• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen krånglar

F

F.d. 25775

Guest
Hej
Vår vattenpump är av den typen som automatiskt går igång när man vrider på vattenkranen.
Man kan höra att pumpen går igång. Men spolar man länge (duschar) så stannar pumpen och trycket i ledningen sjunker rejält innan pumpen går igång igen. Klart irriterande när man står där med löddrigt hår.

Måste väl vara något fel? Eller?

violab
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen krånglar

kan vara trycksensorn som är sönder. Den skall ju stänga när pumpen har fått upp trycket i systemet till en viss nivå och starta pumpen när trycket har fallit till en viss nivå. Här verkar spannet mellan frånslag och tillslag ha blivit lite väl stort eller att den är sönder.

Det skulle ju kunna vara så att det sitter två givare, en för tillslag och en för frånslag, och att dessa blivit feljusterade. Det brukar finnas en liten justerskruv på givaren för att reglera vilket tryck pumpen skall arbeta med.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Vattenpumpen krånglar

På "fasta" anläggningar har du en skruv för maxtrycket och en anna skruv för differensen, dvs hur stor skillnad som tillåts. Antar att det är nåt liknande på husbilar även om "hydroforen" är "obefintlig".

KAN ju vara så att eftersom trycket försvinner "direkt" när man öppnar en kran så är det bara en tryckkännare inblandad?

Kan vara trasig eller kärvar??
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen krånglar

Vanligast sitter de på pumpen. På vissa sitter justerskruven bakom märketiketten. Det förekommer också lösa tryckkännare och borde i så fall sitta på slangen nära pumpen för att slippa långa kabeldragningar.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen krånglar

Så här ser pumpen ut.
Inga inställningsmöjligheter vad jag kan se.
violabVisa bilaga 87274
jodå, alla shurflo har en justerskruv, titta nederst på ditt foto o dessutom framifrån så ser du 5 st skruvskallar fyra i kvadrat o en i mitten, o de är den i mitten du kan ändra trycket med
 
F

F.d. 25775

Guest
Sv: Vattenpumpen krånglar

Japp där var den. Tack för hjälpen.
Ska strax ut och provskruva på den och se om det hjälper.
violab
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen krånglar

Hakar på tråden, har exakt samma pump. Den slutade fungera plötsligt, spänning fram, inget avbrott i spolen. Provade gamla TV-tricket att sparka på den, då hostade den till och gick. Lokaliserat till att ganska bestämt slå där justerskruven sitter, då går den till uppnått tryck. Men den går aldrig igång på spänning, provat "dutta" utan resultat. Vad sitter i enheten? Skruvade försiktigt på ytterskruvarna men slutade när vatten kom. Behöver tömma tanken för att få loss, tacksam om någon har en aning, även om det finns reservdelar till just detta? Länk till ny?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen krånglar

Plockade isär pumpen, när jag såg inkopplingen kunde man ana felet. Satt två stycken kabelskokontakter i enheten som behövde en "knuff". Vad jag inte såg från början var att dom låg i serie, alltså satt det en brytare via membran där. (Michaels inlägg belyste det). Färgerna lurade mig trodde det var plus och minus. Vid en sökning hittade jag en amerikansk båtägare på ett annat forum med exakt samma pump och problem, ingen kunde hjälpa honom där heller, skriver därför om någon annan kan bli hjälpt. Luriga var att membranet lyfte när trycket ökade, stängde alltså av sig då. Man tycker logisk felkälla borde vara att den inte klarar uppnå tryck, kanske pga läckage. Att uppnå det och fastna där gång på gång kändes (för mig) långsökt. Köpte en extra pump enligt tips i länken, monterade isär den gamla, väldigt enkelt, såg ingen smuts e.d. Smörjde lite försiktigt i kanal för membran (den sidan som vattnet inte går!!!) och monterade ihop. Funkar hur bra som helst, men upptäckte också hur beroende man är av vattenpumpen, så extrapumpen får bli nyttig investering.
 
Toppen