• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Vattnet!?!

Ängeln

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
43047
Medlemskap
2025
Hej, har precis köpt lös bilen från mitt ex så jag är helt lost! Försöker lära mej själv nu. Och nej jag kan inte vända mej till honom för hjälp.. i varje fall, kranen i köket läckte när jag nu startade den efter vintern. Jag bytte kran i dag men nu startar inte pumpen(dränkbar) den låter och kranen som jag installerade klickar när jag öppnar den. Vad gör jag? Pumpen byttes i somras. Hjälp

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Kolla så att inte slangen från pumpen till locket i vattentanken gått isär. Då låter pumpen men vattnet blir kvar i vattentanken. Det har hänt oss. Det är ingen fara att växla kablar. Det som händer är att pumpen går åt andra hållet bara.

Ängeln

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
43047
Medlemskap
2025
Kolla så att inte slangen från pumpen till locket i vattentanken gått isär. Då låter pumpen men vattnet blir kvar i vattentanken. Det har hänt oss. Det är ingen fara att växla kablar. Det som händer är att pumpen går åt andra hållet bara.
Hmmm… men då är ju det ett nytt problem. Pumpen funkade innan jag bytte vattenkranen i köket

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Men låter pumpen så verkar det inte vara problem med den. Kablarna till kranen spelar ingen roll. Strömmen går in genom den ena och när kranen öppnas går strömmen ut genom den andra och vidare till pumpen. Skruva ur silen i kranen så det inte är stopp där.

Ängeln

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
43047
Medlemskap
2025
Men låter pumpen så verkar det inte vara problem med den. Kablarna till kranen spelar ingen roll. Strömmen går in genom den ena och när kranen öppnas går strömmen ut genom den andra och vidare till pumpen. Skruva ur silen i kranen så det inte är stopp där.
Kranen är splitterny och jag får ju inget vatten till badrummet heller..

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om man kopplat kablarna fel så pumpar pumpen men med lägre flöde. Prova att koppla dom tvärs om. Så var det för mig

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Dränkbara pumpar har egenheter att bilda en luftbubblor längst upp i pumpen och då kommer inget vatten. Detta hände mig ibland och då fick jag vicka på pumpen. Sen fick jag tipset att borra ett litet hål (2mm) längst upp på pumpen och efter det var problemet löst.

Toppen