• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem skall utse Årets husbilsvänligaste kommun?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I en annan tråd tog jag upp frågan om den metod vi idag använder för att utse årets husbilsvänligaste kommun, verkligen ger ett korrekt resultat.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t104021/

Frågan engagerar troligen många och är därför värd en egen tråd.

Dagens modell, där varje medlems röst väger lika tung, är perfekt föreningsdemokrati vid t.ex. stämman och säkert vid andra interna frågor inom klubben. Kanske t.o.m. den här frågan egentligen skall presenteras som motion för stämman och där beslutas.

Dagens "flest röster vinner" är enklast och resultatet kan egentligen inte ifrågasättas, eftersom det är bara att räkna.

Men som Knut i den andra tråden poängterade vill de flesta av oss bara rösta på något vi själva sett och upplevt. Att bara gå på nomineringarnas beskrivning kan inte mäta sig med den personliga upplevelsen. Logiskt.

Resultatet blir därför givet, att det blir kommunerna utefter allfartsvägen där de flesta av oss passerar som får de flesta rösterna vid nomineringarna.

Det betyder inte att det är fel, eftersom det är i dessa områden de flesta av oss husbilsåkare rör oss, men.....

Tror att priset kan få en högre prestige bland Sveriges kommuner om vi utser kommuner som året innan visat konkreta satsningar på husbilsturismen.

Har själv nämnt två kommuner som de senaste åren gjort satsningar, som jag tycker borde bli uppmärksammade utav oss.

- Örnsköldsvik som de senaste åren satsat massor av kommunens skattepengar på oss husbilsåkare. Anlagt fina välutrustade ställplatser i Örnsköldsviks centrum och en ställplats i havsbandet vid fiskeläget i Skeppsmalen.

- Gävle, som tagit bort ca. 50 p-platser för PB1 i centrum, till förmån för 9 stora husbilsplatser. Man har markerat de stora platserna, skapat 4 meters lucka och elstolpe vid varje plats. Det har säkert kostat en del pengar för kommunen och kanske även kritik från kommuninnevånare. Att man sedan bjuder på både platsen och elen visar en mycket medveten satsning på oss från kommunens sida.

Det här är bara två exempel som jag känner till, men är övertygad om att det finns många fler exempel runt om i Sverige. Kommuner som gör satsningar på oss, men som inte ligger utefter de stora allfartsvägarna och har det gemensamt att de aldrig kan vinna vår eftertraktade utnämning, Årets husbilsvänligaste Kommun. Synd.

Vårt mål är ju att priset skall vara prestigefyllt, eftertraktat, så att kommunerna gör medvetna satsningar för att öka sin egen attraktion gentemot oss som åker runt i husbilar.

Knut gav ett förslag i den andra tråden, hur t.ex. Norrlands kommuner skulle kunna bli årets vinnare.

Skall inte vara sämre och mitt förslag är egentligen väldigt enkelt.

- Vi medlemmar ger förslag, med motiveringar varför den föreslagna kommunen skall utses.

- Vår egen ställplatsgrupp, som består av 9 personer, med bred kunskap från HELA Sverige gör en short-/nomineringslista på x antal kommuner.

- Bäst skickade att sedan diskutera fram en vinnare tror jag faktiskt att vår ställplatsgrupp är, eventuellt tillsammans med Styrelsen.

Mitt förslag är alltså att vår Ställplatsgrupp, även blir jury som utser HBK' vinnare utav Årets Husbilsvänligaste Kommun.

Tror att vi då får ett pris med högre prestige och kommunernas turistansvariga på ett tydligare vis, ser vad som krävs för att bli Årets Husbilsvänligaste Kommun.

Eftersom jag själv har erfarenhet från svenskt turism, så vet jag att den här typen av priser, utnämningar är viktiga ute i landet. Det är utmaningar och ger motivation för de turistansvariga ute i kommunerna som kämpar för att kommunen skall göra satsningar på t.ex. oss husbilsåkare, som inte ens är kommuninnevånare.

TommyD

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Vem skall utse Årets husbilsvänligaste kommun?

Hej

Tack för engagerade inlägg och förslag att utveckla sättet på hur Årets husbilsvänligaste kommun skall utses.

Icke att glömma att det är minst lika viktigt som en tankeställare eller en spark där bak till dom kommuner som ännu inte vaknat till.

Tack för förslaget

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag röstade själv på en kommun "norrut" som gjort mycket, men som jag själv inte besökt (ännu).
Jag gick på beskrivningen.
Det blir ett besök i sommar

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Hej Tommy och andra i tråden ! Det faktum att ställplatserna vid Södra Skeppsbron i Gävle är kostnadsfria stämmer men är inte bestående när vi stod där i förra veckan pratade jag med personalen i serviceanläggningen, och delade med mig av uppskattning av det gjorda, kostnaden kom då på tal och anledningen "gratis" var att man inte hade fått betalautomaten och den troliga kostnaden blir sannolikt 250:-/dygn inkl. allt, det var den summan man tar ut i gästhamnen så det blir nog den, men icke desto mindre en väldigt fin anläggning och bra satsning av kommunen

Kommer säkert på återbesök hälsar
Hasse & Ingegerd

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

I min värd finns det ett annat behov än övernattning "inklusive allt" och det är centrumnära, helt vanliga parkeringar för en HB. Då jag är på genomresa vill jag kanske stanna till några timmar för att strosa runt i samhället eller ta en bit mat eller vad det nu kan vara.

Såg i våras i hamnen i Rostock P-automater med taxan 5 cent/tim eller 5 euro för 24 tim. Något liknande vill jag se i svenska städer. Vid timtaxa behövs varken elstolpar eller några 4 m. mellan bilarna.

Även den sortens omtanke borde vägas in då vi utser bästa kommunen.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

I min värd finns det ett annat behov än övernattning "inklusive allt" och det är centrumnära, helt vanliga parkeringar för en HB. Då jag är på genomresa vill jag kanske stanna till några timmar för att strosa runt i samhället eller ta en bit mat eller vad det nu kan vara.

Såg i våras i hamnen i Rostock P-automater med taxan 5 cent/tim eller 5 euro för 24 tim. Något liknande vill jag se i svenska städer. Vid timtaxa behövs varken elstolpar eller några 4 m. mellan bilarna.

Även den sortens omtanke borde vägas in då vi utser bästa kommunen.

Du har helt rätt, men är det här med att parkera några timmar ett problem?

Vi även haft riktigt stora bilar men aldrig upplevt problem att stanna några timmar för att t.ex. äta, shoppa eller titta oss omkring.

Problemet, svårigheterna uppkommer enligt våra erfarenheter, när vi vill slå läger för natten och samtidigt känna oss välkomna och trygga.

TommyD

I

Iveco 35

Guest

Tycker det är bra att det kommer nya förslag för framröstningar av husbilsvänligaste kommuner,men årets vinnare anser jag nog vara den som gjort sig väl förtjänt till utnämningen.Det är väl ingen tillfällighet att Kalmar varit nominerade de sista åren.
Olle.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Det måste ju kunna o få fram ett "styrande dokument/formulär" där vi husbilister sätter standarden istället för som nu en mer populistisk omröstning som är förutsättningslös. Sätt upp typ fem-tio kriterier som måste vara uppfyllda.
Frågan är väl dock om vi kan enas om kriterierna, men det tror jag nog. Optimist som jag är :)

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Det måste ju kunna o få fram ett "styrande dokument/formulär" där vi husbilister sätter standarden istället för som nu en mer populistisk omröstning som är förutsättningslös. Sätt upp typ fem-tio kriterier som måste vara uppfyllda.
Frågan är väl dock om vi kan enas om kriterierna, men det tror jag nog. Optimist som jag är :)

Nu börjar det likna något.

Varför inte göra ungefär så här.

• Låt Ställplatsgruppen samla in förslag på kriterier från oss medlemmar.
  • Ställplatsgruppen sammanställer ett förslag, som styrelsen granskar och fastställer. Eventuellt efter justeringar.
  • Listan görs offentlig. Då vet medlemmarna vilka kommuner, som det är idé att nominera och kommunerna vad de måste uppfylla.
  • Medlemmarna lämnar förslag på kommuner med motiveringar.
  • Ställplatsgruppen utvärderar med avseende på kriterierna och lämnar tre förslag med motiveringar vidare till styrelsen, som enväldigt beslutar.

De två sista punkterna upprepas årligen och någon gång då och då med många års mellanrum upprepas de tre första punkterna.

Årsmötesbeslut? I så fall bara hur processen ser ut. Alltså i princip, som jag har skissat det.

//Jan

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Varför inte göra som när man utser Sveriges mest miljövänliga kommun? Man skickar en enkät till samtliga kommuner. Med utgångspunkt från svaren gör man en ranking för samtliga kommuner. För de högst rankade kompletterar man med en noggrannare undersökning.
Detta gör att samma kommun kan vinna flera år och får motivation att behålla sin status.

Leif Torså

F

F.d. 55374

Guest

Om en kommun vill kalla sig husbilsvänlig måste det finnas plats
för alla, det innebär allt från fricampings möjligheter i vacker miljö
(prio 1) till centrala parkeringar.

Tommy R

Senast redigerad av en moderator:
Toppen