• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem har byggt bo på kylskåpets baksida?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
I samband med att jag håller på att installera två fläktar bakom husbilens övre kylskåpsgaller upptäckte jag något märkligt.
I översta hörnet av skåp och tak satt ett märkligt "bo" av hård, torkad lera fastkletat. Hade säkert suttit där länge. Ett 8-9 mm "ingångshål" fanns där. Något hyresgäst syntes inte till. Kylskåpsgallret har inget myggnät utan ca 1 cm springor, lätt för t ex myror eller getingar att komma in. Både övre och nedre ventilationsgallren har alltid suttit på plats.
Har hört talas om "murarbin" men de gör väl knappast bon av denna dignitet. Och termiter har vi väl knappast härikring även om de i tropikerna kan göra gigantiska bostäder av lera.
Haft bilen sedan 2008 men inte sett detta, satt uppe i undanskymt hörn strax över kylskåpets kondensor. Tyvärr bröt jag ner boet utan att fotografera det "på plats". Så det får duga med en bild i nedtaget skick.
Är det någon som har en idé om vem som skapat detta??? I klubben finns ju många både äkta och oäkta experter så jag hoppas på ett svar! /Boo

P1040550.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vem har byggt bo på kylskåpets baksida?

Hvordan ser den ut innvendig? Det finnes geting som bygger med lera, men du må et stykke sørover for disse, disse bo har runde kammer for larvene og en matpakke. Boene er kun for engangs bruk.

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

God idé, Knut! Tog en bågfil och "sågade" igenom klumpen. Och vips dök det upp "små kammare" med några organiska fragment. Så kanske är det ett insektsbo men SÅ STORT! Ca 10 x 4 x 3 cm. Hur lång tid tar det för insekter att hämta lera till ett sådant bo?? Och när? Kanske när bilen stod i Slovenien på fabriken efter byggnation? Eller den månad vi är i Grekland varje år?? Men då borde vi se trafiken in genom gallret. Ett mysterium är det i alla fall.
Här kommer en bild av lerklumpen isärsågad:

P1040551.JPG

Och en närbild på "organiska fragment" tycks visa någon f d insekt med (6 st?) långa ben (nästan som spindlar fast de har ju 8 ben)....
P1040552.JPG

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Her i Australia har vi massevis av tilsvarende bo, men har aldri sett byggeren! Et bo på den størrelsen kan dukke opp på noen få dager, men våre getinger bygger med sylindriske kammer og ett kammer om gangen. Det merkelige er at boene alltid er grå, men lera i området er rød!

Er nesten 100% sikker på at ditt bo er laget av insekter i middelhavsområdet, det finnes noen getting arter og et par andre insekter som bygger yngelbo på den måten.

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Tack igen Knut!
Ja, jag lutar åt att det är någon form av murargeting (söker man på Wikipedia verkar det luta åt en underfamilj som heter Vespidae eller Masarinae som inte finns i Sverige).
Eftersom vi borde märkt av byggnationen när vi sitter utomhus alldeles invid kylskåpsgallret på sommaren i Grekland lutar jag åt att den har skett under den tid bilen stod i Slovenien vid fabriken.
Finns andra idéer hos någon tar jag tacksamt emot dem!

Toppen