• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem har gjort det STORA klippet?

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!
Har funderat på det här med priser på husbilar. När vi skulle köpa vår tittade vi på mängder av begagnade husbilar. kanske kunde vi ha gjort ett sk. klipp genom att köpa en äldre bil med många mil på mätaren mm....men vi fegade ut och köpte ganska nytt.
Men hur är det därute? Finns det det någon som verkligen anser sig ha hittat det där klippet. Blev det som ni trodde eller mycket bättre......eller sämre. Har tittat på en hel del bilder på äldre husbilar här på sidan som är fantastiskt fint i ordning. Så någon eller några har nog gjort ett klipp! Hur många har byggt sin husbil helt själv och på det viset gjort ett klipp? Vore kul att höra! :D :D :D

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vem har gjort det STORA klippet?

Jag anser nog att jag gjorde ett bra klipp. Köpte bilen sommaren 2005 för 36.500:- och har sedandess lagt ner kanske 10.000:- på den, mestadels utrustning samt två nya framdäck. Har även fått bygga ett nytt avgassystem. Bilen är en Iveco, dvs Fiat tung lastbil som är inbesiktad som 3,5 ton och går således på B kort. Motorn sitter på längden och bilen har bakhjulsdrift med dubbelmontage av hjul, mycket stadig alltså. Husbyggnaden är Svenska SMC som jag måste säga håller mycket hög kvalitét då den i princip är orörd sedan 1983 då bilen var ny. När jag köpte den hade den gått 17000 och nu 20000 mil. Det är en bensinare på 2,0 liter och 90 hästar, lite trött men räcker till att cruisa i 90 med och drar då ca 1,6 liter milen. Med tanke på vad man får betala bara för att det sitter en dieselmotor i bilen så är det nog tveksamt om man kör ihop den kostnaden då bränslena nästan kostar lika mycket. Ska man köpa en sån här "gammal" bil så ska man ha klart för sig att det är svårt med reservdelar. Avgassystemet har jag fått bygga själv, bromsoken har jag lämnat in på renovering samt limning av nya bromsband bak. Det mesta går att renovera eller byta ut mot liknande, bilen är lättskruvad, helt frånvarande av elektronik, man lagar det mesta med en testlampa, även värmepannan från Alde. Man bör nog även vara som jag bilmekaniker om det inte ska bli för dyrt i längden. Är man inte kunnig så är det bättre att avbetala med 3000:- i månaden på en bil än att laga en gammal för samma pengar på en verkstad.
Japp, jag tycker att jag har gjort det STORA klippet!
Göran , och Kia

F

F.d. 839

Guest

Schmid,

Jag tror att alla har gjort "ett klipp" pa sitt satt annars hade man troligen inte kopt fordonet. Det ene har gjort ett bra klipp vad det galler inkopspriset en annan kanske vad han fick extra med pa kopet. Jag ar ocksa nojd med mitt kop men had garna haft en cruise control och en Webasto varmare pa kopet ... nej man kan inte fa allt har i varlden.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej igen!

Jo nog tror jag att det kanske är så, att de flesta tycker att de har gjort ett klipp.
Det tycker jag att vi gjort också.
Men det var inte det som jag menade, mera som Kölis berättade om.
Han köpte en bil billigt och fixade med den själv.

F

F.d. 839

Guest

Schmid,

Vad du menar med "Stora klippet" beror delvis hur duktig man ar. Jag personligen ar en manniska som har haft ett yrke dar man behover anstranga - anvanda hjarnan. Jag tycker anda att jag har gjort ett "bra klipp" trots att jag inte ar nagon "fixare". Det finns atskiliga medlemmar som ar vad kan kan forsta mycket duktig att laga - modifiera - tillverka nytt och allt vad det heter dom har ocksa gjort ett "bra klipp" for dom blir det betydlig billigare att ha husbil tack vara deras kunskap.

Jag ar nojd anda trots att det kostar mer for mig att ha husbil an Kolis.

F

F.d. 673

Guest

Ekonomiskt kan man nog inte påstå att min Skorven är ett klipp. Värdet på den är säkert lägre än jag betalade då för snart 5 år sedan, eftersom utbudet idag är så mycket större än det var då. MEN, just då var den ett klipp eftersom den hade ett för den tiden lågt pris och gjorde det möjligt för mig att över huvud taget köpa en husbil. jag kommer inte att få igen pengarna den dag jag säljer, men jag har då haft ett antal trevliga år utan att betala för några lån eller liknande. Det tycker jag är ett klipp!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Asawi;

Verkligen....Håller med dig!

F

F.d. 52918

Guest

"Klippet" är väl att man fann en husbil som man trivs med,och har haft många trevliga utflykter med, och man då bara hoppas att göra ännu fler.
Vänligen Ingrid o Stig

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

"Klippet" är väl när man går på Elmia och upptäcker att den husbil man har passar bättre för de behov man har än alla de man ser på mässan! Det gjorde vi i fjol. I år var vi inte där.

EssoJ

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Det "STORA" klippet har väl alla gjort som överhuvudtaget har haft möjligheten att skaffa en husbil, med den livskvalitet som det innebär. Så svaret på första frågan är väl att vi alla med husbil har gjort klippet, var å en på sitt sätt.
Pengamässigt har man väl gjort ett å annat "klipp" under 32 års husbilsåkande/ägande ( egna byggen, tysklandsimport etc) men klipp räknat i pengar tycker jag är av underordnad betydelse med tanke på livskvaliteten. Pengar ä inte allt här i världen (även om det underlättar med + konton) men man kan ju ändå inte ta med sig nåt dit vi alla ska nångång, så CARPE DIEM på er alla
.
Hejs:D
Claes 105

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag gjorde en gång ett stort klipp, även om det kanske inte var så stort i pengar mätt. Jag köpte bland annat två aluminiumflaskor från tyskland till ett bra pris, faktiskt det lägsta priset jag kunde finna efter ett långt letande på nätet. Men det stora klippet var frakten till Sverige som var upptagen till, om jag nu minns rätt 18 Euro! Rekordlåg fraktkostnad för två visserligen tomma men ganska skrymmande gasflaskor plus lita andra tillbehör. Jag misstänkte att frakten skulle ändras på orderbekräftelsen men så skedde inte. Ej heller ändrades kostnaden när jag två dagar senare mailade och frågade om det gick att komplettera ordern. Ny orderbekräftelse kom med samma låga fraktkostnad.

När varorna väl kom hade dock frakten stigit med ytterligare 56 Euro som dragits från mitt betalkort. Jag klagade men fick inget svar. Jag kontaktade då Konsument Europa som i sin tur kontaktade firman. Efter ett drygt år damp det ner ett meddelande att de krediterat mitt konto med 56 Euro! Och uppgiften om fraktkostnaderna var korrigerade på deras hemsida.

Kanske inte mycket till klipp, men det var intressant och stärkte självförtroendet.

F

F.d. 2025

Guest

Största klippet outstanding har nog de gjort som är utan husbil.
De har nämligen inte dragit på sig någon husbil att hälla pengarna genom som ett såll.
En avisering om skattehöjning på 50% har nyligen gjorts och som läget är så kan man nog förvänta sig någon form av ransonering på drivmedel i framtiden eller åteminstone en fördubbling av dieselpriserna inom förhållandevis kort tid.
Rekommenderar att sälja husbilen medans tid är för att slippa sitta med svarte petter.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

På mitt sätt gjorde jag det stora klippet i och med att jag inte gjorde "fyndet".
Som var en 89:a Hymer Tramp för det facila priset av 9000 euro.
Det visade sig när jag nästan hade undertecknat kontraktet, att växellådan var "halvkass". Då kom insikten. Ingen bil för oss under 1994. Men gärna en import.
Letandet fortsätter.

mvh
Werner

P

.PGS Hymer

Guest

Håller med fritid måste få kosta pengar annars kan man gå och.....
men allt har en gräns och den gränsen för en svennson börjar bli nära med alla skatter.Dennis har en poäng,men man hoppas ju att dom inte ska skatta oss till döds.Miljö frågan är ju bara skit snack med uppvärmningen och att vi får varmare klimat..det är bara 25år sen dom sa att vi var på väg till en ny istid
Vi har alltid haft svängningar i temraturen i all evighet.och nu påssar dom på att skrämma oss med skiitnack för att mjölka oss på skattepengar

F

F.d. 673

Guest

Den diskussionen kanske inte ska tas i denna tråd.

F

F.d. 2025

Guest

"PGS" Senare när temperaturen sjunker i stället för som nu att den stiger då kommer skatteåterbäringen :) Dock finns väl inte mitt personnummer regat då.

F

F.d. 839

Guest

PGS,

Inte bara i Sverige tydligen samma sak i Belgien, filtrera fororenat vatten, miljoskatt, energiskatt och tusen saker till for att inte glomma att mjolka bilagaren. Regeringen hade lovat att inte hoja diesel skatten ifall det gick over € 1/liter men som ursakt sager dom att det ar den nya regeringen som ska tag detta beslut. Easy to say, Belgien ar redan 4 manader UTAN regering :mad: sa det ar bara att fortsatta att inkasera momsen pa bransle som inget har hant. Vi har den ena strejken efter den andra, sist var det posten nu star jarnvagen och facket for transport i tur. Hur detta ska sluta ar det val ingen som vet.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hej!
Tror inte många gjort klipp vid köp av husbil.
Men fått nya stigar att beträda och en och annan ny vän?
Glad för mitt inköp!
Marina

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag anser att vi gjorde ett klipp när vi köpte våran husbil från Tyskland och när man jämförde så var det då nästan halva priset mot en liknande outrustad (tomhylsa) i Sverige .
Vi fick ju med cykelhållare,markis,takbox,solpaneler 120w (7,5amp) med tillhörande 120amp+255amp batterier / enbart kompressordrivet 12 kylskåp 110liter osv .....
Motorn är ju en 2,5 td och bilen är en Citroén C25 1990 pilote 450

Om det är ett klipp märker man ju när man skall sälja den men det var ju inte så dyr så man kan ju ha råd att ha den stående utan att känna sig tvingad att ut och åka varje helg .

Toppen