• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vem är bra på bodelsel, EBL i göteborg

Kim Bengtsson

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
12723
Medlemskap
2025
Hallon, får lite "skämmit" erkänna att jag är i elinstallationsbranschen men går bet på vissa inkopplingar och lösningar på elinstallationen i bodelen. EBL ?? tror det heter så (reläbox o inkopplingar på bodelen) solcellsregulator, in och utgångar på den där EBL:en. osv osv. Känns lite som om tidigare ägare kopplat lite på "vinst och förlust" Ser iofs väldigt bra ut men vid närmare påseende känns vissa grejor inte helt OK.
T.ex "utgångar" från EBL för 12V AUX där jag kopplade in ett extra 12V uttag där det ligger "bakspänning" 12V även om man tar bort säkringen, ta bort en helt annan säkring och bakspänningen försvinner ??
Laddning från solcellsregulator som i princip ligger (via EBL:en) direkt på batteribanken utan avsäkring, vad händer om man får en kortslutning i dom två ledarna som går TILL/FRÅN solcellsregulatorn, jo, jo.. Nu fixa jag iofs till en 20A säkring där men......
plus lite annat smått o gott och frågeställningar om rätt och fel

Skulle alltså behöva lite proffs hjälp med bodels-elen, helst då i göteborgsområdet, någon som har ett bra tips om nån firma som är bra på den delen???

Har tyvärr inte jättestort förtroende för handlarn där jag köpte en Nieseman ARTO 2007 (inte vad det gäller el:en i alla fall). I övrigt har det funkat kanon
Hade
KimB

Toppen