämman och säkert vid andra interna frågor inom klubben. Kanske t.o.m. den här frågan egentligen skall presenteras som motion för stämman och där beslutas.
Dagens "flest röster vinner" är enklast och resultatet kan egentligen inte ifrågasättas, eftersom det är bara att räkna.
Men som Knut i den andra tråden poängterade vill de flesta av oss bara rösta på något vi själva sett och upplevt. Att bara gå på nomineringarnas beskrivning kan inte mäta sig med den personliga upplevelsen. Logiskt.
Resultatet blir därför givet, att det blir kommunerna utefter allfartsvägen där de flesta av oss passerar som får de flesta rösterna vid nomineringarna.
Det betyder inte att det är fel, eftersom det är i dessa områden de flesta av oss husbilsåkare rör oss, men.....
Tror att priset kan få en högre prestige bland Sveriges kommuner om vi utser kommuner som året innan visat konkreta satsningar på husbilsturismen.
Har själv nämnt två kommuner som de senaste åren gjort satsningar, som jag tycker borde bli uppmärksammade utav oss.
- Örnsköldsvik som de senaste åren satsat massor av kommunens skattepengar på oss husbilsåkare. Anlagt fina välutrustade ställplatser i Örnsköldsviks centrum och en ställplats i havsbandet vid fiskeläget i Skeppsmalen.
- Gävle, som tagit bort ca. 50 p-platser för PB1 i centrum, till förmån för 9 stora husbilsplatser. Man har markerat de stora platserna, skapat 4 meters lucka och elstolpe vid varje plats. Det har säkert kostat en del pengar för kommunen och kanske även kritik från kommuninnevånare. Att man sedan bjuder på både platsen och elen visar en mycket medveten satsning på oss från kommunens sida.
Det här är bara två exempel som jag känner till, men är övertygad om att det finns många fler exempel runt om i Sverige. Kommuner som gör satsningar på oss, men som inte ligger utefter de stora allfartsvägarna och har det gemensamt att de aldrig kan vinna vår eftertraktade utnämning, Årets husbilsvänligaste Kommun. Synd.
Vårt mål är ju att priset skall vara prestigefyllt, eftertraktat, så att kommunerna gör medvetna satsningar för att öka sin egen attraktion gentemot oss som åker runt i husbilar.
Knut gav ett förslag i den andra tråden, hur t.ex. Norrlands kommuner skulle kunna bli årets vinnare.
Skall inte vara sämre och mitt förslag är egentligen väldigt enkelt.
- Vi medlemmar ger förslag, med motiveringar varför den föreslagna kommunen skall utses.
- Vår egen ställplatsgrupp, som består av 9 personer, med bred kunskap från HELA Sverige gör en short-/nomineringslista på x antal kommuner.
- Bäst skickade att sedan diskutera fram en vinnare tror jag faktiskt att vår ställplatsgrupp är, eventuellt tillsammans med Styrelsen.
Mitt förslag är alltså att vår Ställplatsgrupp, även blir jury som utser HBK' vinnare utav Årets Husbilsvänligaste Kommun.
Tror att vi då får ett pris med högre prestige och kommunernas turistansvariga på ett tydligare vis, ser vad som krävs för att bli Årets Husbilsvänligaste Kommun.
Eftersom jag själv har erfarenhet från svenskt turism, så vet jag att den här typen av priser, utnämningar är viktiga ute i landet. Det är utmaningar och ger motivation för de turistansvariga ute i kommunerna som kämpar för att kommunen skall göra satsningar på t.ex. oss husbilsåkare, som inte ens är kommuninnevånare.
TommyD
Senast ändrad: