• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattnet töms när pumpen slås på.

Mariarnes

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29960
Medlemskap
2024
Hej. Jag har ett problem som måste lösas (och som jag vill försöka fixa själv).
Så här skrev jag till Truma:
Hej. I vår husbil finns en Trumatic C6002. Bilen har alltså några år på nacken. Har inte haft några problem förrän nu, då jag märkte att när jag skulle stänga Avtappningsventilen (frostskyddsvakten), läge M i bruksanvisningen, så rinner vatten fortfarande ut från vattentanken. Det har inte hänt mig förut. Och då jag sätter knappen i läge N, så "forsar" vattnet ut ännu mer. Försökte mig på att sätta en klämma på avtappningsröret under bilen, vilket resulterade i att in-vattenslangen till värmaren lossnade av trycket och vattnet rann ut i det utrymmet i stället. Inte kul! Min fråga är alltså: Kan det vara Avtappningsventilen det är fel på? Kan jag skruva loss den och öppna den och rätta till det ev. felet? Vore tacksam för hjälp. /arne
Som svar fick jag kortfattat att det var tråkigt och att Frostskyddsvakten troligen behöver bytas och inte kan öppnas. Troligen??? Ska jag betala nästan 2000:- för en ny Frostvakt utan att veta om det är den det är fel på?
Nä, min tanke är nu att gå förbi Frostskyddsvakten med en Avtappningsventil (Bilen står ändå inomhus okt.-april).
Men jag vill kolla en del saker först och jag undrar om ni som läser kan hjälpa mig:
1. Var sitter spänningssäkringen till Frostskyddsvakten? Som ni sett ovan, så är det den äldre typen av Frostskyddsvakt jag har i bilen.
2. Slangarna till och från Frostskyddsvakten verkar bestå av snabbkopplingar (blå färg) och jag kan för mitt liv inte förstå hur dessa ska lossas - vet ni?

Med hjälp av er kanske jag kan klara ut det hela.
 
Lösning
Avslut. Tills vidare anser jag att problemet är löst. Som ovan skrivet har jag satt in en ny backventil vid pannan. Jag har också låst Frostvakten i Öppet läge medelst en stålwire(!). Och nu fungerar allt som det ska.
Tack ska ni ha, ni som försökte hjälpa mig.

Mariarnes

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29960
Medlemskap
2024
Tack till "Nils o Gunnel" och "Leffe M" för hjälp med svar ovan
Nu är midsommaren över och jag har hämtat ut en ny backventil till Truman, som jag precis monterat under dagen.
Slår sedan på pumpen och det hela fungerar så till vida att inget vatten rinner ut från avtappningsslangen från backventilen. Efter en stund, när jag nöjd och belåten plockar ihop verktygen, smäller det till och vatten bara forsar ut under bilen!!! Men nu kommer vattnet inte från backventilen vid Truman, utan det är Frostskyddsvakten (även kallad Övertrycks- Avtappningsventilen) som löst ut. Vad jag förstår beror det på att
det är alldeles för högt tryck på vattnet, som gjorde att vakten löste ut.
Men hur fungerar en övertrycksventil egentligen? Har försökt att googla, men inte hittat något svar. Är det något i Frostvakten som gått sönder och som inte kan justera vattentrycket? Är nu i begrepp att beställa en ny Frostskyddsvakt i hopp om att det kan vara fel (trots allt) i den gamla. Men det skulle vara väldigt intressant hur allt detta fungerar. Finns det någon kunnig person i klubben som vet?

IMG_9548.jpg

Skickar med bild efter montering av ny backventil. Fick ta till ordentligt med slangklämmor för att det skulle hålla tätt p.g.a. det mäktiga vattentrycket till Truman.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nu har jag inte läst hela tråden så noga. Så jag borde inte svara!
Men, du skriver "mäktiga trycket till Truman". Det är inte så att tryckströmbrytaren till vattenpumpen hängt sig? Så att pumpen ger ett orimligt högt tryck??
 

Mariarnes

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29960
Medlemskap
2024
Nu har jag inte läst hela tråden så noga. Så jag borde inte svara!
Men, du skriver "mäktiga trycket till Truman". Det är inte så att tryckströmbrytaren till vattenpumpen hängt sig? Så att pumpen ger ett orimligt högt tryck??

Men du brydde dig. Fint gjort. Min motfråga är, vad du menar med att tryckströmbrytaren "hängt sig". Pumpen stannar då den nått trycket, så jag tror inte det är så. Men jag ska testa med att skruva ner trycket på pumpen för att se om det hjälper. Fast det känns lite konstigt, då det varit samma tryck på pumpen i många år.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Att tryckströmbrytaren hänger sig menar jag att den inte slår ifrån när den kommit upp i rätt tryck, men det gör den tydligen. Att detta "rätt tryck" skulle ändrat sig är kanske lite långsökt men inte omöjligt! Kvarvarande vatten som frusit t.ex. Men skruva och prova om det går få ner trycket.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu stämmer ju det här inte med din bil men kan kanske leda till ny kunskap.
Hade ju läckage i en slang som hängde under bilen när pumpen var på så det blev att ständigt sätta på och av pumpen försäkte under resan täta med bl.a. ett tandborstskaft. Det ramlade ut och flera andra lösningar fungerade inte kom på att när vattenvärmaren var på blev slangen mjuk och töjde sig.
Roten till problemet var en backventil som skulle fungera så att den släppte in luft när man öppnade tömningsventilen för höstsäsongen den hade frusit sönder pga. förre ägaren inte tömt systemet när det var minusgrader och frusit sönder. Det fanns en pil på hur den skulle monteras egentligen verkade det vara baklänges men efter googling förstod jag hur det var meningen att den skulle fungera. Sedan bytet inga problem, men kunde ju ha satt dit en manuell kran.
 

Mariarnes

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29960
Medlemskap
2024
Avslut. Tills vidare anser jag att problemet är löst. Som ovan skrivet har jag satt in en ny backventil vid pannan. Jag har också låst Frostvakten i Öppet läge medelst en stålwire(!). Och nu fungerar allt som det ska.
Tack ska ni ha, ni som försökte hjälpa mig.
 
Lösning
Toppen