• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ved inför vintern

F

F.d. 24290

Guest
Hej alla,

Nyfiken fråga jag letar ved inför vintern, vad är bra pris? Jag hittar så många olika sätt att sälja den. Ett pris jag fått är 70:- för 1st 60 liters säck. Är det billigt?

Tacksam för svar, eller till och med om någon har att sälja, gärna med hemkörning! :)

Berra 57

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2025
Sv: Ved inför vintern

Hej NLundberg
Jag bor utanför Stenungsund, här annonserar man i lokaltidningen om"Torr kluven ved" för 495:-/m3.
ved i säck 40L för 50:-/st, 30-40 cm

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej!
Om du skall elda med ved för att värma huset/varmvatten, så tror jag inte att "säckved" är speciellt ekonomiskt. Då är det nog bättre att kolla anonnserna i tidningen. Akta dig för lövved, som oftast är Al eller liknande som har brunnit upp innan du tänt den. Försök att få tag i björkved (torr) det brukar bli bäst.
Om det är "myseldning" så spelar det nog ingen roll. Det är ändå så lite som går åt så någon tia upp eller ner har förmodligen ingen betydelse.

/Thomas

Senast ändrad:
F

F.d. 24290

Guest

Hej, det är för uppvärning fast fortfarande i typ kamin! Vi har en stor kamin med fläktar och murad skorsten. Jag tror de sa att den ger typ 13 kw som mest. Känns som man ska använda den när el är så dyrt!

Ja björkved vill jag helst ha!

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Briketter är ett alternativ, mindre vatteninnehåll, mer värme och lättare att stapla/förvara.
Kolla där de säljer pellets.

F

F.d. 58573

Guest

Hej!

Tråkig historia detta. Jag öppnade i tron att du hade installerat vedkamin i husbilen.

Mvh

aake

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Men "herregud" vilka priser ... Jag köpte kluven björkved som var i 30-35 cm längder för 200 kr kubiken .
Jag fick iofs hämta det 8 kilometer utanför stan men jag köpte 4 kubik .

Lite övrig "off-topic"
Det är till den lilla braskaminen som övrig uppvärmning har jag pellets eldning och har även kopplat till solpaneler till detta .
Jag har förbrukat till dagens datum 1 pall pellets = 52 st 16 kilos säckar = 823 kilo sedan den 28 mars .
Jag kan bara säga att dom som har möjlighet att montera solfångare gör det , jag är helnöjd .
På grund av det estetiska utseendet så har jag inte den idéella vinkeln på 65* utan bara 35 .

Bilagor

• panel.jpg
    panel.jpg
    173 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En bekjentav meg bygde om en gammel husvogn til en rullende bastu, snasen sak med trepanel innvendig og en god gammeldags vedeldad bastuovn. Trodde ikke den var kjørbar lengre, så noen annen må ha laget en til messa i Kista. Har noen et bilde av denne nye?

Toppen