• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vax och/eller lackförsegling på ny bil

Kultis

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6287
Medlemskap
2025
Hej
Antar det inte finns något speciellt lackskydd från fabrik.
Har läst en massa om vax och lackförsegling nu och jag måste säga att det är ju en ren djungel. Delade meningar om vax och/eller lackförsegling och tom vilket som skall ligga underst, samt vilket grundämne det är baserat på för tydligen passar inta alla ihop. För mig känns det just nu säkrare att vaxa. Någon med erfarenhet som kan råda...

Hälsningar
Kultis

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Vax och/eller lackförsegling på ny bil

Frågade i går en firma i Örebro ang. lackförsegling på en 1 år gammal HB på 8,5 meter. Fick svar att det skulle kosta ca 10 000:- att göra det och på en helt ny ett par tusen mindre då det inte behöver rengöras lika effektivt med ny lack. Det håller 2 år och han tyckte inte att det var värt de pengarna på en HB som kanske inte går så mycket. En begagnad mellanklassbil ca 4.800:-.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja varför inte helt enkelt tvätta med Grön (gul )såpa Som "Gunnar" brukar förespråka, funkar helt bra & till vilket pris!!!
Jo såpan funkar, flugor, mygg , bi avlägsnas enkelt m. en ny tvätt av SÅpa utan problem!
Vadå vaxa?
Mvh.

F

F.d. 53012

Guest

Diamont Bright hel bil upp till 7 m kostnad för inköp material och 2 dagars jobb ca 1500:-
men det kostar värkande armar eftersom det mesta är handkraft eftersom det inte skall göras med maskin för att bli bra. Oöverträffat jag lovar.

GunillaoFolke

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2025

Vi har köpt ny Rapido och efter att ha sett Gosoft - Gunnar o Maritas bil som i och för sig är ganska ny men inte helt ny så kommer vi att använda grön/gulsåpa. Gunnar förespråkar såpa och det ser ut att vara det mest snälla med lacken.
:spinny:

Kultis

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6287
Medlemskap
2025

Jag har alltid tvättat mina husvagnar och husbilar med grön eller gul såpa med bra resultat, det blir verkligen rent,....men såpa skydda väl inte lacken som ett vax eller lackförsegling?

F

F.d. 30146

Guest

Meguiars produkter fungerar bra, lättjobbat och resultatet överglänser allt jag tidigare jobbat med.

Meguiars bilshampo
Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0. OBS, det ger inga tråkiga lämningar på plastdetaljer som andra vaxsorter gör, och som sagt, lättjobbat.

Kultis

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6287
Medlemskap
2025

Tack för era synpunkter. Får se hur jag gör och vilken metod det blir. Har hört att cilikonprodukter skall man inte använda och det finns inte i Smartabs grejer. Hörde också om R2000 som är en keramisk produkt som skulle slå det mesta. Priserna variera också mycket, från 2000-9000. Skulle ju vara skönt att slippa vaxa 2-3 ggr om året.

F

F.d. 2621

Guest

Nya bilar lackeras med högvärdiga lacker bestående av organiska komponenter, som har varierande åldringsegenskaper, mest beroende på vilka temperatur- och miljöförhållanden bilen används i.

Vid en s k lackförsegling läggs ytterligare ett lackskikt på, som också är sammansatt på liknande sätt som originallacken och har liknande åldringsegenskaper. De flesta bilar med s k metalliclacker får ett sådant extra lackskikt som skydd. Och - visst ger det ett extra skydd mot nerbrytning / oxidering / nersmutsning - tid.

Ett vaxskikt består även det av organiska komponenter, som åldras / bryts ner / oxiderar förr eller senare. Vaxskiktet ger extra glans på en oxederad yta och underlättar tvätt av bilen - en tid.

När Gunnar i denna och andra trådar säger / rekommenderar att använda såpa antar jag (obs - vet ej bestämt) att han inte gör det som alternativ till vaxning eller "lackförsegling" utan endast som råd hur man kan hålla bilens lackyta någorlunda fräsch med regelbundna tvättar med ett miljövänligt och billigt medel.

Jag tror också på den metoden för det finns ingenting som förhindrar att bilens lackskikt åldras successivt.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Jag tvättar bilen med Abnet på våren när jag tar ut bilen. Ett medel som inte innehåller en massa konstigheter och tar bort allt inklusive svarta ränder.
Därefter ett lager Grojet (finns på Jula) som bara behöver " dammas" av. Inget tungt polerarbete som sliter på lacken.

Toppen