• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenslang till blandare

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Hej, jag är ny med att vara med husbil och behöver få lite tips på knep och knåp, och det är första gången jag provar detta media. Jag skulle vilja ha svar på en fråga. Min köksblandare frös sönder i vinter och jag funderar om det bara finns att få tag på själva slangen med den på krympta kopplingen som man fäster i själva blandaren. Eller måste man byta hela kranen komplett? Om det finns sådan slang med koppling, var kan man köpa en sådan? Jag har en Adria 690SP. Hoppas någon kan ge ett tipps.
Tack Roffe
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vattenslang till blandare

Hejsan. Har du en tryckvatten system eller en dränkbar pump? Finns det kablar till blandaren så är det en dränkbar pump. När min kran frös sönder så var läckan precis vid anslutningen till metallen på blandaren, så det va bara att köpa en ny kran , men jag hade tur att det va i toaletten som den frös , lätt att demontera handfatet för byte. Är det en kran med tryckvatten så kan man köpa en "vanlig" kran. lite lättare att hitta en bra modell :)
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Sv: Vattenslang till blandare

Tack för svaret. Det sitter en flänns runt kopplingen som går in i själva blandarhuset och det är den som skadats och gjort att slangen trycktes ut ur blandaren. Det borde gå att bara byta den med slangen på utan att behöva byta hela kranen som då kostar över 1000 kr. Men jag har inte hittat en som säljer enbart slangen med anslutningen in i blandaren. Roffe
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Vattenslang till blandare

Hej, jag är ny med att vara med husbil och behöver få lite tips på knep och knåp, och det är första gången jag provar detta media. Jag skulle vilja ha svar på en fråga. Min köksblandare frös sönder i vinter och jag funderar om det bara finns att få tag på själva slangen med den på krympta kopplingen som man fäster i själva blandaren. Eller måste man byta hela kranen komplett? Om det finns sådan slang med koppling, var kan man köpa en sådan? Jag har en Adria 690SP. Hoppas någon kan ge ett tipps.
Tack Roffe

Hej!
Detta har hänt mig med en Adria S670SL. I botten på kranen satt en liten gul "plastnit"
som verkade vara någon sorts frostskydd. Om du pillar bort den kan du kanske sätta
tillbaka den gamla slagen igen såvida inte slangkollpingen skadats. Jag klarade min
blandare på detta sätt. Blandaren är dessutom lätt att plocka bort utan verktyg.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vattenslang till blandare

Kapa slangen innan kopplingen och köp rostfria slangklämmor och köp riktig kökskran av ett billigare fabrikat Rusta eller Biltema och det blir både billigare och flera gånger bättre än plastranarna i husbilarna som standardmonteras i samtliga instegsbilar som premiumvagnar. Aldrig mer plastkran bara dyrt och undermålig kvalitet. Om Ni vill ha ännu höge kvalitet givetvis finns MA Mora men då får man lägga till det dubbla och jag tror inte det är värt det eftersom dom billigare är fullt godkännda. Förutsatt att det är tryckvattenpump och inte sugpump då styr kranen signalen till pumpen med en brytare och den är mycket ömtåligt och då är du hänvisad till att använda det från husbilsbutikerna.
 
Senast redigerad av en moderator:

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Sv: Vattenslang till blandare

Tackar för alla tipps. Men det finns ingen som vet om det går att bara byta själva slangen med tillhörande koppling som fäster i kranhuset. Den är skadad och jag vet inte om den håller för trycket när man sätter den tillbaka med hjälp av den lilla sprinten som skall låsa. /Roffe
 

sundbergr

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Gävle
HBK-Nr
6755
Medlemskap
2028
Sv: Vattenslang till blandare

Så här skall jag göra. Skifta på varm och kallvattenslangarna in i kranhuset och då får den gula sprinten tag i flänsen runt "infästet". Skall nu prova om det fungerar utan att läka vatten. Tack till alla för era tipps. Roffe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vattenslang till blandare

Köpte en blandare på IKEA, Lagan, passade utmärkt i bilen. Priset; 150:-:)
 
Toppen