• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaxning

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej

Vi köpte en ny husbil för 2 år sedan , den hade stått hos återförsäljaren 1 år . Den var dåligt rengjord när vi köpte den , vilket vi missade kanske delvis för att både när vi tittade på Hb och när vi köpte den så var det grådaskigt väder ute i mitten på oktober .

VI har tvättat den ett par gånger per säsong haft på vax försegling ett par gånger under dessa 2 år .Vi kör bara på sommaren i Sverige . Den står ute avställd på vintern .

Nu tvättade vi Hb noga inför säsongen och hade på flytande vax försegling . Sedan var vi ute sammanlagt 10 veckor under sommaren . Vi har inte tvättat husbilen under sommaren och har nu tänkt att göra iordning den för vintervilan .

Nu undrar jag vad som är bäst att göra med tvätt och eventuellt vaxning av Hb. Ska man tvätta och vaxa bilen nu eller i vår . Eller ska man tvätta den både nu och till våren ?
 

Vittåker

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Hässleholm
Jag brukar lägga mest krut nu inför vintern, brukar tvätta noga och köra över med vaxpolish, biltemas, svart flaska. Använder även Biltemas rundellputs, en rund behändig maskin. Underlättar på stora ytor. Tycker vaxförsegling är jobbig att få bra..Men kanske bra på en så ny bil. Min var 20 år ju, och den jag har nu är 36...
Sen på våren brukar den va lika blank o fin så behöver inte göra nåt då. Står utomhus under "Julatäcke".
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
Skulle göra reäl tvätt och polering om den är matt, är de i skapligt skick
skulle jag lackskydda med Tershine Refract V3 efter tvätten.
Stoppar ca 6 månader i trafik.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Till Vittåker... se upp om det är kulhamrad yta! Det är ett tunt lager lack... prova försiktigt innan du går vidare med en maskin..
För övrigt så har Kjell rätt... det är så klart bäst.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Som jag förstått det så är glansen i kulörskiktet. Tillverkaren bestämmer vilken glans fordonet ska ha.
Sen lägger man på en klarlack, denna lack kan man polera/vaxa så att smutsen lättare går av.
Det är inte som förr då vaxtrasan fick samma färg som fordonet vid vaxning.
 

Ret52

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Orust
Tershine är lätt att jobba med och det finns grejor till inne å ute till bilen och är lättjobbat man tar en trasa sprejar på sedan tar man å gnider in
en bit som man når ,och sedan polerar man den biten med en ny trasa klart.Sedan tar man nästa bit å det blir grymt bra.Gå in på hemsidan så
får ni bra tipps där hur man gör.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Tershine är lätt att jobba med och det finns grejor till inne å ute till bilen och är lättjobbat man tar en trasa sprejar på sedan tar man å gnider in
en bit som man når ,och sedan polerar man den biten med en ny trasa klart.Sedan tar man nästa bit å det blir grymt bra.Gå in på hemsidan så
får ni bra tipps där hur man gör.
Tack för tipset !
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
153
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Om det var min bil så skulle jag tvätta och vaxa både nu och i vår. Vintervilan blir väl ca 6 månader.
Tack , det var väl ungefär vad jag misstänkte !
Jag brukar lägga mest krut nu inför vintern, brukar tvätta noga och köra över med vaxpolish, biltemas, svart flaska. Använder även Biltemas rundellputs, en rund behändig maskin. Underlättar på stora ytor. Tycker vaxförsegling är jobbig att få bra..Men kanske bra på en så ny bil. Min var 20 år ju, och den jag har nu är 36...
Sen på våren brukar den va lika blank o fin så behöver inte göra nåt då. Står utomhus under "Julatäcke".
Tack för tipset
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja min "nygamle" har det ju, man får väl ha nåt vax som det inte blir kvar rester av i fördjupningarna.

Det är nog risk att man sliter mest på topparna.... och sliter bort färg där.... särskilt om man använder maskin.... så håll koll o kolla upp detta.... den ursprungliga frågan handlade ju om en mycket ny och modern husbil.... exakt vad ytan består i där ? . ? Jag vet inte!

Plast? Glasfiber? Aluminium..men slät yta?
Så visst finns det utrymme för lite olika produkter beroende på husbilens ytskikt... jag hittade en äldre tråd här på HBK kring polish o vaxning... såg där att Kjell t ex använde båtprodukter...( hittar inte tråden igen )

 
Senast ändrad:
Toppen