• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanksproblem

cronberg

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
35653
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Dethleffs Trend -17.
Gråvattnet rinner inte ner i tanken utan rinner i en av de tre slangarna som finns under bilen. Vad är detta för slangar?
Någon som vet varför och hur jag får vattnet att gå till spilltanken, samma problem för både vask som handfat.

1.jpg


Video
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är bilen helt nyinköpt? Rinner det i bara en slang från respektive avloppsställe, handfat, diskho och dusch? I så fall kan det helt enkelt vara så att fabriken missat att ansluta slangarna till gråvattentanken. Ett otroligt slarv och lite konstigt att det kunnat passera kvalitetskontrollen men konstigare saker har hänt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är ju gråvattnet som rinner ut. Frostvakten har inget med detta att göra, vattnet i pannan är färskvatten. Finns det verkligen överfyllnadsrör på gråvattentanken? Jag har kollat på min EuraMobil & jag har inget. Om jag överfyller gråvattentanken så stiger det upp tillbaka i duschen som ligger lägst. Om man Häller vatten i duschen, diskhon & handfatet i tur & ordning & kollar från vilken slang det rinner ut så får man reda på om slangarna är anslutna till tanken vilket dom troligtvis inte är. Atappningen till tanken inns med all säkerhet alldeles där tanken är placerad där också kranen till denna finns.
 
Toppen