• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vebasto Air Top Evo 3900 - förväntad drifttid?

F

F.d. 4131

Guest
Hej! Står just nu på en parkering i Skara med en Vebastoanläggning som klagar på låg batterinivå efter endast en natt. 105Ah-batteriet var fullt när vi åkte igår. Hur lång drift kan man förvänta sig med kombinationen Vebasto Air Top Evo 3900/MC04 och 105Ah? Det var väl iofs -5 grader under natten men längre än 10 timmar tycker jag borde vara rimligt, eller?

Vad kan det vara som gör att en Vebasto drar så mycket ström? Är det förbrännaren med sin elektronik, eller är det fläkten som ska sprida värmen som är boven? Kan det vara felkopplat i husbilen?

Husbilen är en Karmann Davis 590 2013 (dvs en liten "plåtis") och vi kör på läge II.

Mvh / Jimmy

Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Vebasto AirTop Evo - förväntad drifttid?

MC04 är bara kontroll enheten.

Om du har en Air Top Evo 5500 så tar den 15 - 95 watt och i boost läge 130W

Så i boost läge drar den 10,8 Amp i timman
Normal drift tar den beräknat på 50W 4,2 Amp i timman

Med ett 105 Amp batteri (beroende på agm eller bly syra mm) så kan du kanske dra 50 amp ur batteriet (deep cycle agm) innan det är slut.

Således är 10 timmars drift lika med ca 42 amp förbrukade.

Så det låter rimligt att den varnar för låg spänning och att det är dags att ladda.

MvH

Freddy

F

F.d. 4131

Guest

Tack för svaret! Sorry, vi har en Air Top Evo 3900. Vet du Ah-förbrukningen på den?

Mvh / Jimmy

F

F.d. 4131

Guest

Hej! Nej, jag tror inte jag har nåt annat igång. Kylskåpet är ett sånt där hederligt utan styrelektronik så det borde inte dra något. Jag kör ingen teve, har led-lampor (som nästan aldrig är på). Det enda jag tror jag kan påverka är att köra ECO-läge istället för läge-II, som jag kör nu.

När du får ut två dygn, kör du konstant drift i ECO-läge då? Eller växlar du lägen?

Mvh / Jimmy

Toppen