• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vem har bästa pris på hydrauliska stödben 2023?

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Hej!

Önskar prisuppgift av er som låtit montera ett paket med fyra ben under senaste året, säg sedan början av 2022. Märket spelar ingen roll.
Anledningen är att det är hur många som helst som säljer dessa och otroligt tidsödande att begära prisuppgifter, mejl som sällan ens besvaras...

OBS vill inte ha övriga kommentarer eller diskutera om de behövs eller inte, vi har haft såna på en tidigare bil.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej!

Önskar prisuppgift av er som låtit montera ett paket med fyra ben under senaste året, säg sedan början av 2022. Märket spelar ingen roll.
Anledningen är att det är hur många som helst som säljer dessa och otroligt tidsödande att begära prisuppgifter, mejl som sällan ens besvaras...

OBS vill inte ha övriga kommentarer eller diskutera om de behövs eller inte, vi har haft såna på en tidigare bil.
Har för mig jag betalade runt 60' förra året hos Tumbo för komplett montering på min tidigare Dethleffs. På min nya var det tillval som kostade mig ca 100'.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Vi betalade ca 80 000 på vår Dethleefs tidigt i våras på Bilfynd i Hbg
Kenneth

Vi valde oxå HP
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!

Önskar prisuppgift av er som låtit montera ett paket med fyra ben under senaste året, säg sedan början av 2022. Märket spelar ingen roll.
Anledningen är att det är hur många som helst som säljer dessa och otroligt tidsödande att begära prisuppgifter, mejl som sällan ens besvaras...

OBS vill inte ha övriga kommentarer eller diskutera om de behövs eller inte, vi har haft såna på en tidigare bil.
Märket har betydelse, jag valde HP pga, deras bättre servicenät, Alco gick bort direkt.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Autohallen i Karlstad tar 72000 för Ep. Skall du ha mer kvalité så kostar nog Goldsmith runt 85000 tusen. Fast dom brukar ha kampanj på hösten hos Hymercenter och brukar det bli bra priser.
 
Senast ändrad:

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
i

Vi betalade ca 80 000 på vår Dethleefs tidigt i våras på Bilfynd i Hbg

Kenneth



Vi valde oxå HP
Felskrivning.
Menade Ep hydraulics

/
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag har stödben från
Screenshot_20230529_181119_com.android.chrome.jpg
Det kostar just nu 600€ till Fiat, Peugeot och Citroën.
För MB sprinter 6400€
En för mig stor fördel är att allt monterades under bilen så att inget förvaringsutrymme försvann. Så görs det på alla bilar där. Byter man bil kan systemet lätt flyttas till "nya" bilen. Den enda håltagning som görs är för kabeln till pumpen, allt annat monteras i chassits befintliga hål.
Mvh Klas Nilsson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Problemet med att montera hela driv o regler-enheten under husbilen kommer över tid, det är svårt att skydda denna känsliga utrustning från väder o vind.
Jag hade monterat denna utrustning inne i husbilen i ett skyddat utrymme, även ifall det tullar på lite lastutrymme. Annars är det i första hand lastvikten som man tullar på med automatiska stödben.

Har för övrigt aldrig hört talas om flytt av stödben från en husbil till en annan.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
Jag har stödben från
Visa bilaga 228641
Det kostar just nu 600€ till Fiat, Peugeot och Citroën.
För MB sprinter 6400€
En för mig stor fördel är att allt monterades under bilen så att inget förvaringsutrymme försvann. Så görs det på alla bilar där. Byter man bil kan systemet lätt flyttas till "nya" bilen. Den enda håltagning som görs är för kabeln till pumpen, allt annat monteras i chassits befintliga hål.
Mvh Klas Nilsson
En stor nackdel med montage under bilen, förutom väder o vind, är att det är omöjligt att nödköra systemet med skruvdragare eller handpump vid ev el/elektronikfel.
Man kan ju knappast krypa under o samtidigt sänka bilen med nödkörning, då blir man ju ihjälklämd.
Anser att montage av pumpenheten inne i bilen är bästa valet.

Hejs
Claes 105
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.266
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
E&P tog 10000kr för att flytta ett system till en annan bil - inte helt ovanligt enligt Miro.
Det tycker jag var ett OK pris, demontering och sedan montering av ett begagnat system på en annan bil.
Man lär ju inte få i närheten av 60-70 tusen mer för sin begagnade bil för att systemet finns vid försäljning/inbyte.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Hej
Jag har stödben från
Visa bilaga 228641
Det kostar just nu 600€ till Fiat, Peugeot och Citroën.
För MB sprinter 6400€
En för mig stor fördel är att allt monterades under bilen så att inget förvaringsutrymme försvann. Så görs det på alla bilar där. Byter man bil kan systemet lätt flyttas till "nya" bilen. Den enda håltagning som görs är för kabeln till pumpen, allt annat monteras i chassits befintliga hål.
Mvh Klas Nilsson
Kan det verkligen stämma 600€ Låter för billigt.
 
Toppen