Hej. Jag har ett problem som måste lösas (och som jag vill försöka fixa själv).
Så här skrev jag till Truma:
Hej. I vår husbil finns en Trumatic C6002. Bilen har alltså några år på nacken. Har inte haft några problem förrän nu, då jag märkte att när jag skulle stänga Avtappningsventilen (frostskyddsvakten), läge M i bruksanvisningen, så rinner vatten fortfarande ut från vattentanken. Det har inte hänt mig förut. Och då jag sätter knappen i läge N, så "forsar" vattnet ut ännu mer. Försökte mig på att sätta en klämma på avtappningsröret under bilen, vilket resulterade i att in-vattenslangen till värmaren lossnade av trycket och vattnet rann ut i det utrymmet i stället. Inte kul! Min fråga är alltså: Kan det vara Avtappningsventilen det är fel på? Kan jag skruva loss den och öppna den och rätta till det ev. felet? Vore tacksam för hjälp. /arne
Som svar fick jag kortfattat att det var tråkigt och att Frostskyddsvakten troligen behöver bytas och inte kan öppnas. Troligen??? Ska jag betala nästan 2000:- för en ny Frostvakt utan att veta om det är den det är fel på?
Nä, min tanke är nu att gå förbi Frostskyddsvakten med en Avtappningsventil (Bilen står ändå inomhus okt.-april).
Men jag vill kolla en del saker först och jag undrar om ni som läser kan hjälpa mig:
1. Var sitter spänningssäkringen till Frostskyddsvakten? Som ni sett ovan, så är det den äldre typen av Frostskyddsvakt jag har i bilen.
2. Slangarna till och från Frostskyddsvakten verkar bestå av snabbkopplingar (blå färg) och jag kan för mitt liv inte förstå hur dessa ska lossas - vet ni?
Med hjälp av er kanske jag kan klara ut det hela.
Så här skrev jag till Truma:
Hej. I vår husbil finns en Trumatic C6002. Bilen har alltså några år på nacken. Har inte haft några problem förrän nu, då jag märkte att när jag skulle stänga Avtappningsventilen (frostskyddsvakten), läge M i bruksanvisningen, så rinner vatten fortfarande ut från vattentanken. Det har inte hänt mig förut. Och då jag sätter knappen i läge N, så "forsar" vattnet ut ännu mer. Försökte mig på att sätta en klämma på avtappningsröret under bilen, vilket resulterade i att in-vattenslangen till värmaren lossnade av trycket och vattnet rann ut i det utrymmet i stället. Inte kul! Min fråga är alltså: Kan det vara Avtappningsventilen det är fel på? Kan jag skruva loss den och öppna den och rätta till det ev. felet? Vore tacksam för hjälp. /arne
Som svar fick jag kortfattat att det var tråkigt och att Frostskyddsvakten troligen behöver bytas och inte kan öppnas. Troligen??? Ska jag betala nästan 2000:- för en ny Frostvakt utan att veta om det är den det är fel på?
Nä, min tanke är nu att gå förbi Frostskyddsvakten med en Avtappningsventil (Bilen står ändå inomhus okt.-april).
Men jag vill kolla en del saker först och jag undrar om ni som läser kan hjälpa mig:
1. Var sitter spänningssäkringen till Frostskyddsvakten? Som ni sett ovan, så är det den äldre typen av Frostskyddsvakt jag har i bilen.
2. Slangarna till och från Frostskyddsvakten verkar bestå av snabbkopplingar (blå färg) och jag kan för mitt liv inte förstå hur dessa ska lossas - vet ni?
Med hjälp av er kanske jag kan klara ut det hela.