Sv: Vem har gjort det STORA klippet?
Jag anser nog att jag gjorde ett bra klipp. Köpte bilen sommaren 2005 för 36.500:- och har sedandess lagt ner kanske 10.000:- på den, mestadels utrustning samt två nya framdäck. Har även fått bygga ett nytt avgassystem. Bilen är en Iveco, dvs Fiat tung lastbil som är inbesiktad som 3,5 ton och går således på B kort. Motorn sitter på längden och bilen har bakhjulsdrift med dubbelmontage av hjul, mycket stadig alltså. Husbyggnaden är Svenska SMC som jag måste säga håller mycket hög kvalitét då den i princip är orörd sedan 1983 då bilen var ny. När jag köpte den hade den gått 17000 och nu 20000 mil. Det är en bensinare på 2,0 liter och 90 hästar, lite trött men räcker till att cruisa i 90 med och drar då ca 1,6 liter milen. Med tanke på vad man får betala bara för att det sitter en dieselmotor i bilen så är det nog tveksamt om man kör ihop den kostnaden då bränslena nästan kostar lika mycket. Ska man köpa en sån här "gammal" bil så ska man ha klart för sig att det är svårt med reservdelar. Avgassystemet har jag fått bygga själv, bromsoken har jag lämnat in på renovering samt limning av nya bromsband bak. Det mesta går att renovera eller byta ut mot liknande, bilen är lättskruvad, helt frånvarande av elektronik, man lagar det mesta med en testlampa, även värmepannan från Alde. Man bör nog även vara som jag bilmekaniker om det inte ska bli för dyrt i längden. Är man inte kunnig så är det bättre att avbetala med 3000:- i månaden på en bil än att laga en gammal för samma pengar på en verkstad.
Japp, jag tycker att jag har gjort det STORA klippet!
Göran , och Kia