• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem håller i ärendet "sållet" i HBK?

F

F.d. 2577

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JTD 130
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Duke 420L/Gigant 900
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Ospecificerat
Efter att ha läst många inlägg om FIAT´s "såll", undrar jag vem som är sammanhållande och "bollplank" gentemot FIAT Svenska. Vem kan jag diskutera problemet med seriöst? Alla tycks ha synpunkter om allt men få verkar för att få en lösning.

Leffe

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Det har skrivits en hel del om detta på forumet. En kort sammanställning av vad som framkommit är som följer:
  1. JA... Fiat X250 chassie -07 läcker in vatten som ett såll. Därav namnet
  2. Fiat Auto (Italien) tänker inte fixa läckaget
  3. Det finns återkallanden i varierande omfattning på X250 chassiet beroende på bl a motorval
  4. Italienska Bil (eller om man så vill Fiat i Sverige) tar hand om återkallanden för de chassin de levererat i Sverige dvs KABE och Nordic husbilar samt distributions och lätta lastbilar sålda genom Fiats ÅF
  5. Italienska Bil hänvisar till importörer/generalagenter för de olika husbilsmärkena för att hantera återkallanden av dessa fordon
  6. Fiat Serviceorganisation åtgärdar återkallanden om man kontaktar dom utan att man fått ett kampanjbrev hemsänt. Man måste alltså själv bevaka sina intressen (utom KABE och Nordic då)
  7. Tätning av vindrutan får man fixa själv. Det är inte komplicerat och det finns beskrivet hur man kan göra i detta forum. Det kanske blir så att husbilsimportörerna i ett senare skede kommer med åtgärd för detta min tills dess är man ut utlämnad år sig själv.
  8. Skyddskåpan över motorn monteras gratis om man har en KABE eller Nordic husbil. Vi andra får slanta själva tills vidare. Konstnaden är i dagsläget 390kr + några fästdetaljer och montage (om man inte gör detta själv). Jag ska i alla fall spara kvittot och kräva ersättning i sinom tid
  9. Imprtörer/Generalagenter jobbar nog på problemet men i olika omfattning. Adria som jag har haft en del kontakt med i ärendet kämpar själva med kontakten med Adria fabriken och deras Fiat leverantör. Det kommer att dra ut på tiden
  10. Slutsats: Bevaka själv återkallanden på chassiet. Fixa tätningen själv tills vidare.
Italienska Bil (Olle Olsson AB) går att maila till. Skicka ett mail till service@oob.se med chassienumret ZFA250.... och fråga vilka återkallanden det finns. Alternativt fråga på en auktoriserad Fiat verkstad

A

Allis

Guest
Leif Ny förutsätter att det i klubben finns en "sammankallande och bollplank" gentemot Fiat, som man kan diskutera "sållet"-problematiken med. Svaret på hans fråga är att det både finns och inte finns någon sådan.

"Sållet ....... nästa steg" - tråden startades 07-11-22 med "Angan" som utsedd trådförare och som såg till att ca 42 direkt berörda medlemmar samlades på en lista och att Fiat-verkstäder och husbilsleverantörer tillskrevs med ett brev, som krävde ansvarstgande av de sistnämnda.

I stort sett hände inte ett skvatt!!!!! Tyckandet och ackandet om hur allt egentligen borde vara men inte är osv fortsatte i 93 inlägg. Flera av oss drabbade efterlyste förgäves ett slags stöd bakom aktionen från styrelsens sida, men det har denna inte ansett sig vare sig kunna göra p g a juridiska risker eller behöva göra. Man har inte ens gått med på att diskutera frågor av denna art på det kommande årsmötet.

Angans senaste inlägg kom 3 april och rörde hans uppfattning om Fiats attityder i fallet, och den bedömningen måste man nog hålla med om. Och på den vägen är det och kan inte vara annat heller när vi enskilda konsumenter inte kan förenas i någon större kraftsamling.

Nu har glädjande nog Caravan Club-tidningen skrivit en bra artikel i frågan, där man sannerligen inte har några betänkligheter att peka ut Fiat och husbilsleverantörerna som de ansvariga, som sviker. Artikeln kommer att följas upp av CC.

På senaste dagarna har vissa signaler hörts om att PLUS i TV med Sverker Olofsson skulle intressera sig för frågan, vilket naturligtvis vore en hit.

Tråden "Fastfrusen kamrem" startades av Roland & Ulla för en månad sedan och handlar i 90 inlägg om i stort sett samma sak och hur var och en försöker lösa sina problem. Tills vidare alltså - bäste Leif Ny - är du en av många drabbade men ändå ensam med dina problem gentemot Fiat och din leverantör av bilen. Lycka till!!!!

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Hej Leif.
Efter många års anställning för BASF Refinishing och senare ICI Autocolor där reklamtioner och garantiåtagande ingick i arbetsrutinerna, måste jag säga att på det proffsiga sättet Angan agerat, hade inte styrelsen kunnat göra det bättre.
Jag tycker du skall följa Angans råd att kontakta Fiat eller där du köpt bilen. För det är du som fått garantin exclusivt på den bilen.
Garantiåtagande är en affär mellan köpare eller dennes ombud och säljaren.
Detta ämne kommer säkerligen att diskuteras flitigt på årsmötet och varför inte i samband med teknikvandringen.
Hade jag själv haft en bil av aktuell årsmodell skulle jag skickat ett mail till PLUS-redaktionen så dom förstår vidden av många husbilsägares problem.
Och med den verbala kraft i skrift som finns i detta forum ser jag det som ett misslyckande om vi inte kan få med det i det programmet.

Så kom igång när ett sådant tillfälle ges. Maila Sverker Olofsson omgående.

Hälsn. Krister.

A

Allis

Guest
Det är väl ingen som haft tanken "att styrelsen skulle ha kunnat göra det bättre", dvs det som berörda medlemmar själva har gjort resp det som angan har samordnat i ovan nämnda trådar.

Det vi begärt och förväntat oss av styrelsen i detta fall är, att den i en eller annan tydlig form skulle stödja och ställa sig bakom en samfälld aktion från HBK. Endast på det sättet skulle motparterna inse, att det är hela klubben som agerar och inte endast en liten klick missnöjda medlemmar.

Och - det var just den typen av officiellt stöd och framstötar som vår ordförande Carina i sitt inlägg meddelade, att det kan man inte göra p g a eventuella juridiska risker.

F

F.d. 14005

Guest
Hej,

jag har en Weinsberg av 2007 års modell. Jag har köpt den i Tyskland. Det har varit en stor hjälp att få info om sålletproblemet på HBK:s hemsida. Det jag är lite fundersam över är alla inlägg om att Fiat inte tar sitt ansvar. Jag måste nog säga att dom gör det. Jag kontaktade min närmaste Fiat-verkstad. Dom var väl medvetna om problemet och efter att jag lämnat chassi-nummer så beställde dom material för att kunna utföra garantiåtgärderna. Inga ifrågasättande utan dom gjorde precis vad jag förväntade mig.

Varför vänta på att en återförsäljare ska skicka kallelse när det är så enkelt att ringa Fiat direkt?

Hälsningar

Per K

tobbeg

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
357
Medlemskap
2025
Problemen gäller ju bilar av 2007 års modell vilket innebär att garantin fortfarande gäller och gör så i ytterligare två år. Jag antar att alla gör årservice på sin bil. Jag beställde själv en sådan service i veckan på en auktoriserad Fiat-verkstad, i detta fall Håkå Bilservice i Alingsås. Frågade givetvis om "sållproblemet". Fick då besked, att verkstaden nu mailar generalagenten för Fiat och lämnar bilens cassinummer. Då får verkstaden besked om vilka garantisaker som skall åtgärdas på bilen. Det är inta bara problem med läckande vindruta, det finns flera saker som skall åtgärdas. Som nämndes ovan i denna tråd hade Caravan Clubs tidning Caravanbladet en alldeles utmärkt artikel om problemen med Fiat Ducato. Så problemen verkar Fiat ha tagit på allvar, säkerligen mycket tack vara allt som skrivits, inte minst på Husbilklubbens hemsida. En stor eloge till alla er som skrivit och engagerat er i frågan. Det har givit reslutat.

F

F.d. 2577

Guest
Naturligtvis var jag i kontakt med en autoriserad FIAT-verksatad, lämnade chassie-nummer, fick till svar att detta fordon inte var bland de som återkallats.

Fick ett namn på Sv. FIAT, Uppsala, ville genom detta inlägg få kunskap om hur andra bemötts eller fått problemet löst. Som nybliven medlem tycker jag att HBK´s styrelse borde aggerat mera för att få en lösning till stånd.

Jag köper väl kåpan och monterar själv, spar naturligtvis kvittot om FIAT ändrar sig, men vad händer om det blir problem efteråt. FIA¨´s garantiåtaganden?

Leffe

A

Allis

Guest
V v observera denna tråds rubrik!!!!

Problematiken och sakfrågan "Sållet" på Fiat-chassin av årsmodell -07 bör ju naturligtvis samlas under rubriken "Sållet .............. nästa steg" samordnad av "angan". Genom en sammanhållen rapportering, argumentering och korrekt beskrivning av vad som gjorts, kommer att göras osv osv har vi en optimal möjlighet att påverka motparterna Fiat resp. berörda leverantörer av husbilarna. Och motsatsen är ju klar - ju fler trådar vi öppnar om samma sak och sprider information och synpunkter, ju enklare är det för dessa företag att smita undan ansvar.

F

F.d. 2577

Guest
Efter att sett lite på HBK´s hemsida och försökt hänga med beslutade jag att ringa det telefonnummer jag fått av verkstan. Jag kom till bilimportören Olle Olsson, talade med han som sköter garantifrågor och så här förklarade han.

FIAT i Italien har inte tagit upp "sålletproblemet" som en "recall", däremot återkallar Olle O alla Ducato de tagit hem och monterar bl.a. denna kåpa. FIAT´s officiella besked angående kåpan är att den enbart är "kosmetisk" alltså fyller ingen funktion utom möjlig-en rent utseendemässigt. Samtidigt utför verkstaden ett korritionsskydd mellan kamaxlar-na där "rostangrepp" uppstår vid spridarna. Korritionsbehandlingen är godkännd från FIAT så det utförs på garanti.

Sammanlaggt var det 7 "recalls" på mitt chassienummer, (chassiet från fabrik tidigt 2007). Verkstaden tar hem de delar som behövs för att utföra garantiservicen samt utför jobbet inkl. korritionsskydd, jag beställde kåpan med tillbehör och betalar den själv. På detta vis blir bilen "osållad".

Toppen